donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor Eric08 op 26 jan 2014 13:21

Vorige zomer bemerkte ik donkere vlekken op enkele halmen van m'n Phyllostachys Atrovaginata. Het lijkt er nu op dat er steeds meer halmen aangetast worden. De vlekken komen voor op zowel nieuwe als oude halmen. Het zijn dus geen vrieswonden. Sommige halmen zijn nu bijna volledig donker en lijken af te sterven. Iemand een idee wat de oorzaak van deze vlekken (ziekte?) zou kunnen zijn.
Bijlagen
atrov3.jpg
atrov3.jpg (127.37 KiB) 6052 keer bekeken
atrov2.jpg
atrov2.jpg (121.01 KiB) 6052 keer bekeken
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor jos944 op 26 jan 2014 13:45

humm... ik heb niet zo veel verstand van planten ziekten.
Maar als dit een ziekte is lijkt mij dat dit veroorzaakt wordt door een zogenaamd vector dier.
Dus een luis of wants of iets dergelijks die een virus/schimmel via zijn zuigmond/steekmond overbrengt van plant tot plant.

dus ik zou goed kijken of ik ergens luizen of wantsen kan vinden. (maar dat lijkt mij dan weer in dit jaargetijde erg onwaarschijnlijk.

Het schijnt dat ze soort op zure grond wel wat gevoelig is voor schimmels. Dus ff ph test doen en eventueel kalk bijstrooien.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor draco op 26 jan 2014 14:02

Treft het met name de meerjarige halmen en is het misschien een verouderingsverschijnsel?
Bamboehalmen hebben na 4 à 5 jaar hun beste tijd wel gehad. De donkerverkleuring bij Ph. nigra begint ook zo maar daarbij wordt de halm uiteindelijk egaal zwart met uitzondering van de nigra 'Boryana'.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor jos944 op 26 jan 2014 14:11

Eric08 schreef: Het lijkt er nu op dat er steeds meer halmen aangetast worden. De vlekken komen voor op zowel nieuwe als oude halmen.


Eric geeft aan oude als nieuwe halmen.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor draco op 26 jan 2014 14:33

jos944 schreef:
Eric08 schreef: Het lijkt er nu op dat er steeds meer halmen aangetast worden. De vlekken komen voor op zowel nieuwe als oude halmen.


Eric geeft aan oude als nieuwe halmen.


Ik moet beter lezen wat er staat... Het vlekkenbeeld vind ik op zichzelf niet verontrustend en zelfs wel decoratief, maar als de halmen aftakelen is er waarschijnlijk meer aan de hand. De grondsoort kan ook een rol spelen, bamboe groeit prima op (voedingsrijke) kleigrond. Op zandgrond zijn ze misschien gebaat met een aanvullende bemesting. Behalve met standaard meststoffen heb ik bij niet-winterharde bamboe in kuip eens geëxperimenteerd met een Kaliumsilicaatoplossing vergelijkbaar met Natriumsilicaat ofwel 'waterglas'. Dit vanwege het hoge silicaatgehalte in bamboehalm en -blad.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor Eric08 op 26 jan 2014 15:16

De grond is verrijkt met compost en lavagruis (silicaat). De bamboe kreeg tijdens de zomer veel nieuwe en dikkere halmen die volledig doorgroeiden tot boven de oudere halmen, dit zou (denk ik) niet mogelijk zijn met een povere bemesting.Het rare is dat eerst de halmen worden aangetast, bij de meest gekende ziekten worden eerst de bladeren aangetast. Hier is niets te bemerken aan de bladeren, ze blijven groen tot de stam bijna volledig donker is.
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor draco op 26 jan 2014 17:16

Bij nadere inspectie heb ik een vergelijkbare vlektekening ontdekt bij enkele spontaan ontwikkelde halmen Phyllostachys vivax 'Huanwenzu'. Lastig te fotograferen en hopelijk is het te zien.

Misschien sta je op het punt een opzienbarende ontdekking te doen van een nieuwe hier nog onbekende bamboeziekte. Alhoewel ik meer dan 20 jaar bamboes in de tuin heb, werd ik vorig jaar onaangenaam verrast door slakkenvraat bij jonge halmen. Ik had dit nog niet eerder meegemaakt of ervan gehoord. Het bleek te gaan om de gewone of wegslak, een hier veelvoorkomende roestbruingekleurde naaktslak die diepe gaten in de halmen vrat, zodra het beschermend schutblad was afgevallen. Erg verwonderlijk is dit ook weer niet, omdat de jonge zachte halmen vaak eetbaar zijn (Phyllostachys edulis) en een belangrijk ingrediënt zijn voor de Oosterse keuken.
Bijlagen
Phylostachys_vivax_'Huanwenzu'.jpg
Phylostachys_vivax_'Huanwenzu'.jpg (56.43 KiB) 6019 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor jos944 op 26 jan 2014 21:27

check de ph van jullie grond.
Ik vermoed dat deze wat aan de zure kant is.

diverse bamboe soorten zijn dat gevoelig voor schimmel infecties door vraat (deze brengt de schimmel in de cellen van de bamboe).

breng de ph omhoog en het zou zich moeten herstellen (volgens de theorie.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor draco op 26 jan 2014 21:49

Ik heb hier nog oude pH strookjes. Ik zal morgens eens kijken wat voor pH de grond heeft. Ik verwacht eigenlijk dat het basisch is vanwege de zeeklei.
Ik zou deze vraag van Eric eventueel door kunnen verwijzen naar Hans Prins de bamboekweker?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: donkere vlekken op Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor Robbertvantil op 27 jan 2014 08:49

Of Jos van der Palen van Kimmei in Valkenswaard. Ik ken dit verschijnsel ook niet.
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron