Oppervlakte phyllostachys vivax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor YinYang op 17 apr 2014 18:31

Wanneer kan ik trouwens het beste aan de onderkant van de bamboe de zijtakken eraf knippen/trekken? Nu al of later het jaar?
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor Gerritzen op 17 apr 2014 19:56

Dat mag je direct doen als je ze te voorschijn ziet komen. Nooit trekken, maar knippen.

groet,
René
Avatar gebruiker
Gerritzen
 
Berichten: 438
Geregistreerd: 17 nov 2012 20:04
Woonplaats: Almere
57 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor YinYang op 17 apr 2014 20:52

Oké, bedankt René. Dan ga ik ze morgen maar even eraf halen bij de volwassen bamboe. Bij de nieuwe scheuten nog even afwachten :)
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor Pieter73 op 30 apr 2014 14:14

Ik heb ooit bij jonge vivax aureocaulis scheuten de onderste zijtakjes gelijk weggebroken. Maar omdat de wortels een enorme sapstroom richting nieuwe scheuten pompen bleven ze hevig bloeden. Mijn gedachte was "als ik ze gelijk weg haal hoeft de plant niet te investeren in het vormen van die takjes die ik later toch weg knip." Maar in plaats daarvan heb ik de plant op deze manier verzwakt en ging het sap dat langs de stelen liep schimmelen. Altijd wachten tot de stelen verhout zijn dus.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor prutser 2 op 30 apr 2014 21:13

???? , nooit van gehoord,dat een bamboe gaat bloeden bij het afbreken van jonge stengels, ook bij het weg breken van jonge zij scheutjes ook nooit iets gezien van bloeden,pieter , ik breek namelijk altijd jonge stengels meteen weg als ze naar mijn smaak te dun zijn of op voor mij de verkeerde plaats komen te groeien,ook breek ik meteen bij de ontwikkeling van de zij takjes weg, weet wel bij druiven dat die kunnen bloeden, maar dat is dan omdat er op het moment geen bladeren zijn om te verdampen, dus die kunnen dan bij verkeerde snoei wel ( dood ) bloeden, maar bamboe heeft bij mij altijd een vol blader tooi, dus verdamping genoeg, nooit bloeden gezien bij snoei , ook niet van jonge scheutjes of scheuten, maar pieter, misschien bedoel je wat anders,of zijn er meer leden die daar van gehoord hebben, kan ik ook iets van leren, maar voor zover ik weet , nog nooit van gehoord. en helaas bij mij nog geen teken van nieuwe scheuten bij de altrovaginata, maar het feest gaat waarschijnlijk over 2 weken beginnen ,en ik ben erg nieuwsgierig wat er dit jaar uit de grond gaat knallen, m.v.g. paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor Pieter73 op 01 mei 2014 00:31

Ik had het specifiek over jonge scheuten die net de eerste zijtakken uitvouwen. Als alles nog sappig is zonder houtvorming. Bij mij waren de stelen zo'n 2 cm. dik destijds en de zijscheuten iets van een halve centimeter denk ik. Als ik me goed herinner had ik toen wel alle oude scheuten afgezaagd om van de bamboemijt af te raken. Dus geen bladmassa om te verdampen. Maar ik denk niet dat dat zoveel invloed had. Je ziet bij jonge scheuten vaak druppels aan het uiteinde van elk schutblad hangen (guttatie). Dit door de worteldruk die snel veel voeding aan de scheuten moet leveren. Maar die guttatie-druppels zijn schoon water waar de voeding al uit is. Uit de wondjes op mijn vivax kwam sap waar blijkbaar volop voedingsstoffen zaten want de schimmels genoten er met volle teugen van. Ik heb geen foto's genomen.
Ik kan me voorstellen dat als je complete scheuten bij de grond afbreekt je er niets van ziet omdat het sap gelijk de grond in trekt. Maar bij zijscheuten moet het, als je er op let, zeker bij hoge luchtvochtigheid, wel te zien zijn lijkt me.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor Pieter73 op 29 mei 2014 14:39

Paul, ik heb na jouw verhaal het weer aangedurfd om dit jaar zijscheuten weg te breken bij mijn Ph. aureosulcata aureocaulis. Inderdaad nu helemaal geen bloeden. Ben ik erg blij mee want het is toch het mooiste (en makkelijkste) om ze weg te breken i.p.v. weg te snoeien. Geen lelijke scherpe stompjes meer :)
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor prutser 2 op 31 mei 2014 09:12

hallo pieter73. ja gewoon vroeg weg breken die zij scheutjes geeft inderdaad de mooiste resultaat, maar zoals je zelf al weet als het ouder wordt komt er de eerste meters geen zij scheutjes meer aan, maar dat duurt wel wat jaren hoor, pas als het wat oudere pollen betreft die al goed uitgroeien gebeurd dat, ook hier is dat al zo, helaas zal ik niet de max hoogte en dikte kunnen berreiken, dit omdat de ruimte wat klein is, maar toch doet hij het erg goed, gewoon snoeien die hap,chinezen doen dat ook heb ik gelezen, die kweken op soms een 4kante meter een reuze bamboe, dus dat, m,v,g, paul,
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron