Pampasgras in schaduw?

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Pampasgras in schaduw?

Berichtdoor YinYang op 06 apr 2014 18:39

Ik heb 2 grote bloempotten van 80cm hoog met een diameter van 60cm en wil daar pampasgras in gaan planten. Mijn tuin ligt op het noorden en ik wil de 2 bloempotten zo'n 1 meter van mijn huis af gaan zetten. Het pampasgras zal dan dus voornamelijk in de schaduw staan. Misschien dat het alleen wat ochtend of avond zon krijgt. Als het wat groter is (>1,5m) zal de bovenkant wel de hele dag in de zon staan, omdat ik een plat dak heb waar de zon dan net overheen kan komen.

Maakt het wat uit als pampasgras op een schaduwrijke plek staat? Krijg je dan bijvoorbeeld wel die grote pluimen eraan in de bloei?
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: Pampasgras in schaduw?

Berichtdoor homer op 06 apr 2014 19:18

mijn evaring is dat pampasgras veel zon nodig heeft, je kan beter miscanthus giganteus nemen geen pluimen maar wel goede groei.
homer
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 04 feb 2013 16:40
Woonplaats: rotterdam
24 bedankjes

Re: Pampasgras in schaduw?

Berichtdoor jos944 op 06 apr 2014 19:33

ik verwacht niet dat je pluimen krijgt op een schaduwrijke plek.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Pampasgras in schaduw?

Berichtdoor YinYang op 06 apr 2014 20:31

Oké, dus alleen ochtendzon, avondzon en eventueel middagzon (als het pampasgras hoger dan 1,5m is) is niet genoeg?
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: Pampasgras in schaduw?

Berichtdoor jos944 op 06 apr 2014 22:29

YinYang schreef:Oké, dus alleen ochtendzon, avondzon en eventueel middagzon (als het pampasgras hoger dan 1,5m is) is niet genoeg?



Ik ben bang van niet. Vaak sterf pampasgras bovengronds af bij een wat langere (ook lichte) vorstperiode.

Hierdoor moet het plantje elke voorjaar vanuit de grond opkomen. In de volle grond op een zonnige plaats haalt pampasgras pas vaak rond eind mei begin juni pas de 60 cm hoogte. Dus tenzij de bloempotten waar ze in staan 1,5 hoog zijn. Denk ik niet dat je ooit pluimen gaat krijgen in dit gras.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Pampasgras in schaduw?

Berichtdoor YinYang op 06 apr 2014 22:50

Dan ga ik de bloempotten maar in het noorden van mn tuin zetten, zodat ze de hele dag in de zon staan :)

Je zegt dat het plantje elk voorjaar vanuit de grond op moet komen. In principe kun je dan dus nooit een exemplaar van 2-3 meter krijgen als ik het goed begrijp??
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: Pampasgras in schaduw?

Berichtdoor jos944 op 06 apr 2014 22:53

Ze groeien heel hard. Maar de totale hoogte van pampas gras wordt gemeten van de grond tot aan het uiteinde van de aar.
deze kan wel 2 meter hoog worden. Het gras. ik denk dat als je de 80 cm haalt je al blij mag zijn.

Denk ook eraan dat pampasgras niet volledig winterhard is. Bij strenge vorst kan de wortels bevriezen en dan is het afgelopen met de plantjes.

Leg op de bodem van de potten een paar zware stenen want pampas gras vangt veel wind als deze bloeit. En elke dag je potten overeind zetten is zo zonde:-D
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Pampasgras in schaduw?

Berichtdoor YinYang op 07 apr 2014 08:00

Hmm dat is een beetje jammer als ik jaarlijk mar 80cm haal. Alleen in de volle grond worden ze dus hoger?

Dat de pot omwaait maak ik me geen zorgen over. Gaat zo'n 250 liter in, dus die zal niet zomaar omwaaien :D

Daarom maak ik me nu dus meer zorgen om waar ik de pot neer ga zetten, omdat ik ze niet meer kan verplaatsen als ze vol zitten...
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: Pampasgras in schaduw?

Berichtdoor jos944 op 07 apr 2014 08:56

YinYang schreef:Hmm dat is een beetje jammer als ik jaarlijk mar 80cm haal. Alleen in de volle grond worden ze dus hoger?

Dat de pot omwaait maak ik me geen zorgen over. Gaat zo'n 250 liter in, dus die zal niet zomaar omwaaien :D

Daarom maak ik me nu dus meer zorgen om waar ik de pot neer ga zetten, omdat ik ze niet meer kan verplaatsen als ze vol zitten...


Het gras zelf word ook in de volle grond nauwelijks hoger dan 80 cm tot een meter. De bloeiaren kunnen wel tot 2 tot 30 meter hoog worden.

Zet die pot op een plateau met stevige wielen (met rem;-) en je kan ze wat makkelijker verplaatsen en ze zijn ook nog beter bestand tegen vorst.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Pampasgras in schaduw?

Berichtdoor YinYang op 07 apr 2014 09:10

jos944 schreef:Het gras zelf word ook in de volle grond nauwelijks hoger dan 80 cm tot een meter. De bloeiaren kunnen wel tot 2 tot 30 meter hoog worden.

Zet die pot op een plateau met stevige wielen (met rem;-) en je kan ze wat makkelijker verplaatsen en ze zijn ook nog beter bestand tegen vorst.



Aaahhh bloeiaren heten ze dus! Ik had even het beeld dat de hele plant gewoon gras genoemd werd.. :lol:

Heb de overweging gemaakt om de potten inderdaad op wieltjes te zetten, maar vind dat persoonlijk toch niet echt mooi moet ik zeggen...
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten