Cortaderia selloana "Mini Silver"

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Cortaderia selloana "Mini Silver"

Berichtdoor Ijah op 04 dec 2014 02:49

Beste palmvrienden ( en grasvrienden in dit geval ) ,

Dit voorjaar heb ik een "Cortaderia selloana Mini Silver" , oftewel de mini-variant van 't welbekende Pampasgras , in huis gehaald ( en weer buiten gezet uiteraard ). Nu weet ik niet beter dan dat deze bloeit van Aug / Okt. Zeker in een eerste jaar op een nieuw stekkie en nieuwe grond na verpoten kan 't zelfs zijn dat ie niet bloeit omdat ie z'n tijd nodig heeft te acclimatiseren.

Het werd September ...Oktober ...November ...en ik ging er eigenlijk al vanuit dat ik tot komend jaar zou moeten wachten om mogelijk de mooie rietpluimen te zien bloeien. Had me er eigenlijk bij voorbaat al op ingesteld. Tot m'n verbazing zag ik half November ineens toch een klein pluimpje. Geen idee wanneer die precies voor 't eerst de spreekwoordelijke kop op stak overigens , maar ik was uiteraard blij verrast. Tevens een teken dat ie zich 'lekker' voelt.

Maar eh ...in November beginnen met de bloei ? Normaal gesproken groeien deze aren ook rijkelijk boven 't gras uit ( geen meters bij deze variant ). Het gras wordt max 0.75 / 1.0 mtr voor zover ik weet , reden waarom ik 'm heb aangeschaft omdat ik niet de ruimte heb voor de originele variant. Gaat deze nog wel de hoogte in nadat ie pas zó laat is gaan bloeien ?

Hieronder een foto hoe deze er nu bij staat :

Afbeelding

Misschien klopt m'n info niet en bloeit deze variant later en blijven de pluimen lager ? Ik weet dat de vrouwelijke variant ook vollere pluimen geeft dan de mannelijke , maar ik heb de mini-silver nog nooit gezien voor ik 'm aanschafte , laat staan zien bloeien. Geen referentie dus of ik de vrouwelijke versie heb staan ( hoewel deze juist vanwege de vollere bloei meestal verkocht wordt ) , en hoe en wanneer deze bloeit ...behalve wat ik me heb laten vertellen en op internet vind.

Iemand ervaring met de mini-pampas ? Niet de Pumila , maar de mini-silver ( die ik heb ) of de mini-gold.

Heerlijk als ie werkelijk zo laat bloeit ! Ik zie 'm vanaf m'n bank 2 meter naast me buiten staan. Welkome verschijning nu alles juist kaler begint te worden. Of is ie net een beetje gesetteld en maakt alsnog aanstalten vanwege de zachte November ? Hoop dat iemand me wijzer kan maken.

Grtz Ijah ;)
Ijah
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 jul 2014 03:29
1 bedankjes

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten