fargesia robusta campbell

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

fargesia robusta campbell

Berichtdoor SVENNIE op 23 jul 2013 00:24

Hoi,

Vandaag heb ik deze mooi bamboe gekocht. Nu heb ik gelezen dat deze soort niet woekert maar dat er best wel een begrenzer wordt gezet tegen het uitdeinen. Hoe diep zou ik deze dan het beste ingraven?
SVENNIE
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 jun 2013 14:15
Woonplaats: Schoten
7 bedankjes

Re: fargesia robusta campbell

Berichtdoor draco op 23 jul 2013 14:07

Fargesia 's groeien net als elke andere bamboe in diameter echter zonder woekerende uitlopers te maken. Als je de uitbreiding wenst te beperken, kun je wortelbegrenzing toepassen, maar neem deze niet te krap, want dan zal op den duur de kwaliteit van de plant teruglopen door gebrek aan expansieruimte. Fargesia robusta 'Campbell' ken ik niet, maar ik constateer hier wel dat Fargesia's verschillen in poldichtheid variƫrend van zeer compact (jiuzhaigou) tot vrij open (scabrida). De laatste vertoont daardoor een sterkere neiging tot uitdijen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: fargesia robusta campbell

Berichtdoor Remy op 24 jul 2013 21:25

20 a 30 cm diep is meer dan voldoende, zelfs met een rijtje klinkers hou je fargesia's al tegen.
Ik heb sinds vorig jaar een haag aangelegd van deze bamboe, door de moederplant in 7 stukken te scheuren. F. robusta campbell heeft wel een open groeiwijze en kan af en toe verrassen met een scheut die op 15 cm van de pol op komt. Je kunt deze er redelijk makkelijk afsteken en eventueel opnieuw oppotten ;) .
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: fargesia robusta campbell

Berichtdoor SVENNIE op 24 jul 2013 21:54

Ik heb toch maar eenbegrenzer besteld. Dan hoef ik helemaal niets af te steken. :lol:
SVENNIE
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 jun 2013 14:15
Woonplaats: Schoten
7 bedankjes

Re: fargesia robusta campbell

Berichtdoor lamborghini op 23 nov 2013 14:19

Robusta campbell heeft wel een open groeiwijze en kan af en toe verrassen met een scheut die op 15 cm van de pol op komt.
Decrease your exam stress by using our latest pass4sure and best quality
lamborghini
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 23 nov 2013 14:11
0 bedankjes

Re: fargesia robusta campbell

Berichtdoor Robbertvantil op 15 jan 2014 20:05

Bij mij is Fargesia robusta Campbell na 8 jaar zeker 1,5 meter in doorsnee. Behoorlijk groot dus en hoe ouder en groter de pol wordt des te verder van de moederplant komen de scheuten op... 15 cm klopt dan wel ja.
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes

Re: fargesia robusta campbell

Berichtdoor birdman55 op 10 mei 2017 12:21

fargesia robusta campbell vind ik heel mooi
met de witte onderbrekingen op de halm
heb er heel wat staan , mooie pollen
elk jaar word de pol een 20 cm breder
je kan ze elk jaar simpelweg met de spade afsteken
zo blijft de pol binnen de perken
ik zoek nog "fargesia muriellea" om mijn haag verder uit te breiden
een prachtbamboe die niet veeleisend is
als iemand nog wat heeft
graag seintje
dank je
Avatar gebruiker
birdman55
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 16 mei 2015 22:35
Woonplaats: PUURS
1 bedankjes

Re: fargesia robusta campbell

Berichtdoor bamboemat op 12 mei 2017 21:29

Fargesia Murielae is geen erg goede keuze, heeft een aantal jaren geleden gebloeid en de nakomelingen zijn over het algemeen niet sterk op de wortel, de Fresena werd een tijd lang gezien als zijnde superieur t.o.v. b.v. de Jumbo en Superjumbo maar dit viel toch tegen, de meeste nakomelingen zijn ook erg gevoelig voor luis. Er zijn veel andere mogelijkheden, kijk maar eens bij Kimmei. Wil je toch nakomelingen van de Murielae, dan kun je ze gratis bij mij ophalen.
bamboemat
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 19 jul 2015 20:30
Woonplaats: reuver
4 bedankjes

Re: fargesia robusta campbell

Berichtdoor cpo op 22 jun 2017 09:51

We hebben diverse fargesia robusta's staan en inmiddels ook flink uitgedund. Mijn man is met bijl en hamers in de weer geweest om de pollen te verkleinen, want ze zijn niet woekerend maar de pol verplaatst zich wel. 1 pol was een halve meter opgeschoven omdat het blijkbaar daar fijner was om te groeien :shock: :mrgreen:

We hebben een paar pollen in zijn geheel verwijderd, een hels karwei ze staan er 5 jaar in. En diverse pollen hebben we nu kleiner gemaakt en begrenst.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: fargesia robusta campbell

Berichtdoor birdman55 op 25 mei 2018 22:27

oei ben al bang voor de mijne campbell :-)
die staan naast een reuze grote taxus boom
ben bang dat die eens in elkaar gaan groeien niet meer te scheiden zijn toch ?
betonplaat tussen steken ?
of wat anders ?
mijn nigra doet het superslecht , maar komt er precies weer mooi door
en de mureillia die lijkt haast niet meer te groeien na hem eens goed gescheurd te hebben in 10 stukjes om uit breiden
er is blijkbaar heel veel verschil in al die soorten !
dat maakt het wel veel leuker natuurlijk
Avatar gebruiker
birdman55
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 16 mei 2015 22:35
Woonplaats: PUURS
1 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten