farg. Campbell in pot bestand tegen zon en wind?

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

farg. Campbell in pot bestand tegen zon en wind?

Berichtdoor patrick237 op 13 aug 2014 09:10

Wij hebben sinds kort in een bak (1,00 x 0,60 x 0,42) met daarin de Fargesia Campbell (2 pollen) erin als afscheiding staan met de buren.

Nu staan deze aardig in de wind (de helmen wuiven wel flink heen en weer) en de hele middag (vanaf 12.00 uur) in de zon.

Is de campbell aardig bestand tegen wind? Ik had hiervoor een Nigra staan maar die heeft het niet gered op deze plek. Is de F. campbell beter bestand tegen wind dan een P. Nigra in pot?

Ik begreep dat de Campbell half schaduw het beste effect heeft maar zou deze campbell wel op een zonnig plek goed doen (van 12.00 tot 19.00 uur in de zon) want wil deze graag daar hebben staan.

Deze plek staat de bak van april t/m oktober. In de wintermaanden (vorst) gaat deze op een beschutte plek (redelijk uit de wind) en wat minder in de zon. Bak is aan alle kanten geisoleerd met 3 cm piepschuim en onderin een waterreservoir met hydrokorrels van 7 cm.
patrick237
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 13 aug 2014 07:41
0 bedankjes

Re: farg. Campbell in pot bestand tegen zon en wind?

Berichtdoor markkool op 20 aug 2014 22:16

Bij ons vol op de wind en staat nog steeds.
Waarom isoleren? Bij ons gewoon in de volle grond
markkool
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 20 aug 2014 21:44
1 bedankjes

Re: farg. Campbell in pot bestand tegen zon en wind?

Berichtdoor draco op 21 aug 2014 01:10

Bamboe in kuip met vorst zon en wind gaan slecht samen. De combinatie versterkt de verdamping. Fargesia beschermt zich tegen de uitdroging door de bladeren op te rollen. Ik weet niet of alle soorten dit doen. Phyllostachys ontbeert deze reactie. Voorkomen dat de kluit bevriest lijkt mij de beste aanpak, zodat de wateropname mogelijk blijft.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6750
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: farg. Campbell in pot bestand tegen zon en wind?

Berichtdoor markkool op 21 aug 2014 23:14

Bij ons kunnen ze echt niet breed uitgroeien maar wel de diepte in.
het zijn geen woekeraars dus ja.
zoals je kan zien bij ons ook maar een plaats van 35 bij 35 cm.
maar ieder jaar ga ik wel 1/3 deel ervanaf steken voor wat lucht bij de wortels.
voor een kuip ken je beter de rode bamboe pakken de fargesia jiuzhaigoj 1.
Echt prachtig
Bijlagen
2014-08-21 23.17.14.png
2014-08-21 23.17.14.png (181.98 KiB) 6356 keer bekeken
2014-08-21 23.24.02.png
De rode in pot bij ons
2014-08-21 23.24.02.png (165.68 KiB) 6356 keer bekeken
markkool
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 20 aug 2014 21:44
1 bedankjes

Re: farg. Campbell in pot bestand tegen zon en wind?

Berichtdoor lapalmeraie op 22 aug 2014 09:25

Toch zeker niet in de zon/wind hoor Mark.
Hoe mooi de Jiuzhaigou ook is, het zijn echte bladrollers.
Die komen dan ook beter tot hun recht op een beschutte plaats.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: farg. Campbell in pot bestand tegen zon en wind?

Berichtdoor markkool op 22 aug 2014 09:58

Zal zeker zo zijn maar ik kijk naar wat ze hier meemaken.
kan je zeggen de afgelopen week hebben ze de hele week hevige wind gehad maar ik zie er geen verschil aan. Zijn toch echt sterke planten
markkool
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 20 aug 2014 21:44
1 bedankjes

Re: farg. Campbell in pot bestand tegen zon en wind?

Berichtdoor lapalmeraie op 22 aug 2014 11:06

Is dat die op de onderste foto?
Die staat nog redelijk beschut en heeft bovendien weinig blad tov de hoeveelheid grond.
De scheelt natuurlijk wel wat ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: farg. Campbell in pot bestand tegen zon en wind?

Berichtdoor asiantjen op 22 aug 2014 17:30

Fargesia soorten zijn van nature berg bamboes , die op grote hoogtes groeien ,ze staan er bijna constant in mist ,wolken ,koel en een vochtige habitat met redelijk wat neerslag ,dus in volle zon,wind en warmte gaan ze niet graag hun schoonheid laten zien ,blad rolt op tot een puntje zoals al eerder vermeld ,zet ze in volle schaduw , beschut en in zeer vochtige grond , wat halfschaduw kan ook , kan je deze plaats niet voorzien ,neem dan een Phyllostachys soort die kunnen beter tegen volle zon en droogte .

Bamboes tegen een muur in volle zon :o de muur warmt op en de bamboe krijgt nog meer warmte , zeker niet goed voor Fargesia

mvg Etienne ;)
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: farg. Campbell in pot bestand tegen zon en wind?

Berichtdoor lapalmeraie op 22 aug 2014 17:58

Maar doet Phylllostachys het dan wel goed in pot Etienne?
Ik dacht altijd van niet?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: farg. Campbell in pot bestand tegen zon en wind?

Berichtdoor asiantjen op 22 aug 2014 21:11

Niek , als je bv in de Phyllostachys aureosulcata soorten blijft ga je toch een beter resultaat hebben ,of de Phyllostachys Aurea soorten ,ook Phyl . Castillonis doet het goed bij hoge temp en weinig water .
Phyllostachys Castillonis en Phyllostachys Aurea Koi heb ik zelf staan tegen een muur en onder een oversteek van het huis , tegen een witte zuidmuur op een heel kleine plaats ,krijgen bijna geen regen ,kurkdroog de grond ,zeer warm als er al wat zon schijnt ,en die geven geen krimp , nog nooit opgerold blad gehad , er zijn nog verschillende soorten in het geslacht van Phyllostachys ,ook de zwarte soort Nigra en zijn ondersoorten ,prima soorten ervoor en goed winterhard .
Als ze in pot staan moet je wel voor wat meer watergift zorgen omdat de pot kan opwarmen in de zon, ook de kleur van pot speelt een rol , donker gekleurde potten warmen sneller op dan witte , materiaal van pot idem , best is altijd plant met pot in de sierpot met een onderschotel erin , de lucht tussen beide wanden van de potten zorgt voor isolatie en ventilatie , dit komt zowel ten goed voor in de zomer als in de winter

grt Etienne ;)
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten