qiongzhuea tumidissinoda of chimono bambusa

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

qiongzhuea tumidissinoda of chimono bambusa

Berichtdoor stevens op 31 mei 2014 07:34

Goeiedag graag had ik wat extra info of ervaringen met deze zogenaamde wandelstokbamboe, of dat deze het doet in volle grond of dat deze best in een grote pot word gehouden (bv wijnvat) omwille van vorst . hoe zit het met zon of schaduw? Zit nu nog in een pot en heeft al redelijk wat nieuwe scheuten gemaakt 4 à 5 en redelijk vroeg rond begin mei.
alvast bedankt voor wat weetjes
stevens
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 03 nov 2013 08:57
1 bedankjes

Re: qiongzhuea tumidissinoda of chimono bambusa

Berichtdoor asiantjen op 03 jun 2014 10:25

Hi.

Ik heb deze soort over een 10 jaar gehad , maar weg moeten doen , ik had een begrenzer van 60 cm diep en is eronder door gegaan ,heb hem uiteindelijk volledig uitgegraven want hij woekerd enorm ,
bij het uitgraven heb ik tot meer dan 1 meter diep moeten gaan om alle rizomen te hebben .
Mijn dochter had hem ook staan , zelfde verhaal ,daar ging hij nog dieper 1.20 m ,reden , de tuin was daar met aanvul grond omhoog gebracht , bijmij zat had tot de harde laaggrond , dus gele harde grond ,

Groeit in alle grond -en plaatsen enz is in feite onkruid , wel een prachtige speciale bamboe ,er zou nog een andere ondersoort zijn die minder woekerd en lager blijft , de soort die ik had ging tot een 3 a 4 meter hoog

Grt

Etienne ;)
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: qiongzhuea tumidissinoda of chimono bambusa

Berichtdoor draco op 03 jun 2014 21:00

Ik heb deze in de tuin staan. Het is een notoire woekeraar met overhangende halmen. De vorst in 2012 verwoestte alles bovengronds en een groot deel van het oppervlakkig gelegen rhizoom. Erg rouwig was ik er niet om. De bamboe is inmiddels hersteld. Omwille van de verspreide slordige groeiwijze, is een grote kuip wellicht een betere keuze. Alhoewel dit een aantrekkelijke soort is met flinke sierwaarde, zou ik er niet opnieuw aan beginnen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: qiongzhuea tumidissinoda of chimono bambusa

Berichtdoor Robbertvantil op 04 jun 2014 17:55

Zelf vind ik het een van de mooiste soorten bamboe en het woekergedrag is helaas bij alle Chimonobambusa soorten heftig te nemen. Deze soort kan ook rustig 6 meter verderop ineens opkomen omdat het hem een geschikt plek lijkt. Hij geeft dus niet altijd scheuten waar wortelstokken zitten.

Het is een bamboe die van een beschutte wat vochtigere plek houd wil je hem echt mooi hebben. Liefst ook in de schaduw. In pot zal hij dan ook veel bruinere bladeren maken omdat het te droog voor hem is. Pas op dat je de goede koopt. Er zijn meerdere verschillende bamboes onder dezelfde naam in omloop. Er is maar 1 echt de mooiste met de grootste knopen. Ook wel de Chimonobambusa (Qiongzhuea) tumidinoda "Adington" kloon genoemd.

Ik heb er nu 4 staan en volgende week een 5 de. Voor mij een top bamboe!

Alle soorten worden trouwens minimaal 4 meter hoog. Er zijn geen kleinere of minder woekerende soorten.
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes

Re: qiongzhuea tumidissinoda of chimono bambusa

Berichtdoor asiantjen op 05 jun 2014 14:22

Hi Robert ,

Er is wel een kleinere en minder woekerende soort , Benny Van Broeck uit St -Niklaas had zo één in zijn tuin staan ,ik denk zelfs onbegrensd , met eigen ogen gezien , misschien kan deze man ook lid van deze Palmvrienden meer uitleg geven ,hij zit nu wel in Bali :thai:
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: qiongzhuea tumidissinoda of chimono bambusa

Berichtdoor Robbertvantil op 08 jun 2014 09:29

Soorten die mij bekend zijn en die ik heb van de wandelstokbamboe zijn:
Chimonobambusa intermedia (wordt veel aangeboden als macrophylla of macrophylla intermedia, is gewoon 1 soort)
Chimonobambusa macrophylla (de echte)
Chimonobambusa tumidinoda 'Addington' (de meest bekende en verkochte soort)
Chimonobambusa tumidinoda 'Ebian' (in 1986 naar Duitsland geïmporteerd, groeit meer opgaand)
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes

Re: qiongzhuea tumidissinoda of chimono bambusa

Berichtdoor stevens op 10 jun 2014 18:50

Dank u voor al deze ervaringen te delen,heb dit pinksterweekend even naar kimmei geweest en daar staat deze bamboe zelfs zonder begrenzer??????
Is inderdaad een sterke woekeraar maar hangt sterk van de grond af, met snoeien kun je hem wel op zijn plaats houden en genoeg voeding geven,werd mij gezegd
Lijkt me toch iets te riskant.... ga deze toch proberen in de volle grond te plaatsen op een beschutte plaats met een folie van 1 meter en hopen dat hij op zijn plaats blijft .
stevens
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 03 nov 2013 08:57
1 bedankjes

Re: qiongzhuea tumidissinoda of chimono bambusa

Berichtdoor bonds22 op 17 apr 2015 14:07

Dank u voor al deze ervaringen te delen,heb dit pinksterweekend even naar kimmei geweest en daar staat deze bamboe zelfs zonder begrenzer??????
bonds22
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 17 apr 2015 13:55
0 bedankjes

Re: qiongzhuea tumidissinoda of chimono bambusa

Berichtdoor shusui op 18 apr 2015 00:21

Kimmei zal er wel regelmatig een stukje afsteken en oppotten voor de verkoop ;)
Hier in de tuin staat hij voorlopig ook nog zonder begrenzer.

Zonder begrenzing, en met een beetje geduld en zachte winters kan het er zo gaan uitzien :)
Afbeelding

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron