vivax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: vivax

Berichtdoor p e t e r op 01 jul 2014 19:04

quote="TheLizard"]Even een hele andere vraag. Mijn aureocaulis maakt opeens ook hele groene halmen aan met een lichte, gele streep. Is dat normaal?[/quote]

Het gebeurt inderdaad soms dat je een mutatie krijgt.
Deze noemt dan de phyllostachys huangwenzhu.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor YinYang op 06 aug 2014 10:04

Ben 3 weken op vakantie geweest en stond ervan versteld hoeveel de bamboe was gegroeid toen ik weer thuis kwam! :shock: De kleinste pol heb ik voor de vakantie aan mijn vader gegeven, dus heb nu 2 pollen staan op zo'n 2,5 - 3m2. Hopelijk halen ze dan een lengte van 5-6 meter + een dikte van 4-5 cm? Wat denken jullie?

Zo'n soepje zoals prutser heeft, ga ik volgend jaar ook maar eens maken :D Voor dit jaar heeft het weinig zin meer denk ik. Kan ik nu nog wel een laag compost tussen de bamboe strooien? Wil dan een laag van een paar cm op de bodem gooien en erna water geven. Of kan ik beter de bovenste laag grond (+/-5cm) wat los maken/omploegen en vervolgens de compost ermee vermengen?
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor prutser 2 op 07 aug 2014 23:53

hallo yin yang, zou niet gaan ploegen bij de bamboe, er kunnen rizomen groeien net onder het oppervlak, en die zou je kunnen beschadigen, compost erbij strooien is altijd goed, en dat soepje krijgt hij nog steeds, dat geef ik hem tot in de herft, als het echt kouder gaat worden ,dan stop ik daar mee,nu nog niet wand de rizoomen groeien lang door en zijn hun voorraden aan het vullen ,dus blijf ik voeden en water geven, al heeft het eindelijk lekker goed door geregend , maar meestal door het blader dek blijft het onder de bamboe dus droog en moet ik toch water geven al regent het,m.v.g. paul :thumb_up:
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor Jim op 08 aug 2014 13:06

waar is je gier van gemaakt Paul ?
brandnetel, smeerwortel
Jim
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 29 dec 2008 23:49
2 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor prutser 2 op 08 aug 2014 21:48

hallo Jim, nou dat soepje ( gier ) is gemaakt van alle onkruiden die ik tegen komt en snoeisel uit de kas en uit de tuin, dat hak ik dan ik kleine stukjes, maar ik heb een verfmenger geslepen en die zet ik dan in de boor machine , en dan heb je een soort van reuze mixer, dus dan mix ik het tot pulp en laat het dan enkele weken staan, alle stoffen komen dan weer vrij, en dat giet ik dan weer bij me bamboe en gana`s en bananen e.d. het werkt uitstekend en kost niets :lol: nou ja het stinkt wel naar echte gier hoor, en die belletjes die vrij komen is bio gas, en dat brand ook nog als ik er een lucifer bij hou :lol: heb het al eens gedaan , vandaar :lol: m.v.g. paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor YinYang op 08 aug 2014 22:26

prutser 2 schreef:hallo yin yang, zou niet gaan ploegen bij de bamboe, er kunnen rizomen groeien net onder het oppervlak, en die zou je kunnen beschadigen, compost erbij strooien is altijd goed, en dat soepje krijgt hij nog steeds, dat geef ik hem tot in de herft, als het echt kouder gaat worden ,dan stop ik daar mee,nu nog niet wand de rizoomen groeien lang door en zijn hun voorraden aan het vullen ,dus blijf ik voeden en water geven, al heeft het eindelijk lekker goed door geregend , maar meestal door het blader dek blijft het onder de bamboe dus droog en moet ik toch water geven al regent het,m.v.g. paul :thumb_up:


Okey, dan gooi ik gewoon wat compost op de grond :D Jij geeft dat soepje tot eind September ongeveer? Kan de bamboe dan wel goed genoeg uitharden voor in de winter? Weet niet hoe dat precies zit, maar had er ooit iets over gelezen dat de bamboe niet goed uit kan harden als je te lang doorgaat met bemesten..

Gooi jij in de winter ook veel blad/houtsnippers (of wat anders?) op de bodem? Zo ja, hoeveel/hoe dikke laag?
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor prutser 2 op 08 aug 2014 23:31

hallo yin yang, nou net wat ik al toetste , tot het echt wat kouder gaat worden, dus als de temp al flink terug gaat lopen, dan heeft het ook geen zin meer,omdat de plant ook in rust gaat, nou en wat het afharden betreft, de halmen zijn al uit gehard, de halmen die nog eventueel in de herft komen ( kan soms ) die kunnen niet genoeg tijd hebben om af te harden omdat het weer al slecht is meestal ,en de nachten al erg koud , dus die breek ik dan meteen weg , de groei van de rizoomen die gaat nu ongehinderd door, tot laat in de herft, dit omdat de grond nog redelijk op temp is , daarom ook geef ik het nog mest en gier, de bladeren die zijn afgevallen in de rui tijd en de schud bladeren, die heb ik als bodem bedekker , de laag in de winter is ongeveer 5 cm , dat rot later weg in de lente, dan zie ik soms de rizoomen net boven de grond duiken, maar de bamboe is winterhard, dus maak ik me niet zo druk over die bedekking, lekker een dik pak sneeuw isoleert ook goed, het is bij mij meer om die voeding stoffen die bij rotting vrij komen, dus dat, :thumb_up: m.v.g. paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor YinYang op 09 aug 2014 15:24

Hoi Paul,

Dank voor je antwoord! Helemaal duidelijk! :D

Vanmorgen nog wat compost bij de de bamboes gestrooid, hopelijk vinden ze het lekker haha :D

Waar heb je zo'n ton en lepel gekocht Paul? Lijkt me wat handiger dan een normale emmer zo'n ton. Een soeplepel zou in principe ook wel kunnen. Ik was ook nog even terug aan het zoeken naar de info over je onkruidensoepje. Ik dacht dat je een keer de verhoudingen (hoeveel water, hoeveel onkruid etc.) hier neer had gezet, maar kan het niet vinden.

Heb ook even weer 2 fototjes gemaakt. Je kunt zien dat de bamboe er nog steeds mooi bij staat, ookal is er 1 pol weg :) Op de andere foto zie je een rhizoom die over de folie heen wil gaan. Gelukkig zie ik het op tijd! Is zo'n halve meter bij de pol vandaan dus de bamboe heeft het waarschijnlijk goed naar hun zin! :thumb_up:

Heb de rhizoom voor het HDPE folie terug de grond in gestopt. Of kan ik em beter afknippen?
Bijlagen
foto 1.JPG
foto 1.JPG (200.26 KiB) 4795 keer bekeken
foto 2.JPG
foto 2.JPG (184.3 KiB) 4795 keer bekeken
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor prutser 2 op 10 aug 2014 10:13

hallo yin yang, inderdaad een teken dat de groei er goed in zit als de rizoomen lekker aan het groeien zijn, :thumb_up: en ja je zou die rizoom terug kunnen stoppen binnen de grenzen, dan groeien ze verder, maar afbreken kan ook, of knippen, dat gebeurd wel vaker dat ze even een duik nemen om daarna terug de grond in te gaan, en als dat net op de grens gebeurd, gaan ze er overheen, en wat het soepje betreft, ik vul die ton ruim voor de helft met onkruiden , en ander snoei matriaal, en de rest vul ik het met water, en dan laten staan, zoals eerder al getoetst in kleine stukjes die onkruiden, deksel erop en lekker in zonnetje laten garen, na enkele weken giet ik het bij de planten, meestal als er regen wordt voorspeld, dan gaat het meteen de grond in, regent het niet, dan giet ik er wel exstra water bij, en die vaten heb ik bij een drukkerij gehaald, zij moeten het afvoeren , dus die kan je gratis krijgen, teminste dat is hier zo ( zaanstad ) weet niet van andere bedrijven, en die lepel is een oud steel pannetje, daarmee schep ik het eruit, een kraantje zou ook een oplossing kunnen zijn, maar door die soep zou hij dus iedere keer verstoppen, dus dan maae uit scheppen ,dus dat, :thumb_up: m.v.g. paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor YinYang op 10 aug 2014 11:44

Paul,

Voornamelijk dus vullen met onkruiden, maar in principe gaat al het GFT afval in je soepje dus? In een normale emmer moet dat ook wel gaan lukken lijkt me toch? fijngehakte onkruiden erin, water, en dan minimaal 2-3 weken afgesloten laten staan toch? Als het naar gier ruikt is het in principe goed lijkt me...
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron