Oppervlakte phyllostachys vivax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor YinYang op 22 maart 2014 16:09

Hallo,

Ik las hier op het forum dat een te kleine oppervlakte niet goed is voor een Phyllostachys Vivax? Je hebt dan kans dat de bamboe onder de rhizoombegrenzer door gaat groeien? Klopt dit? Ik heb de rhizoombegrenzer zo'n 60cm in de grond zitten, daar komen de rhizomen toch nooit onderdoor lijkt me? Ook heb ik de uiteinden van de rhizoombegrenzen als een "Z" in elkaar geschoven en daar een aantal bouten met ring doorheen gedaan.

De Vivax is bij mij nu zo'n 3 meter hoog en er komen alweer 5 nieuwe halmen zag ik! :) Heb er vorig jaar 3 geplant op een oppervlakte van 170cmx150cm. Is dit TE klein? Ik snap natuurlijk dat meer ruimte altijd beter is, maar als de Vivax een bosje wordt en niet hoger dan 3 meter, vind ik het ook best! :) Hoeft niet persé 10 meter te worden bij mij. Gaat mij er alleen om dat ik er zeker van ben dat die rhizomen niet onder de begrenzers doorgaan. Hoop dat iemand mij een antwoord kan geven.

Gr. Yin
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor Maurice op 22 maart 2014 19:36

Helemaal zeker ben je nooit! Het zijn meesters in ontsnappen. Mijn vivax hier heeft een oppervlakte van ongeveer 5m2 tot zijn beschikking met rondom rhizoombegrenzer van 80cm en toch kwam er vorig seizoen aan de "verkeerde" kant van de begrenzer een scheut naar boven :o . Meteen afgestoken natuurlijk, maar die was er toch mooi onderdoor gepiept.
En 3 pollen op een opp. van 1.70x1.50 is veel te klein wat mij betreft! Is al te weinig voor 1 pol ;)
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor YinYang op 22 maart 2014 19:48

Oei! Dat hoop ik dus echt nooit te krijgen! Heb namelijk vorig jaar de tuin aangelegd met een heel terras etc naast de bamboe! Waar is de scheut er bij jou precies doorheen gekomen? Daar waar je de uiteinden aan elkaar hebt gemaakt of eronder door?

Groeit de bamboe ook door zand? want de bamboe is in principe omringd met zand, wat onder het terras ligt...

Wist ook niet dat het aantal pollen wat uitmaakt. Ik dacht alleen dat het dan wat sneller gevuld is als ik er 3 zou plaatsen ipv 1... :oops:

Misschien dat ik het beste nu al 2 van de 3 pollen weg kan halen dan???
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor oosterholt op 22 maart 2014 20:34

Nee hoor, niet weghalen. Alleen alles bovengronds weghalen wat je niet mooi vind. Dus te dunne scheuten en zijtakken die je niet mooi vind.
oosterholt
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 16 nov 2011 22:34
Woonplaats: Groningen
2 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor roellus op 23 maart 2014 11:53

inderdaad, en de eerste paar jaar zal hij veel dunne scheuten maken die een beetje schuin omhoog groeien maar als hij eenmaal op gang is dan is hij niet te stoppen.

PS. zorg ook voor voldoende humus in de grond hier groeit hij goed van.


Gr. Roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
Avatar gebruiker
roellus
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 13 feb 2012 18:39
Woonplaats: Elshout
15 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor Gerritzen op 23 maart 2014 14:38

Mijn vivax staat in de voortuin. Deze is niet echt groot, maar doet het fantastisch.
P1070856kl.jpg
P1070856kl.jpg (232.65 KiB) 6409 keer bekeken

P1070853kl.jpg
P1070853kl.jpg (160.22 KiB) 6409 keer bekeken

P1070858kl.jpg
P1070858kl.jpg (226.2 KiB) 6409 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gerritzen
 
Berichten: 438
Geregistreerd: 17 nov 2012 20:04
Woonplaats: Almere
57 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor p e t e r op 23 maart 2014 16:42

Deze oppervlakte is inderdaad aan de krappe kant. Controleer zeker 2 x per jaar of hij er niet over ontsnapt.
Je gaat met die oppervlakte inderdaad niet de volle hoogte en dikte halen maar dit was geen probleem voor je. Geef hem eventueel in het midden wat extra grasvoeding bij.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor YinYang op 23 maart 2014 16:45

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik had Hans Prins van de Groene Prins ook al gemaild en die gaf het volgende aan: "Het is niet waarschijnlijk dat deze bamboe zal ontsnappen. Zorg bij de verjongingssnoei dat de verhouding oppervlakte/plant in evenwicht blijft, laat alleen de mooiste scheuten uitgroeien. Als de planten meer ruimte krijgen, worden ze wel groter en krijgen dikkere halmen. Geef veel voeding en water, dan hoeft de plant niet op zoek te gaan met zijn wortels buiten de begrenzing!"

Ga het advies zo opvolgen en hopen dat ik nooit scheuten buiten de rhizoombegrenzer aantref :D Bij mij loopt de grond binnen de rhizoombegrenzer ook een beetje op naar het midden, dus precies in het middelpunt is de grond zo'n 10cm hoger dan de rhizoombegrenzer. De scheuten moeten dus altijd minimaal 60cm diep groeien, willen ze onder de rhizoombegrenzer doorkomen.

Ben heel blij dat ik al 5 nieuwe scheuten heb gezien! Ben benieuwd hoe hard ze gaan groeien aankomende tijd! :D Heb vandaag ook de bovenste laag grond gemengd met wat mest.

@Gerritzen: Wow, de Vivax ziet er heel erg mooi uit bij jou! Echt super! :thumb_up: Heeft ook wel heel veel ruimte bij jou zo te zien! :)
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor Remy op 23 maart 2014 17:37

@Gerritzen: Wat ziet dat er mooi ruig en wild uit, helemaal mijn ding! :thumb_up:

YinYanh schreef:Bedankt voor de reacties allemaal! Ik had Hans Prins van de Groene Prins ook al gemaild en die gaf het volgende aan: "Het is niet waarschijnlijk dat deze bamboe zal ontsnappen. Zorg bij de verjongingssnoei dat de verhouding oppervlakte/plant in evenwicht blijft, laat alleen de mooiste scheuten uitgroeien. Als de planten meer ruimte krijgen, worden ze wel groter en krijgen dikkere halmen. Geef veel voeding en water, dan hoeft de plant niet op zoek te gaan met zijn wortels buiten de begrenzing!"


Zo doe ik het ook al jaren hier en dat gaat prima! Hier hou ik alles op een vrij kleine oppervlakte. Ook snoei ik mbv een scherpe boomzaag de buitenste laag wortels/ rhizomen, de ruimte die overblijft vul ik met paarden of koeienmest. Dat doe ik ongeveer 1 keer in de 2 jaar. Het is een zwaar werkje hoor, maar ik ben tevreden met het resultaat!

Trouwens; in veel Japanse tuinen is het heel normaal om torenhoge bamboes te kweken op de vierkante meter. Door goed snoeien en mesten is dat zeker mogenlijk!
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor Exotopia op 24 maart 2014 09:57

@Maurice: als je rhizoombegrenzer 80 diep zit is het mijn inziens niet mogelijk dat een Vivax eronderdoor gaat. Deze groeit redelijk oppervlakkig. Ik denk dat je eerder een ontsnapper hebt via het aansluitingspunt van de rhizoombegrenzer.
Exotopia
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 03 sep 2011 13:49
Woonplaats: Bavegem
13 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten