phyllostachys spectabilis

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

phyllostachys spectabilis

Berichtdoor AIREMULP op 13 maart 2014 18:14

Ik heb bij iemand die te veel had een pol van 5 stengels uitgegraven . De stengels zijn 6 meter hoog en 3 cm dik. Mijn vraag is : zouden de stengels nu langzaam aftakelen of kan ik deze grote stengels nog een aantal jaren goed houden?/
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: phyllostachys spectabilis

Berichtdoor Klaas-Jan op 13 maart 2014 19:09

Dat ligt o.a. aan de grote van de kluit die je hebt afgestoken.
Meteen de grond in met goede aarde en eventueel humus en b.v. koemestkorrel en flink water geven deze zomer. De grond niet laten uitdrogen door b.v. boomschors of iets dergelijks op de grond en dan kun je de halmen wel mooi houden.
Avatar gebruiker
Klaas-Jan
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 16 maart 2011 21:33
Woonplaats: Nieuw-Weerdinge (Drenthe)
34 bedankjes

Re: phyllostachys spectabilis

Berichtdoor AIREMULP op 13 maart 2014 20:04

Volgens de eigenaar van de bamboe had ik de kluit wel ruim uitgestoken . Er zat vijf uur tussen het uitgraven en het planten . Ondertussen heb ik de kluit goed vochtig gehouden tijdens het vervoeren.
De grond waar ik hem ingeplant heb had ik al verrijkt met humus ,lavameel. Ik zal hem goed vochtig houden :thumb_up:
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: phyllostachys spectabilis

Berichtdoor Klaas-Jan op 13 maart 2014 20:28

Komt helemaal goed!
Avatar gebruiker
Klaas-Jan
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 16 maart 2011 21:33
Woonplaats: Nieuw-Weerdinge (Drenthe)
34 bedankjes

Re: phyllostachys spectabilis

Berichtdoor prutser 2 op 14 maart 2014 00:26

ja komt zeker goed, heb het ook eens mee mogen maken bij mensen waarbij ik een bamboe uit ging steken ( uithakken ) en weer bij andere mensen ging planten, het was wel geen 6 stengels ,maar 3 stengels en ongeveer 5 meter hoog, deze heb ik bij die mensen geplant ,eerst natuurlijk de grond goed bewerkt, en zeker heel veel water , het goede is wel in deze tijd ,dat hij het hele jaar de tijd heeft om te herstellen en om nieuwe rizomen aan te maken, verwacht geen stengels dit jaar ( kan wel ), maar met goede verzorging blijven de oude stengels goed in leven en zullen straks weer gewoon nieuwe bladeren aan maken, en volgend jaar is de kans erg groot dat hij gewoon heelijk doorgroeit met nieuwe stengels, die zijn natuurlijk wel eerst wat lager, m.v.g. paul :thumb_up:
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: phyllostachys spectabilis

Berichtdoor AIREMULP op 14 maart 2014 20:41

Ik verwachte dit jaar ook geen groei in de vorm van nieuwe stengels. Ben wel blij te horen dat jullie goede ervaring hebben met het behouden van de hoge stengels .Ik ga er ook nog wat organische grasmest bijgooien npk 5-3-5
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: phyllostachys spectabilis

Berichtdoor Robbertvantil op 17 maart 2014 13:48

Je kan voor extra snel aanslaan van het wortelstelsel 1 handje kunstmest in verhouding van 12-6-6 bijv erbij strooien. Verdeel dat een beetje over 1 vierkante meter heen. Dan slaan ze heel snel aan ;-).
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes

Re: phyllostachys spectabilis

Berichtdoor AIREMULP op 11 apr 2014 16:18

Tot mijn verbazing komt er een dikke en een dunne scheut uit de grond gegroeid .Dat had ik niet verwacht dit jaar. Heeft hij het toch wel naar zijn zin schijnbaar :D
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten