Cyperus papyrus

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Cyperus papyrus

Berichtdoor Hitch op 27 aug 2013 09:58

Ik heb deze plant al enkele jaren in kuip en ik overwinter hem bij 7-8° C in de serre wat goed gaat maar de afmetingen die vooropgesteld zijn blijven toch steeds uit. Nu heb ik sinds enkele maanden een vijver en ik heb hem nadat ik de plant in een grotere kuip zette er meteen ingezet en wat opvalt is dat hij erg snel uitbreid. Hij is nu reeds over de potrand gekropen en dit gaat erg snel. Toch blijft ook nu weer de hoogte van de plant naar mijn oordeel te klein.
Hij staat trouwens met de gehele pot in de vijver tot net aan de potrand. De ene zegt dat dit niet mag en de andere zegt zelfs dat hij op de vijverbodem mag staan. Ik weet het niet maar hij doet het zoals hij hier nu staat erg goed.
Zijn er mensen die deze plant in de vijver overwinteren op vorstvrije diepte? Lukt dit en komt de plant nadien goed terug? Wat is bij jullie de hoogte die hij haalt en in wat voor kuipmaat staat hij dan? Moet hij in een diepe kuip of eerder gewoon een ruime kuip?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Cyperus papyrus

Berichtdoor Hitch op 27 aug 2013 10:18

Zo ziet de plant er nu uit
Bijlagen
DSC01446-800.jpg
DSC01446-800.jpg (59.04 KiB) 10156 keer bekeken
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Cyperus papyrus

Berichtdoor luc op 27 aug 2013 12:37

overwinteren buiten gaat volgens mij niet lukken , had zelfs binnen hier al moeite mee
Ik denk dat je is ergens een stek moet zien vast te krijgen van een grotere plant
Denk dat er verschil is in hoogtes bij bepaalde planten
grt
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: Cyperus papyrus

Berichtdoor Pieter73 op 27 aug 2013 20:43

Er is een dwergvorm van de gewone papyrus: Cyperus perkamentus of Cyperus papyrus perkamentus compact. Die gaat de hoge afmetingen niet halen. Maar het kan ook groeiomstandigheden of leeftijd van de plant zijn.
Mijn Cyperus papyrus is wel gaan groeien maar heeft de winter maar net aan overleefd en gaat nog steeds niet echt goed. Maar ook Thalia dealbata blijft voorlopig nog heel veel lager dan verwacht. Bij mij is het denk ik een kwestie van geduld totdat de plant goed op gang komt. Grote pot lijkt me ook belangrijk zodat ie goed uit kan groeien.
Volgens wat ik gelezen heb sterft de plant bij 0 graden af. Misschien dat hij op de bodem van de vijver waar geen ijs komt dus overleeft maar het is op het randje. Ik ga het niet riskeren en haal hem binnen. Verder moet ie volgens wat ik heb gelezen niet te diep staan. Liefst grondniveau gelijk aan wateroppervlak.

Dit zegt wikipedia er over:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Papyrusriet

Kamerplant[bewerken]
Tegenwoordig is de plant zeer gewaardeerd als kamerplant in moderne interieurs. Het is een van de gemakkelijkste kamerplanten wat watergeven betreft: als moerasplant verlangt ze een permanent voetbad. Ze komen in Nederland en België wel moeilijk de winter door omdat ze veel daglicht nodig hebben. Bijverlichting met een speciale lamp of anders een dag-licht gevende fluorescentielamp is meestal afdoende. Binnen bij een droge atmosfeer, vaak veroorzaakt door de centrale verwarming, krijgt de papyrus soms last van spint.
Tuinplant[bewerken]
In warme streken ('s nachts minimaal 10 °C) is de papyrus het hele jaar door veel in tuinen en parken te zien. Ook in gematigde streken kan ze 's zomers goed buiten groeien in kuipen of in vijvers. In een warme zomer en met voldoende zonlicht kan ze hier ook gemakkelijk 2-3 m hoog worden. Vermeerderen kan goed door zaaien of scheuren van de wortelkluit. Overigens vermeerdert de plant zich in het wild bijna uitsluitend vegetatief door voortdurend worteluitlopers met nieuwe groeipunten te vormen en is het zich uitzaaien zeldzaam. In Nederland moet de plant in de winter binnen gehouden worden of in een koude kas. Bij zachte winters kan de papyrus ook overwinteren in vijvers die diep genoeg zijn zodat de wortels onder water niet bevriezen. De bovengrondse delen sterven weliswaar af, maar in het voorjaar zal de wortelkluit weer nieuwe stengels vormen.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Cyperus papyrus

Berichtdoor asiantjen op 27 aug 2013 21:42

Hi ,

Ik heb ook wat jaren ervaring met die plant , kan volstrekt niet tegen 0 graden , laat staan in de winter overwinteren diep of ondiep maakt niet uit , te koud ,zeker de laaatste winters , gewoon overwinteren zoals je doet , welke wel kan overwinteren is de Cyperus Involcartus , en word soms tot 2.5 meter , ik moet wel vermelden het is een wilde vorm uit de natuur dat ik eens meegebracht heb van een reis , zeer sterk en decoratief.
De naam die ze er soms allemaal aan geven aan Cyperus Papyrus is om gek te worden , er is maar één soort en dat is Cyperus Papyrus , Perkamentus is een synoniem die verwijs naar het papier van de beruchte rollen die daaruit gemaakt zijn ,Perkamentus compact heb ik nog nooit ergens gezien ,wel is er een duidelijk verschil in het kweken ,zijn ze gescheurd van een sterke echte moederplant kunnen ze dikke driekante stengels geven en tot meer dan 2 meter worden , is het gekweekt uit vitro , wefsel kweek dan heb je kleine slappe planten die niet erg groot en dik worden en die vind je meestal in tuincenters .Mijn planten zijn 1.5 meter hoog , normaal zijn ze hoger , maar het slechte voorjaar ......
Ik heb nog een miniatuur versie van deze Cyperus Papyrus en dat is de Cyperus Haspan , die word maar 40 a 50 cm hoog , kleine stengeltjes met kleine borstels , ook zeer mooi in groep voor moeras of oever , maar ook niet winterhard .
Als je teveel hebt , of wat over je pot groeit kan je misschien eens afnemen en een test doen , maar bij mij lukt dat zeker niet .

Grt Etienne
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Cyperus papyrus

Berichtdoor Eric08 op 28 aug 2013 20:47

Staat bij ons in een gewone pot met een diameter van ongeveer 50 cm (+- 40 cm hoog) , de pot staat in de vijver met de rand ongeveer 10 cm boven water. Door de openingen onderaan de pot groeien witte vlezige wortels die vrij snel langer dan 50 cm worden. Een paar keer per jaar scheur ik deze wortels eraf, is momenteel 2 meter hoog en staat in bloei.Omdat hij uit de pot groeit scheur ik hem (bijna) ieder jaar in twee delen.Sterft vanaf 0 graden. Geen ervaring met buiten overwinteren op vorstvrije diepte .
mvg eric
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Cyperus papyrus

Berichtdoor ikpatje op 25 aug 2014 20:25

Zaterdag 23 aug 14 deze aparte toch mooie plant gekocht.
Hoogte kleine 2 m met vele sterke stevige stengels.
Mag /moet veel water en zelfs met zijn voetjes in het water.
Bijna een echte waterplant zou men denken en zou zeker tegen dit (regen)seizoen moeten kunnen. Nu tegendeel is waar , deze middag stond hij nog mooi in de hof met zijn voetjes in het water , niets aan de hand , vanaf de middag regende het weer aanhoudend en hupla
alle stengels zeer mals , niet stevig en 80 % geplooid en liggende op de grond.
Echt een waardeloos zicht.
Wind heeft er niets mee te maken , stengels zijn echt zo slap geworden dat ze knikkken uit hun eigen.
Van water/regen heeft hij/deze geen kaas ge-eten.
Zou de overgang van serre (tuincentrum) naar buiten er iets mee te maken hebben?
Andere oorzaken ? maw wat denken de kenners.
gr-jes
Patje
ikpatje
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 17 aug 2014 15:30
Woonplaats: B-Limburg
2 bedankjes

Re: Cyperus papyrus

Berichtdoor Pieter73 op 25 aug 2014 23:44

Bij mij staat hij in de moerasrand van mijn vijver, grondniveau gelijk aan waterniveau dus grond volledig waterverzadigd. Staat kaarsrecht overeind. De regen zal het dus absoluut niet zijn. Maar iets anders in de overgang van tuincentrum naar tuin. Temperatuur, lichthoeveelheid, .... wie zal het zeggen. Waarschijnlijk alles bij elkaar. Geef hem even de tijd. Ik denk dat de nieuwe stengels recht omhoog zullen gaan.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Cyperus papyrus

Berichtdoor Pieter73 op 25 aug 2014 23:51

Gisteren heb ik de grond van mijn papyrus en mijn waterlelie vervangen. Om een algenplaag te voorkomen had ik ze allebei in zand gezet. Maar zowel de waterlelie als de papyrus groeien bijna niet. Ik denk dat ze erg last hebben van voedingstekorten. Dus toch maar het zand van de wortels gespoeld en de planten leem met klei gegeven. Hopelijk gaan ze nu stevig groeien en blijft de algengroei beperkt. Iemand ervaring met verschil in groeisnelheid bij verschillende grondmengsels? Volgens mij zijn de waterlelie en de papyrus super hongerige planten die in zand wegkwijnen.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Cyperus papyrus

Berichtdoor lapalmeraie op 26 aug 2014 09:17

@ikpatje: zou de plant juist niet even iets te weinig water gehad hebben?
Om stevigheid in de celwanden te krijgen/behouden is water nodig. Ik kan mij voorstellen dat de worteldruk wegvalt bij de bestaande stengels tijdens het verhuizen van de natte bak in het TC op weg naar huis, verpotten etc.
In ieder geval zou ik hem nu zeker wel weer minstens op een schotel water zetten!
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten