donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor Eric08 op 27 jan 2014 18:53

In de tuin groeien zowel kalk als zuur minnende planten, ik vermoed dus dat de grond niet extreem zuur is. het stukje grond waar de Ph. A. instaat bevat wel zeer veel compost. 1 keer per jaar krijgen de bamboes kalk. Tot nu toe heb ik nog niets gemerkt op de andere bamboe soorten. Misschien best eens een stukje uitgraven om de wortels/ rhizomen te controleren.
@draco: is de halm op de foto ook een nieuwe? (< 1jaar)
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor jos944 op 27 jan 2014 23:12

Ik zou toch even de ph meten.

deze maakt volgens wat ik kon vinden op het internet erg gevoelig voor schimmels.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor draco op 28 jan 2014 01:41

Eric08 schreef:In de tuin groeien zowel kalk als zuur minnende planten, ik vermoed dus dat de grond niet extreem zuur is. het stukje grond waar de Ph. A. instaat bevat wel zeer veel compost. 1 keer per jaar krijgen de bamboes kalk. Tot nu toe heb ik nog niets gemerkt op de andere bamboe soorten. Misschien best eens een stukje uitgraven om de wortels/ rhizomen te controleren.
@draco: is de halm op de foto ook een nieuwe? (< 1jaar)


Hoe oud ze zijn weet ik niet, in ieder geval niet van vorig jaar.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor prutser 2 op 11 jun 2014 23:54

hallo eric08, hoe is het nu afgelopen met die bruine vlekken op de atrovaginata ? we zijn nu al enkele maanden verder, en de nieuwe scheuten zijn al uit de grond gekomen, bij jou ook al inmiddels , en hoe zien die er uit ? gezond ? zonder bruine stippels en vlekken? weet je inmiddels al wat de oorzaak er van is ? zoals je weet ben ook ik een trotse bezitter van de atrovaginata, dit jaar weer dikkere halmen als het jaar daarvoor, hier goed gekeken naar de halmen, gelukkig niets vreemds aan kunnen ontdekken, fris helder donker groen, de oudere halmen zijn iets lichter van kleur en de hele oude nijgt naar groen/geel, dus ben ik wel benieuwd naar je speurtocht naar die vlekken op jou halmen, m,v,g, paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor Robbertvantil op 12 jun 2014 08:22

Hoe groot zijn bij jouw de nieuwe halmen al Paul en wanneer kwamen ze op? Ook dit jaar is hier atrovaginata (net als alle andere jaren) pas vanaf begin tot half juni scheuten aan het maken. Nooit eerder. Als ze al veel eerder scheuten maken, bijv tegelijk met vivax of aureosulcata soorten heb je waarschijnlijk met weefselkweek te maken.
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes

Re: donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor prutser 2 op 12 jun 2014 17:42

hallo Robbertvantil, hier paul even, ben even naar buiten gegaan en wat foto`s genomen van de bamboe, de nieuwe halmen zijn nog volop aan de groei, nu al 2 meter hoog, de eerste beweging was hier zo op 15 mei, toen kwam er een eerste boven de grond kijken, maar echt goed op gang was wel eind mei dat ze volop aan het schieten waren, wel zeker later dan de vivax die bij me neef staat, die was toen op 15 mei al goed op gang, maar nogmaals hier maar 1 halmpje die net boven de grond kwam, deze atrovaginata heb ik uit steenwijkerwold van hans prins ( de groene prins ) en die is niet zo op weefselkweek, dus ik denk dat dit een zaailing is geweest, het was een plantje van net 1 meter , nu is het op dit moment 7 meter hoog, en de nu nieuwe halmen zijn weer dikker dan het jaar ervoor, dus zal ook de hoogte weer toenemen, en hoe zien die er bij jou uit nu, en hou oud is hij, ik vind het een van de mooiste bamboe ,daar het mooi statig recht omhoog groeit met naar verhouding dikke halmen, nou hier zijn de foto`s, m,v,g, paul
Bijlagen
1.JPG
hier komt net de eerste piepen op 15 mei
1.JPG (224.41 KiB) 4430 keer bekeken
2.JPG
hier is de dikste nieuwe halm van dit jaar
2.JPG (189.66 KiB) 4430 keer bekeken
3.JPG
en hier zie je hem de hoogte in gaan, nu is het ongeveer 2 meter hoog
3.JPG (239.16 KiB) 4430 keer bekeken
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor Robbertvantil op 13 jun 2014 07:35

Ja erg mooie bamboe! En zeker weten de goede! Hier vindt ik het ook een van de beste om dezelfde reden.
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten