bamboe geplant

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

bamboe geplant

Berichtdoor turtleboy op 16 maart 2010 20:43

Vandaag mijn phyllostachys aureosulcata spectabilis geplant had de vivax huanwenzhu inversa willen kopen maar de kweker heeft mij dit afgeraden ivm de grote van de bamboe 8-10m hoog terwijl de spectabilis maar 5-7m hoog wordt,aangezien ik niet zo'n grote tuin heb was dit de beste keuze.
Het was nog een hele klus om de rhyzoom begrenzer in te graven,omdat er 40 cm diep een laag beton zat wat ik niet wist,schijnbaar heeft op die plaats de cement molen gestaan bij het bouwen van het huis.Ben in ieder geval kapot maar hij zit er wel in.Mij werd ook aangeraden om geen vloeibare mest te gebruiken maar organische zoals koemest of culterra omdat anders de groei te explosief wordt.
Wat geven jullie qua mest?en zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze soort.

groeten,bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: bamboe geplant

Berichtdoor shusui op 16 maart 2010 21:19

Ik wil de bamboe's hier groot hebben, en dat liefst zo snel mogelijk. :D
Dus ze krijgen hier goed veel eten.
Bij het aanplanten wordt eerst de oppervlakte die hij krijgt omgespit, daarna kruiwagens (verteerde)stal /koemest erop , zodat dit opengeharkt 5-10 cm dik ligt.
Dan het geheel frezen zodat de mest verdeelt is in de bovenste 20cm van de bodem.
De laatste keren heb ik ook wat basaltmeel en terracottem korrels (houden water vast) erbij gedaan, maar of dit veel effect gaat hebben is nog even afwachten.
Dan gewoon geplant, en de eerste weken voldoende van water voozien.
En als ze goed aangeslagen zijn elk jaar 1,2,3 kruiwagens paardemest eraan , afhankelijk van hoe groot de pol is.
Soms krijgen ze ook eens wat blauwe korrel of kippenmest (kleine hoeveelheden!)

Als je de plant eerder rustig wil houden zou ik gewoon niet teveel bemesten.
Mss elk jaar wat verse mest of koemestkorrels , maar ze hebben dit niet echt nodig hoor.

Hoe groot is de oppervlakte waar ie in staat?
En is die betonlaag over heel deze oppervlakte, want dat zou wel eens problemen kunnen opleveren met water tekort in de zomer.
Trouwens hoe kleiner de plaats is die hij van u krijgt , des te meer afhankelijk is ie van u afhankelijk voor water en voeding. :roll:

Ik heb deze soort ook, is zeker een mooie soort, vooral de halmen vallen op.
Er zit soms een zigzagvorm in , en krijgt aan de zonkant soms ook rode schakeringen erin.
Hij staat hier nu 3 jaar en is +-3 m hoog, maar verwacht dit jaar een sterke hoogtetoename.
Onder de grond heeft hij wel al gegroeid als een tierelier!

Gr, Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: bamboe geplant

Berichtdoor turtleboy op 16 maart 2010 21:30

Hoi Sven,

de beton laag heb ik er met veel pijn en moeite uit gehaald ,dus dat is geen probleem meer heb bloed en beendermeel door de aarde gemengd en ben van plan om ook paardenmest te gaan gebruiken.
Meng je de paardenmest ook door de bodem?bij de kweker zag ik dat de mest gewoon boven op de aarde lag misschien alleen in de winter geeft toch wat warmte af door het broei effect of zie ik dat verkeerd.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: bamboe geplant

Berichtdoor shusui op 16 maart 2010 22:14

Hoi Bert,

Het vermengen van stalmest in de bodem doe ik vooral om humus in de bodem te brengen, Dit zorgt voor een betere structuur van de bodem, en goede water/ voeding vasthouding.
Waarom stal / koemest : omdat ik hiervan genoeg gratis en dichtbij kan gaan halen en omdat hier nog wat resten van stro ed inzitten (meer organisch materiaan = meer humus).
Ik denk dat met paardemest hetzelde effect bekomen wordt, zeker als dit met vlas of stro is.

Trouwens wil ik er nog eens de nadruk op leggen dat ik voor het inwerken in de bodem enkel redelijk verteerde mest gebruik (minstens 1jaar oud).
Waarom : mest in verse vorm is redelijk sterk en nog (te) rijk aan voedingsstoffen.
Als je dit mest gaat inwerken in de bodem en je plant daar een jonge bamboeplant is er kans dat de bodem te rijk is en de wortels van de plant geen water kunnen opnemen en zogezegd verbranden. Waardoor de plant watertekort heeft en een flinke terugslag krijgt wat je nu net niet wil.
Nog een nadeel (niet echt voor de plant) als je vers mest zou inwerken over heel de oppervlakte is dat de plant onmogelijk het eerste jaar overal worteld en er voedingsstoffen uithaalt.
Gevolg hiervan is dat deze gewoon uitspoelen in de bodem en het grondwater kunnen bedoezelen en daar zijn de milieumensen niet zo blij mee...

Een extra bemesting zoals ik met paardenmest doe zou ik het eerste jaar niet doen.
De plant heeft nog niet echt nood aan extra voeding, en zal eerst zorgen dat hij goed 'aanslaat' en vind wel genoeg voeding in de grond (zeker als er al wat bodemverbetering is gedaan met bv stalmest of potgrond of tuincompost)
Het volgend jaar begint de plant pas goed te groeien en kan hij al een extraatje gebruiken.
En de jaren daarna mag er al redelijk wat gegeven worden.

Ik verwerk dit mest niet in de bodem, maar kap gewoon kruiwagens uit en hark het open .
Paardemest stinkt ook niet echt vind ik, maar moest je er nu toch last van hebben werk je het lichtjes in he, dat maakt niet veel verschil uit. ;)
Ik doe deze bemesting liefst in het voorjaar - vroege zomer, gewoon omdat je plant het dan direct ten volle benut.
Als je dit mest bv pas in de late herfst aanbrengt zal de plant er niet meer veel van opnemen , want hij groeid zo hard niet meer en dus spoelen de voedingsstoffen gedurende de winter weer grotendeels uit en is de werking in het voorjaar veel minder.

Het opwarmen van de bodem zal bevorderd worden door de donkerdere kleur die hij krijgt , maar echt door de vertering van het mest zelf denk ik niet.
Door de redelijk dunne laag zal dit niet veel warmte geven en vrij snel uitgewerkt zijn.

Gr, Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: bamboe geplant

Berichtdoor turtleboy op 16 maart 2010 22:21

Hey Sven bedankt voor de uitleg hier heb ik wat aan.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten