Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Pieter73 op 24 dec 2014 12:01

Veel zon is idd het beste.
Twee bamboes mengen heb ik nog nooit gedaan omdat ik het zelf niet mooi vind, maar moet wel kunnen lijkt me. Dan kan de parvifolia gelijk wat extra stevigheid geven aan de vivax. Als je ze vlak naast elkaar zet mengen ze direct en zitten ze elkaar eerder in de weg. Als je ze ver uit elkaar zet dan heb je sneller en egaler het oppervlak begroeid omdat ze ongestoord naar alle kanten kunnen groeien.
Goede keuze trouwens parvifolia, aureosulcata en vivax. Ik heb de laatste twee zelf ook uitgekozen en parvifolia zou ik heel graag ook nog hebben maar ik heb geen plaats meer. Hoewel, als iemand in de buurt van Zoetermeer nog een stekje over heeft, ... waar een wil is, is een weg?!
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 24 dec 2014 17:17

p e t e r schreef:Het samen zetten gaat de eerste jaren gaat geen probleem. Na enkele jaren gaat de ene soort de andere echter verdrukken wegens ruimte gebrek.
Cfr. Joden en Palestinen in Israël.


Oké, dan kan ik dat dus beter ik dat niet doen, want uiteindelijk zou één vd twee soorten dus minder gaan groeien?

Pieter73 schreef:In het begin heb ik de bamboefolie geplaatst met de uiteinden aan elkaar gezet met duck-tape. Ik dacht toen nog dat zo'n verbinding zo glad op elkaar aan zou sluiten dat de rhizomen er langs zouden groeien en niet er tussen door. Die illusie was al snel voorbij. Nu moet ik een vivax van 7 meter hoog weg gaan hakken en de verbinding vervangen door een betere optie. :(
Strippen lijken sterker (hoewel popnagels dan weer niet echt sterk zijn) maar na het zien van foto's op internet neem ik geen risico's meer.


Oeps :P

Pieter73 schreef:"Nope, lopen gewoon mooi recht vanuit de grond, heb ze wel eens vaker bij mensen in de tuin gezien.."

Foto plaatsen dan maar?!! Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.


Ik zal als ik de buurman een keer zie buiten (woont achter mij) vragen of ik even foto's in de tuin kan maken ;)

Pieter73 schreef:Veel zon is idd het beste.
Twee bamboes mengen heb ik nog nooit gedaan omdat ik het zelf niet mooi vind, maar moet wel kunnen lijkt me. Dan kan de parvifolia gelijk wat extra stevigheid geven aan de vivax. Als je ze vlak naast elkaar zet mengen ze direct en zitten ze elkaar eerder in de weg. Als je ze ver uit elkaar zet dan heb je sneller en egaler het oppervlak begroeid omdat ze ongestoord naar alle kanten kunnen groeien.
Goede keuze trouwens parvifolia, aureosulcata en vivax. Ik heb de laatste twee zelf ook uitgekozen en parvifolia zou ik heel graag ook nog hebben maar ik heb geen plaats meer. Hoewel, als iemand in de buurt van Zoetermeer nog een stekje over heeft, ... waar een wil is, is een weg?!


Ja idd, dat dacht ik dus ook, maarja na de reactie van Peter, ben ik hier dus niet zo zeker meer van :roll:

Mooi dat ik de goede keus gemaakt heb kwa soorten.
Eigenlijk nog helemaal geen verstand van bamboe namelijk, alleen een beetje gegoogled en dus een exemplaar in een potje staan (straks 3 :D )

Wel na een behoorlijk aantal jaren al een grote verzameling vleesetende planten opgebouwd en inmiddels ook een hoop goed wintervaste yucca's en palmen :)
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 30 dec 2014 23:05

Hallo Mede palmvrienden :P ,

Ik heb vandaag de HDPE folie van 2mm binnengekregen.
Had dus 80cm hoog en een lengte van 12meter besteld.
Maar weet je wat in het pakje zat?
2mm folie van 1meter hoog en 14,3 meter lengte :shock:

Opzich mooi meegenomen die lengte, omdat ik de bamboe nu gewoon de ruimte kan geven die deze nodig heeft.
Alleen dieper dan 70cm graven zie ik eigenlijk niet zitten, dus daar ben ik nog niet helemaal over uit...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik schijnbaar hele goede tuingrond rondom het huis hier in Duitsland..
Het viel me al op dat de yucca's en palmen erg goed groeien.
Het is een fijn zanderige grond met een kleine hoeveelheid klei er doorheen. Geen plakkaten klei maar meer in poedervorm erdoorheen gemengd ofzo :)

En toen ik alleen al de schep in de grond stak en deze er weer uit trok kwamen er al wormen uit.
Ik had het hele buiten contour rondom ingestoken met de schep en toen kropen er al iedere meter een stuk of 10 wormen over het gras :shock:

Kijk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook ligt er nog een gigantische berg compost achterin de tuin van de vorige bewoner en van mij, bestaande uit verteerd walnotenboom blad en gras (en een hoop verteerde vleesetende planten bladeren met verteerde insecten erin :mrgreen: )
Zou dit compost goed zijn om bij de bamboe te gooien??

Hier het contour er uitgeschept..
Dit is natuurlijk het eenvoudigst, de uitdaging wordt om de sleuf ca 70cm diep te krijgen :lol:

Afbeelding
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor p e t e r op 30 dec 2014 23:35

Ofwel snij je er over de lengte een stuk af (zou ik niet doen), of je hoogt de rand een 30 cm op met aarde en je laat deze begroeien met een grond bedekker.

De binnenzijde kan je inderdaad opvullen en ondermengen met de compost.

Wel de folie goed aan elkaar maken. Vandaag heb ik een ontsnappingspoging ontdekt die nog net gevangen zat.
bamboe.jpg
bamboe.jpg (150.96 KiB) 7450 keer bekeken
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 01 jan 2015 12:31

p e t e r schreef:Ofwel snij je er over de lengte een stuk af (zou ik niet doen), of je hoogt de rand een 30 cm op met aarde en je laat deze begroeien met een grond bedekker.

De binnenzijde kan je inderdaad opvullen en ondermengen met de compost.

Wel de folie goed aan elkaar maken. Vandaag heb ik een ontsnappingspoging ontdekt die nog net gevangen zat.
bamboe.jpg


Oeps :lol:

Je bedoeld langs de rand aan de buitenzijde?
Dat is ook een idee, gewoon schuin grond ertegen en dan gras erop laten groeien :)

PS.
Hier die apparte grond, kan er gewoon een bal van maken, maar tis geen pure klei dus de wortels kunnnen gewoon hun gang gaan:

Afbeelding

Zakje neergezet voor het zand en nu maar graven :lol:

Afbeelding

Afbeelding
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Pieter73 op 04 jan 2015 18:00

Prima grond zo lijkt het.
En goed idee om de buitenkant hoger te houden. Dan ligt de binnenkant relatief nog lager dan normaal. Dat houdt de rhizomen met ontsnappingsambities beter binnen boord, en dan kan het afgevallen blad een mooie dikke mulchlaag vormen. Bamboe is dol op mulch.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 10 jan 2015 21:14

Pieter73 schreef:Prima grond zo lijkt het.
En goed idee om de buitenkant hoger te houden. Dan ligt de binnenkant relatief nog lager dan normaal. Dat houdt de rhizomen met ontsnappingsambities beter binnen boord, en dan kan het afgevallen blad een mooie dikke mulchlaag vormen. Bamboe is dol op mulch.


:)

Had vorige week alles op 80 diep uitgegraven en de HDPE folie aan elkaar gekoppeld met 2 strips alu van 3mm dik.
En ipv popnagels, heb ik 36 M6 bouten van RVS gebruikt zo kon ik het toch velen male strakker aantrekken dan met popnagels.
Alleen toen ik de folie in de sleuf zette, bleek dat deze nog iets te lang was en dus nog meer grond moest uitgraven..
Alleen dit was afgelopen zondag en toen werd het donker en kon niet verder.

Toen ik vandaag verder wou, bleek de helft van de sleuf te zijn ingestort en ben de hele dag bezig geweest om nog meer uit te graven :lol:
Máár de folie staat erin.
Kon hier geen foto's van maken want toen werd het weer donker.
Heb nog wel wat foto's van voordat ik klaar was:

Ingestort:
Afbeelding

Afbeelding

Opnieuw uitgegraven:
Afbeelding

Afbeelding

Twee zakken van 1000 liter gevuld :?

Afbeelding



Heb ook nog de foto's van de twee nieuwe bamboes, de Phyllostachys parvifolia en Phyllostachys aureosulcata Spectabilis.
De parvifolia is echt nog mini, maar de Spectabilis is ca 2meter hoog en heeft mooie rechte halmen, behalve het onderste stuk :lol: :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Jozef op 10 jan 2015 21:36

Zo hard gewerkt! Leuk dat je dit zo uitgebreid laat zien Mark. :thumb_up:
Goed bezig daar.
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Carlo op 11 jan 2015 03:18

Ik wil het ook zo gaan doen maar wanneer ik die twee zakken zo zie staan denk ik er nog even over na. :?
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jan 2015 10:51

Knap werk, word alweer moe als ik hierdoor aan mijn eigen graafwerken van vorig jaar terugdenk :fluiten:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten