bloei

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

bloei

Berichtdoor Jim op 26 jul 2014 11:47

Zie net dat een in het voorjaar aangeplante Phyllostachys aureosulcata “Harbin Inversa” in bloei staat.
Heb nog 2 pollen in pot staan en ook daar prijs.

Mensen met dezelfde ervaring ?
Jim
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 29 dec 2008 23:49
2 bedankjes

Re: bloei

Berichtdoor draco op 26 jul 2014 14:11

Ik heb niet deze variant staan, maar ik zal mijn andere aureosulcata's eens inspecteren.
Bamboekwekerij Kimmei schrijft hierover het volgende: "Bij Phyllostachys aureosulcata en de variëteiten 'Aureocaulis' en 'Spectabilis' worden er al langere tijd soms bloeiende takken gevonden. Dit soort bloei (sporadische bloei) is geen aanleiding voor een totale bloei !"
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: bloei

Berichtdoor Jim op 26 jul 2014 14:45

bij de andere varianten zag 'k niks.

Bij de 'harbin inversa' dus wel :

Afbeelding
Jim
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 29 dec 2008 23:49
2 bedankjes

Re: bloei

Berichtdoor draco op 26 jul 2014 16:45

Dit bevestigt de toevalligheid volgens de beschrijving van Kimmei. Omdat het geen geprogrammeerde bloei lijkt te zijn, zal de bamboe dit waarschijnlijk wel overleven. Incidentele bloei heb ik ook wel waargenomen bij andere Phyllostachys soorten. Fargesia sterft daarentegen af bij gelijktijdige bloei; dit was het geval bij de murilae en nitida. Bij Phyllostachys heeft bloei voor zover ik weet nog niet tot afsterven van de plant geleid. Ook Pseudosasa japonica heeft zich na een forse terugval als gevolg van massale bloei hersteld.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: bloei

Berichtdoor Jim op 26 jul 2014 18:08

Pol heeft een paar jaar (zelfs nog iets langer denk 'k) in een pot gestaan. Weinig tot geen groei (één scheutje per jaar). Kon 'm niet eerder de grond inkrijgen wegens tuinaanleg. Sinds dit voorjaar eindelijk meer ruimte. Zou mogelijks daar de oorzaak kunnen liggen (of toch gewoon incidenteel) ? Overlevingsdrang (op het randje van gestaan) en nog niet helemaal aangeslagen (hoewel 'k wel een paar nieuwe rizomen opmerk).
Jim
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 29 dec 2008 23:49
2 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten