Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 26 dec 2017 21:11

vandenanker schreef:Mark,

Heb je ook gaten in het plastic gemaakt om een zwembad t voorkomen bijnovervloedige regenval? Ik zit er aan te denken hetzelfde te doen, om bamboe beheerst te laten groeien. Op dit moment is het in Gelderland echter nogal nat, mischien een understatement. Ik wil dan drainage realiseen, maar heb niet scherp of de wortels daar door heen gaan waarmee het effect van plastic mischien tenietgedaan wordt,


Gaten in het plastic?
Ik heb alleen maar rondom in de grond een rhizoom begrenser geplaatst, daar ga ik uiteraard geen gaten in maken :roll:
Als je zo slecht drainerende grond hebt moet je de bovenlaag gewoon verbeteren (zou ik zowiesso doen) door ieder jaar een pak bladeren erop te gooien. Dit verbeterd de grond/houd de bovenlaag luchtig..
Zelf heb ik in mn tuin een zavelgrond (fijne zand/klei mengsel), schijnbaar best wel ideaal voor de meeste planten :)

draco schreef:Phyllostachys vivax 'Aureocaulis' blijkt minder goed bestand te zijn tegen zware sneeuwval.
De natte sneeuw van afgelopen week veroorzaakte talrijke gebroken halmen. Andere soorten zijn heel gebleven maar soms zo ver doorgebogen door het gewicht van de sneeuwplak dat snoeien de beste oplossing lijkt.


Hier was niks aan de hand, vivax halmen bogen pas vanaf de helft wat door, maar dat was eigenlijk alleen maar bij de dunne halmen.
Had ook flink gesneeuwd hier en lag meer dan 10cm...

Ps.
Deze keer trouwens rhizoombegrensers van 80CM hoogte gebruikt voor de 2 bamboes, de vivax heeft 1meter.
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Rob op 27 dec 2017 01:13

Gaten in de begrenzer gaat de vivax zonder pardon vinden en benutten om te ontsnappen - het doet het concept van de begrenzer vrijwel geheel teniet. Zoals al aangehaald, beter de bodem verbeteren - de bamboe zal dat sowieso waarderen.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Pieter73 op 12 feb 2018 00:22

Jammer dat je de rhizoombegrenzer niet naar binnen hebt gevouwen of in ZZ vorm hebt gedaan (zoals besproken aan het begin van dit album). De tijd zal het leren of hij het houdt zo.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor draco op 12 feb 2018 02:39

Ik heb geen ervaring met rhizoombegrenzing behalve dan een gemetselde muur, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat bamboe rhizomen de taaie kunststof kunnen doorboren. De eindgroei is aanvankelijk zacht weefsel en zal bij weerstand stagneren of afbuigen. Daarbij kunnen ze met name bovengronds over de barriëre glippen en met een sierlijke bocht het terra incognita induiken.
Phyllostachys aureosulcata is in mijn ervaring een van de sterkste woekeraars. Desondanks wordt het klinkerpad van waaltjes langs de aanplant gemeden en groeien de rhizomen evenwijdig aan het pad
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Pieter73 op 13 feb 2018 01:03

Pieter73 schreef:In het begin heb ik de bamboefolie geplaatst met de uiteinden aan elkaar gezet met duck-tape. Ik dacht toen nog dat zo'n verbinding zo glad op elkaar aan zou sluiten dat de rhizomen er langs zouden groeien en niet er tussen door. Die illusie was al snel voorbij. Nu moet ik een vivax van 7 meter hoog weg gaan hakken en de verbinding vervangen door een betere optie. :(
Strippen lijken sterker (hoewel popnagels dan weer niet echt sterk zijn) maar na het zien van foto's op internet neem ik geen risico's meer.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Pieter73 op 13 feb 2018 01:14

Jammer, de foto wordt niet mee genomen in het citaat (zie pagina twee van dit topic). Maar rhizomen persen zich door de smalste naden heen. Door de folie terug te slaan, in elkaar te haken en vast te zetten met strips kan je dat voorkomen. Andere methode is de uiteinden naar binnen buigen en met stript koppelen. Zodoende worden de rhizomen terug de pol in geleid.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Pieter73 op 13 feb 2018 01:19

Halverwege staat een foto van hoe ik het tegenwoordig doe.
viewtopic.php?f=49&t=10006&start=70
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Subwoofer op 13 feb 2018 21:05

Pieter73 schreef:Jammer, de foto wordt niet mee genomen in het citaat (zie pagina twee van dit topic). Maar rhizomen persen zich door de smalste naden heen. Door de folie terug te slaan, in elkaar te haken en vast te zetten met strips kan je dat voorkomen. Andere methode is de uiteinden naar binnen buigen en met stript koppelen. Zodoende worden de rhizomen terug de pol in geleid.


Ik denk ze gewoon 50cm te overlappen en mooi aan elkaar te lijmen met veel tec7. Kan me niet voorstellen dat ze daar doorgraken.
Subwoofer
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 23 apr 2014 17:06
Woonplaats: W-vlaanderen
21 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor hanscazan op 13 feb 2018 22:10

Het lassen van HDPE plaat kan "eenvoudig" zonder lasdraad (extruderen). Vraagt even beetje oefening nl ;.
Hiervoor gebruik je een heetluchtpistool,gasbrandertje, goede verf fohn of iets waarmee je met een geconcenteerde plek op een rand warmte kan toebrengen over een oppervlak van bijv 2 cm.
HDPE wordt week boven de 80-100C en het samensmelten gebeurd rond de 180C
De HDPE gaat als het ware vloeien en door druk uit te oefenen verlijm je beiden platen.
Deze las indien goed uitgevoerd is sterker dan de plaat ernaast. Spreek uit ervaring middels trekproeven op dit materiaal

Maak met een decopeerzaag een (paar) proefstukjes en kijk hoe lang je eventueel nodig hebt om smelt te krijgen en het punt waarbij materiaal begint te verbranden. De plaat reeds voorschroeven met een paar zelftappers zorgen dat je materiaal reeds op de juiste plek blijft :thumb_up: .

Flexible HDPE als bijv resitrix wordt ook zo verwerkt. de smelt kan je aandrukken met een soort behangroller ook gebruikt voor glasbehang. Hieronder paar ideetjes,

https://www.startpagina.nl/v/wonen/doe- ... ssen-graag
of Zo
https://www.youtube.com/watch?v=9Umki7ApFyQ

laatste met plaat ;)

https://www.youtube.com/watch?v=Mmf0bmU12Tc

en zo doet men dit met dunnere plaat cq folie
https://www.youtube.com/watch?v=ENnKaYRRfm0

Of de soldeerbout dit iedereen wel heeft ;)
https://www.youtube.com/watch?v=gRCMIDILfEI
Laatst bijgewerkt door hanscazan op 13 feb 2018 22:38, in totaal 5 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Subwoofer op 13 feb 2018 22:14

Dat is inderdaad ook een goede optie en veel mooier en goedkoper dan die metaalstrips met bouten :thumb_up:
Subwoofer
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 23 apr 2014 17:06
Woonplaats: W-vlaanderen
21 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron