Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 22 dec 2014 13:50

Hallo allemaal,
Ik heb een Phyllostachys vivax aureocaulis in een 7.5liter pot staan buiten, en wou deze graag in de voortuin in de volle grond zetten..

Ik heb op ebay gekeken voor rhizoombegrensers.
Wou graag een hoogte van 80cm (70 in de grond en randje van 10cm).
Eerst dacht ik dat ik aan 5M wel genoeg had, maar toen ik een touwtje op de grond uit lag dacht ik: dit gaat het niet worden... :mrgreen:
10M is opzich nog wel betaalbaar en kwam deze tegen op ebay:
http://www.ebay.nl/itm/Wurzelsperre-Rhi ... 3a83c19ff8

Met deze lengte kom ik op ongeveer 4.5m2 uit.
Als ik de plant ieder jaar compost/koeienmest geef is dit dan genoeg?
Het hoeven niet persé gigantisch hogen halmen te worden, als de plant maar goed kan groeien hierin.

De plant wil ik op een plek planten waar de afvoer naar het riool onder loopt.
Deze ligt op 80CM diep.
Is dit veilig?

Graag jullie meningen/advies

Hier wat foto's:

(rechts, voorkant van kas staat de bamboo in een potje):
Afbeelding

Hier moet ie komen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afvoer:
Afbeelding
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor p e t e r op 22 dec 2014 15:04

De HDPE is een goede bamboe folie, 80cm mag maar voor deze vivax is 60cm ook voldoende hoor. De rizomen blijven oppervlakkig, enkel de haarwortels gaan dieper( maar dit is geen probleem in het uitbereiden).
Het belangrijkste is zoals je aangaf dat dat je deze een 10cm bovengronds laat uitstekken.
Met een jaarlijkse bemesting en voldoende watergift in de begin jaren kan je best mooie halmen krijgen op dit oppervlak.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Sub T op 22 dec 2014 15:42

Het oppervlak is echt het minimum maar met goede bemesting zal het wel goed komen denk ik.

Ik zie dat hij vlak aan de straat komt te staan.
Denk eraan, de vivax is een dunwandige bamboe die in de beginjaren zeer slordig kan groeien (heel schuin uitgroeiende halmen), én waarvan dikke rechte halmen onder invloed van sneeuw gemakkelijk doorbuigen!

Een rand van 10cm hoog lijkt me wat overkill, 5 cm is al lelijk genoeg vind ik zelf :)
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 23 dec 2014 01:23

p e t e r schreef:De HDPE is een goede bamboe folie, 80cm mag maar voor deze vivax is 60cm ook voldoende hoor. De rizomen blijven oppervlakkig, enkel de haarwortels gaan dieper( maar dit is geen probleem in het uitbereiden).
Het belangrijkste is zoals je aangaf dat dat je deze een 10cm bovengronds laat uitstekken.
Met een jaarlijkse bemesting en voldoende watergift in de begin jaren kan je best mooie halmen krijgen op dit oppervlak.


Oke bedankt, dan weet ik iig zeker dat het kunststof van 80cm, meer dan hoog genoeg is ;)

Sub T schreef:Het oppervlak is echt het minimum maar met goede bemesting zal het wel goed komen denk ik.

Ik zie dat hij vlak aan de straat komt te staan.
Denk eraan, de vivax is een dunwandige bamboe die in de beginjaren zeer slordig kan groeien (heel schuin uitgroeiende halmen), én waarvan dikke rechte halmen onder invloed van sneeuw gemakkelijk doorbuigen!

Een rand van 10cm hoog lijkt me wat overkill, 5 cm is al lelijk genoeg vind ik zelf :)


Oke, ik heb 2meter extra genomen, dus 12meter in totaal.
Ook kan ik de vorm nog wat ronder maken om zo tot een oppervlak van ca 6.5m2 te komen.
Zal er ook nog een hekje langs zetten, zodat de halmen mischien iets minder door gaan hangen richting de straat!

Randje eromheen vind ik opzich niet storend, is mat zwart dus valt niet echt op lijkt me zo..

Bedankt voor het advies, ik kan weer vooruit!
:D


PS.
Zijn er trouwens ook wintervaste gele bamboe soorten die kwa diameter in de buurt komen van mijn bamboe, maar dan wel dikwandig zijn en rechtere halmen maakt?
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor fernman op 23 dec 2014 09:49

Pas op als hij groter word en er is wind hangt hij op straat!
Groeten
Mario
fernman
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 02 nov 2012 13:09
Woonplaats: Kempen-Belgie
34 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 23 dec 2014 10:48

fernman schreef:Pas op als hij groter word en er is wind hangt hij op straat!
Groeten
Mario


Oeps, wist niet dat dat zo erg kon zijn bij deze soort.
weet je mss nog een alternatief bamboe die hier op lijkt, maar dan wel stijver is?
Of andere op oplossing voor deze bamboe (behalve een ander plek)?
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor p e t e r op 23 dec 2014 11:51

Phyllostachys 'Spectabilis’ en phyllostachys aureosulcata ziijn ook kanshebbers voor hier.

Je kan het windprobleem oplossen door aan de straatkant een aantal hogere palen te zetten en hiertussen een stevige zwarte draad(bv Bekaert draad). Ik heb het zo ook gedaan zonder problemen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor prutser 2 op 23 dec 2014 12:21

als het ook een groene mag zijn, zou ik voor atrovaginata gaan, gaat recht omhoog en is dik wandig en statig om te zien en maakt dikke halmen, natuurlijk zijn de eerste dunne halmen bij sneeuwval doorhangend , maar dat geld bijna voor iedere bamboe, maar al van jong af aan groeien de halmen meteen recht omhoog, heb deze ook langs de straat aangeplant, waar toch wel veel verkeer langs komt, maar omdat het stijf recht omhoog groeit geen enkel probleem, maar ik heb voorheen ook die gele vivax aangeplant hier, maar ook bij mij gingen de stelen schuin uit de grond komen en hingen ze tot over de schutting , zelf na 8 jaar kwam het hier niet goed, ik heb deze dus ook weg gedaan , en de atrovaginata daarintegen heeft vanaf het begin rechte halmen gegeven en zijn sterker, maar er zullen wel meer mooie rechte bamboe`s zijn, en er zullen zeker meer forum leden zijn ieder met zijn eigen ervaringen, maar dit is mijn ervaring, en ik heb meerdere stukjes geschreven over mijn bamboe en met foto`s erbij,hoop dat je hier wat aan heb , m,v,g, paul,
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor fernman op 23 dec 2014 14:27

Vivax is een plant met zwakke halmen, ik bedoel hiermee dat de halmen niet stevig zijn, vlug scheef groeien en snel omgaan.
Als je een bamboe wil met dikke halmen super winterhard is en prachtig om te zien phyllostachys parvifolia ! Heeft bij mij 21 graden vorst gehad, staat op het Noorden en had alleen aan de bladpuntjes vorstschade!
Pas wel op met phyllostachys soorten en zeker deze met dikke halmen ze worden 10 tot 12 metere hoog ! Daarom is het aangewezen om ook een minimum van 10 vierkante meter oppervlakte te gebruiken. Als de basis dus 10 m is dan moet je rekenen op een hoogte van twee meter dat dit 1 derde meer kan zijn!
Persoonlijk zou ik gaan voor een bergbamboe dus fargesia.
Als je een snelle groeier wil die ook hoog word (4 meter) neem dan een hybride.
Een hybride heeft ook hybride groeikracht.
Ik heb een fargesia nitida 'Winterjoy' geplant over twee jaar en na 1 jaar is de plant het dubbele in omvang en dubbel zo hoog geworden !
Groeten
Mario
fernman
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 02 nov 2012 13:09
Woonplaats: Kempen-Belgie
34 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 23 dec 2014 17:12

p e t e r schreef:Phyllostachys 'Spectabilis’ en phyllostachys aureosulcata ziijn ook kanshebbers voor hier.

Je kan het windprobleem oplossen door aan de straatkant een aantal hogere palen te zetten en hiertussen een stevige zwarte draad(bv Bekaert draad). Ik heb het zo ook gedaan zonder problemen.


Dit lijkt me een goede/mooie oplossing zo met die palen!

Met Phyllostachys 'Spectabilis' bedoel je zeker Phyllostachys aureosulcata 'Spectabilis'.
En Phyllostachys aureosulcata, bedoel je dan gewoon de typical form. Of bedoelde je 'aureocaulis'?

Ik las dat de bladeren hiervan in de winter bruin kunnen worden en evt beschermd moeten worden is dat echt zo erg?
Want opzich vind ik dit geen ramp, omdat het mij vooral om de steel gaat.
Maar de plant komt namelijk wel behoorlijk onbeschut te staan!
En jammer dat de halmen 2cm minder dik worden dan de vivax..

prutser 2 schreef:als het ook een groene mag zijn, zou ik voor atrovaginata gaan, gaat recht omhoog en is dik wandig en statig om te zien en maakt dikke halmen, natuurlijk zijn de eerste dunne halmen bij sneeuwval doorhangend , maar dat geld bijna voor iedere bamboe, maar al van jong af aan groeien de halmen meteen recht omhoog, heb deze ook langs de straat aangeplant, waar toch wel veel verkeer langs komt, maar omdat het stijf recht omhoog groeit geen enkel probleem, maar ik heb voorheen ook die gele vivax aangeplant hier, maar ook bij mij gingen de stelen schuin uit de grond komen en hingen ze tot over de schutting , zelf na 8 jaar kwam het hier niet goed, ik heb deze dus ook weg gedaan , en de atrovaginata daarintegen heeft vanaf het begin rechte halmen gegeven en zijn sterker, maar er zullen wel meer mooie rechte bamboe`s zijn, en er zullen zeker meer forum leden zijn ieder met zijn eigen ervaringen, maar dit is mijn ervaring, en ik heb meerdere stukjes geschreven over mijn bamboe en met foto`s erbij,hoop dat je hier wat aan heb , m,v,g, paul,


Die groene vind ik kwa vorm erg mooi om te zien, mooi recht ook alleen voor het meer sub-tropische gevoel heb ik toch het liefst een gele, vind ik persoonlijk mooier.
Maar mischien dat ik een groene soort ooit nog een keer achter in mn tuin plant..
Staat achterin namelijk een lelijke coniferen haag van de buren, wat ik geen gezicht vind :mrgreen:

Bedankt voor jullie reacties!
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten