Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 23 dec 2014 17:16

fernman schreef:Vivax is een plant met zwakke halmen, ik bedoel hiermee dat de halmen niet stevig zijn, vlug scheef groeien en snel omgaan.
Als je een bamboe wil met dikke halmen super winterhard is en prachtig om te zien phyllostachys parvifolia ! Heeft bij mij 21 graden vorst gehad, staat op het Noorden en had alleen aan de bladpuntjes vorstschade!
Pas wel op met phyllostachys soorten en zeker deze met dikke halmen ze worden 10 tot 12 metere hoog ! Daarom is het aangewezen om ook een minimum van 10 vierkante meter oppervlakte te gebruiken. Als de basis dus 10 m is dan moet je rekenen op een hoogte van twee meter dat dit 1 derde meer kan zijn!
Persoonlijk zou ik gaan voor een bergbamboe dus fargesia.
Als je een snelle groeier wil die ook hoog word (4 meter) neem dan een hybride.
Een hybride heeft ook hybride groeikracht.
Ik heb een fargesia nitida 'Winterjoy' geplant over twee jaar en na 1 jaar is de plant het dubbele in omvang en dubbel zo hoog geworden !
Groeten
Mario


Oke,

Wou wel graag een bamboe met dikke halmen dus geen fargesia, maar een hybride is mss ook een optie!

Ik ga weer eff googlen thnx! ;)
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 23 dec 2014 18:28

Hoe zit het eigenlijk met een gewone gele grote bamboe?
Dus geen speciale cultivars of iets?
Want een buurman die bij mij achter woont heeft een stuk of 5 grote 'pollen' gele bamboo.
Stengels zijn zeker al 2 á 3 cm en heeft ie een paar jaar geleden geplant.
Het lijken mij geen phyllostachys omdat die van hem allemaal kaarrecht groeien, dus geen kronkel onderin of halmen die schuin groenen.
En ook zijn de stengels dik in verhouding tot de hoogte.

Dus wat is er nog meer (en wat wordt vooral standaard vekocht) :?:
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Pieter73 op 23 dec 2014 23:10

Zou het Phyllostachys aurea Holochrysa kunnen zijn? Bij de aurea variëteiten zitten de knopen onderin erg dicht op elkaar en zit er een verdikte ring onder de knopen.
Voor zover ik weet zijn er voor ons klimaat drie soorten die middelhoog tot hoog worden en een gele stam hebben. Dat zijn Ph. vivax aureocaulis, Ph. aureosulcata aureocaulis (en spectabilis met groene streep) en Ph. aurea holochrysa. Er zijn nog een paar anderen maar die zijn te matig winterhard en worden weinig aangeboden.
Ph. aurea is eigenlijk geen goede keus omdat de winterhardheid niet goed is en er betere alternatieven zijn. Hij wordt nog steeds vrij veel aangeboden (meestal de soort zelf) omdat het één van de eerste bamboes was die op de markt kwam en de meeste tuincentra niet met de tijd mee gaan.
Ph. aureosulcata aureocaulis wordt tot 7 meter hoog. Hij groeit goed rechtop. Zelf heb ik hem nu een jaar of 2 staan. Hele dunne halmen nog (ze halen nog geen 1 cm.) maar ze gaan recht omhoog. Maar ze zijn ook extreem flexibel en met de windvlagen van de afgelopen dagen liggen ze soms plat op de grond en een paar tellen later staan ze weer verticaal. Met regen hangen ze ook iets door. Maar de planten zijn nog heel jong dus zodra ze stelen van 4 cm hebben en 7 meter hoog zijn denk ik dat ie prachtig is en fier omhoog blijft.
Maar de absolute topper vind ik Ph. vivax aureocaulis. Geen bamboe is zo mooi qua kleuren en afmetingen als deze! En je hebt hem al staan dus ik zeg: Gewoon proberen! De eerste 2 a 3 jaar kunnen de stelen inderdaad heel erg plat liggen. Maar hoe groter ze worden hoe verticaler ze groeien. Ik heb de groene vorm die nu een meter of 7 is en prachtig rechtop groeit. De gele vorm heb ik ook maar die is iets jonger. Onder de 3 meter hoogte moet je zeker maatregelen nemen zodat ze niet over de weg hangen. Daarna groeien ze bij mij goed verticaal. Ik heb ze in 2 tuinen groeien. Ze staan nu ook naast mijn huis tegen het voetpad aan. Tijdens het uitlopen van de jonge stelen heb ik ze verticaal laten groeien door bamboe stokken in de grond te steken, de jonge stelen met touwtjes naar de bamboe-stokken te trekken en daaraan vast te maken. Dit valt bijna niet op omdat het bamboe stokken zijn tussen bamboe stelen, en de touwtjes dun zijn.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Pieter73 op 23 dec 2014 23:23

Je schrijft:
Met Phyllostachys 'Spectabilis' bedoel je zeker Phyllostachys aureosulcata 'Spectabilis'.
En Phyllostachys aureosulcata, bedoel je dan gewoon de typical form. Of bedoelde je 'aureocaulis'?
Ik las dat de bladeren hiervan in de winter bruin kunnen worden en evt beschermd moeten worden is dat echt zo erg?
Want opzich vind ik dit geen ramp, omdat het mij vooral om de steel gaat.
Maar de plant komt namelijk wel behoorlijk onbeschut te staan!
En jammer dat de halmen 2cm minder dik worden dan de vivax..

Maar de Ph. aureosulcata rassen zijn juist super goed winterhard en wintergroen. Ph. vivax schijnt minder winterhard te zijn (soms zie ik foto's van Ph. vivax aureocaulis met zwarte vlekken op de stelen door vorst) maar ik heb hier in Zoetermeer nog nooit schade gehad aan mijn vivaxen, ook niet bij strenge winters.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Pieter73 op 23 dec 2014 23:47

Bij mijn laatste bericht dat ik op 6 april op mijn pagina heb gezet kan je goed zien hoe ik de rhizoombegrenzer aan elkaar heb gemaakt.

viewtopic.php?f=49&t=10006&start=70

Uiteinden naar binnen vouwen zodat de rhizomen terug de pol in geleid worden en de opening in de folie haast onmogelijk in kunnen groeien. Over die uiteinden van het folie bovendien nog twee hoekprofielen met bouten vastgezet zodat de "uitgang" totaal geblokkeerd is. Misschien een tip om problemen te voorkomen.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 24 dec 2014 10:16

Pieter73 schreef:Zou het Phyllostachys aurea Holochrysa kunnen zijn? Bij de aurea variëteiten zitten de knopen onderin erg dicht op elkaar en zit er een verdikte ring onder de knopen.
Voor zover ik weet zijn er voor ons klimaat drie soorten die middelhoog tot hoog worden en een gele stam hebben. Dat zijn Ph. vivax aureocaulis, Ph. aureosulcata aureocaulis (en spectabilis met groene streep) en Ph. aurea holochrysa. Er zijn nog een paar anderen maar die zijn te matig winterhard en worden weinig aangeboden.
Ph. aurea is eigenlijk geen goede keus omdat de winterhardheid niet goed is en er betere alternatieven zijn. Hij wordt nog steeds vrij veel aangeboden (meestal de soort zelf) omdat het één van de eerste bamboes was die op de markt kwam en de meeste tuincentra niet met de tijd mee gaan.
Ph. aureosulcata aureocaulis wordt tot 7 meter hoog. Hij groeit goed rechtop. Zelf heb ik hem nu een jaar of 2 staan. Hele dunne halmen nog (ze halen nog geen 1 cm.) maar ze gaan recht omhoog. Maar ze zijn ook extreem flexibel en met de windvlagen van de afgelopen dagen liggen ze soms plat op de grond en een paar tellen later staan ze weer verticaal. Met regen hangen ze ook iets door. Maar de planten zijn nog heel jong dus zodra ze stelen van 4 cm hebben en 7 meter hoog zijn denk ik dat ie prachtig is en fier omhoog blijft.
Maar de absolute topper vind ik Ph. vivax aureocaulis. Geen bamboe is zo mooi qua kleuren en afmetingen als deze! En je hebt hem al staan dus ik zeg: Gewoon proberen! De eerste 2 a 3 jaar kunnen de stelen inderdaad heel erg plat liggen. Maar hoe groter ze worden hoe verticaler ze groeien. Ik heb de groene vorm die nu een meter of 7 is en prachtig rechtop groeit. De gele vorm heb ik ook maar die is iets jonger. Onder de 3 meter hoogte moet je zeker maatregelen nemen zodat ze niet over de weg hangen. Daarna groeien ze bij mij goed verticaal. Ik heb ze in 2 tuinen groeien. Ze staan nu ook naast mijn huis tegen het voetpad aan. Tijdens het uitlopen van de jonge stelen heb ik ze verticaal laten groeien door bamboe stokken in de grond te steken, de jonge stelen met touwtjes naar de bamboe-stokken te trekken en daaraan vast te maken. Dit valt bijna niet op omdat het bamboe stokken zijn tussen bamboe stelen, en de touwtjes dun zijn.


Nope, lopen gewoon mooi recht vanuit de grond, heb ze wel eens vaker bij mensen in de tuin gezien..

Over de vivax, ik merkte ook al bij het exemplaar dat ik in de pot heb staan, dat 1 halm ca 45gr uit de grond kwam.
Deze heb ik gewoon tegen de ruit vd kas aan laten groeien (zie foto 1) en is nu gewoon recht :)
Je ziet het natuurlijk gauw genoeg als de beginnende halmen scheef uit de grond komen en dan is het, zoals jij zegt net zo makkelijk om deze in het begin even te ondersteunen met een stukje bamboe ;)

Ook als de halmen idd nog dun zijn, aan de straat zijde idd palen en een struk staaldraad tegen het omwaaien richting de straat beschermen.
Want als ik foto's op internet bekijk vind ik de vivax ook erg mooi, daarom had ik deze ca een jaar geleden ook aangeschaft!
Ook krijg de plant veel zon, dus dit lijkt me ook wel gunstig..


Pieter73 schreef:Je schrijft:
Met Phyllostachys 'Spectabilis' bedoel je zeker Phyllostachys aureosulcata 'Spectabilis'.
En Phyllostachys aureosulcata, bedoel je dan gewoon de typical form. Of bedoelde je 'aureocaulis'?
Ik las dat de bladeren hiervan in de winter bruin kunnen worden en evt beschermd moeten worden is dat echt zo erg?
Want opzich vind ik dit geen ramp, omdat het mij vooral om de steel gaat.
Maar de plant komt namelijk wel behoorlijk onbeschut te staan!
En jammer dat de halmen 2cm minder dik worden dan de vivax..

Maar de Ph. aureosulcata rassen zijn juist super goed winterhard en wintergroen. Ph. vivax schijnt minder winterhard te zijn (soms zie ik foto's van Ph. vivax aureocaulis met zwarte vlekken op de stelen door vorst) maar ik heb hier in Zoetermeer nog nooit schade gehad aan mijn vivaxen, ook niet bij strenge winters.


Oké dan zal het wel goed zijn :)

Pieter73 schreef:Bij mijn laatste bericht dat ik op 6 april op mijn pagina heb gezet kan je goed zien hoe ik de rhizoombegrenzer aan elkaar heb gemaakt.

viewtopic.php?f=49&t=10006&start=70

Uiteinden naar binnen vouwen zodat de rhizomen terug de pol in geleid worden en de opening in de folie haast onmogelijk in kunnen groeien. Over die uiteinden van het folie bovendien nog twee hoekprofielen met bouten vastgezet zodat de "uitgang" totaal geblokkeerd is. Misschien een tip om problemen te voorkomen.


Leuk om te zien hoe jij dit opgelost heb met de verbinding vd rhizoom begrenser.
Ik wat zelf van plan om de verbinding gewoon rect op elkaar te maken(overlappen) en dan aan beide zijde een strip alu en gewoon een hoop popnagels boven elkaar, verdeelt over de hele hoogte ;)

Thanks voor je uitgebreide reactie!


Ps. Ik kon het niet laten maar heb gister toch de volgende soorten erbij besteld:

Phyllostachys parvifolia:
http://www.ebay.nl/itm/121281905408?ssP ... 1439.l2649

Phyllostachys aureosulcata 'Spectabilis':
http://www.ebay.nl/itm/121313820658?var ... 1439.l2649

:D

Ik laat ik deze twee nog een tijdje in potten en wil de vivax toch in de voortuin plaatsen omdat Pieter me toch weer overtuigd had..
En anders de 'Spectabilis'?

Oorspronkelijk leek me de Phyllostachys parvifolia wel iets voor de achtertuin.
Maaaar....
Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld de vivax én de parvifolia samen binnen mijn rhizoom begrenser te plaatsen. Bijvoorbeeld beide planten aan de uiteindes, zodat ze allebij naar het midden groeien en ik zo gemengde halmen van mooi donkergroen en oker geel krijg?
Of moeten ze allebij naast elkaar in het midden geplaatst worden zodat ze laten juist naar de uiteindes groeien.

Of is dit gewoon niet mogelijk/erg slecht mbt de groei vd planten??

Weet
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor p e t e r op 24 dec 2014 10:47

Het samen zetten gaat de eerste jaren gaat geen probleem. Na enkele jaren gaat de ene soort de andere echter verdrukken wegens ruimte gebrek.
Cfr. Joden en Palestinen in Israël.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Pieter73 op 24 dec 2014 11:28

:lol: Kan je dan geen interventiemacht met snoeischaren/zagen sturen die een vreedzaam evenwicht herstelt? ;)
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Pieter73 op 24 dec 2014 11:40

In het begin heb ik de bamboefolie geplaatst met de uiteinden aan elkaar gezet met duck-tape. Ik dacht toen nog dat zo'n verbinding zo glad op elkaar aan zou sluiten dat de rhizomen er langs zouden groeien en niet er tussen door. Die illusie was al snel voorbij. Nu moet ik een vivax van 7 meter hoog weg gaan hakken en de verbinding vervangen door een betere optie. :(
Strippen lijken sterker (hoewel popnagels dan weer niet echt sterk zijn) maar na het zien van foto's op internet neem ik geen risico's meer.
Bijlagen
vivax_aureocaulis_rhizome_barrier_damage_041_(Custom).jpg
vivax_aureocaulis_rhizome_barrier_damage_041_(Custom).jpg (140.43 KiB) 7664 keer bekeken
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Pieter73 op 24 dec 2014 11:42

"Nope, lopen gewoon mooi recht vanuit de grond, heb ze wel eens vaker bij mensen in de tuin gezien.."

Foto plaatsen dan maar?!! Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten