Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 01 feb 2015 00:16

Bedankt voor de reacties ;)

Vandaag heb ik de compost binnen het rhizoombegrenser geschept, tot ongeveer aan de rand.
Het stuk rhizoombegrenser dat uitsteekt boven de grond is 20/25cm.
Ben eigenlijk wel blij dat ik 1meter hoogte heb gekregen ipv 80cm, vind het wel fijn zo met die hoge rand.
Het kan goed zijn dat ik nu op ca 7.5m2 grond oppervlak zit binnen het rhizoom, dit ga ik nog nameten..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit heb ik nog over:

Afbeelding


Is het mischien toch een idee om de Phyllostachys aureosulcata Spectabilis en de Phyllostachys vivax aureocaulis bij elkaar erin te zetten?

De spectabilis staan in het kleinere potje op onderstaande foto, op de plaatst waar ik deze dan zou willen planten.
De wind komt vanuit de richting waar de vivax staat (grotere potje).
De spectabilis kan dan gelijk een beetje de halmen van de vivax opvangen bij harde wind..

Als ik ze zo plant als op de foto zou dit dan echt problemen gaan geven ivm het 'verdrukken' ?

Afbeelding

Afbeelding
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor p e t e r op 01 feb 2015 00:51

Dat ziet er alvast goed uit. Als de buitenrand nog opgehoogd is (eventueel kan je decoreren met die stenen tegen je huis) gaat het er over een paar jaar volledig anders uit zien.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Carlo op 01 feb 2015 01:10

Tip die ik van asiantjen al meerdere keren heb gehoord is "zet de planten een 20cm dieper dan normaal" ik dacht om te voorkomen dat na een aantal jaar alles al omhoog gedrukt is.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Pieter73 op 04 feb 2015 01:50

Dat ziet er al goed uit, veel werk verzet zo te zien.
Zelf zou ik de grond een 10 cm. onder de rand houden. De bamboe gaat veel (schut)bladeren laten vallen die op de grond blijven liggen, zeker als een opstaand randje ze behoed voor wegwaaien. Die mulch-laag is heel goed voor de bamboe. Bovendien kan je beter in de gaten houden of er rhizomen ontsnappen wanneer de grond niet tot bovenaan zit.
Wat betreft je vraag over gecombineerd aanplanten: Ph. vivax vormt hoge dikke stelen die wanneer ze volwassen zijn het onderste deel (2 meter of meer?) geen zijtakken hebben. Ph. aureosulcata blijft lager en heeft zijtakken tot onderaan. Door het verschil in hoogte (en voldoende licht vanaf de zijkant omdat de pol niet al te breed kan worden) zullen ze elkaar waarschijnlijk niet al te veel in de weg zitten. Als je de bamboe als afscherming tegen wind en of inkijk wilt dan is gecombineerde aanplant een goed idee. Maar persoonlijk vind ik het niet mooi om twee diktes stelen te hebben. En vooral: ik vind de stelen van de vivax het mooiste dus het is zonde als de aureosulcata het zicht op de stammen ontneemt. Zelfs met snoei ga je slecht zicht op de stammen van vivax hebben.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 06 feb 2015 23:48

Oke, bedankt voor het advies!
Ik denk dat ik inderdaad toch alleen de vivax plant, omdat ik deze het mooist vind.
Nu maar hopen dat ie een beetje snel aanslaat.

En over die compost:
Deze is nu al een behoorlijk stuk ingezakt.
Zeker nu elke keer met het bevriezen/sneeuw en dan weer dooi/regen, dus met een beetje geluk heb ik straks toch nog ca 5 á 10cm ruimte onder de rand.
Zou mooi zijn als dit daadwerkelijk zo is wanneer ik de bamboe aanplant als het weer wat warmer wordt ;)
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor draco op 07 feb 2015 01:56

In de afweging of je beide bamboesoorten plant of slechts een, kun je ook rekening houden met de winterhardheid. De aureosulcata is in dit opzicht superieur ten opzichte van de vivax.
Na de vorstperiode van februari 2012 (-20 °C met schrale Noordoostenwind) verloor vivax Aureocaulis al het blad en stierven ook de halmtoppen af. Het volledige herstel volgde traag en vergde 3 seizoenen. Terwijl daarentegen de aureosulcata (en id. 'Aureocaulis') de strenge vorst ongeschonden doorkwam met volledig frisgroen blad. Phyllostachys aureosulcata is ontegenzeggelijk een van de meest winterharde soorten. Het is ook een woesteling die de beschikbare ruimte snel zal innemen en in geval van een combinatie aanplant dwars door de vivax heen zal groeien.
Het is daarom niet onverstandig om de lange uitwijkende rhizomen jaarlijks te traceren en zonodig in te korten om het vak evenwichtig gevuld te krijgen. Anders staat deze bamboe tenslotte aan de randen te dringen. De uitbreidingsdrang van de vivax is gematigder maar ook die zal naar de randen van het vak bewegen. Een 'harde' afwerking van de opstaande kanten van de rhizoombarriere zal tenslotte het resultaat zeker ten goede komen. :thumb_up:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 08 feb 2015 14:42

draco schreef:In de afweging of je beide bamboesoorten plant of slechts een, kun je ook rekening houden met de winterhardheid. De aureosulcata is in dit opzicht superieur ten opzichte van de vivax.
Na de vorstperiode van februari 2012 (-20 °C met schrale Noordoostenwind) verloor vivax Aureocaulis al het blad en stierven ook de halmtoppen af. Het volledige herstel volgde traag en vergde 3 seizoenen. Terwijl daarentegen de aureosulcata (en id. 'Aureocaulis') de strenge vorst ongeschonden doorkwam met volledig frisgroen blad. Phyllostachys aureosulcata is ontegenzeggelijk een van de meest winterharde soorten. Het is ook een woesteling die de beschikbare ruimte snel zal innemen en in geval van een combinatie aanplant dwars door de vivax heen zal groeien.
Het is daarom niet onverstandig om de lange uitwijkende rhizomen jaarlijks te traceren en zonodig in te korten om het vak evenwichtig gevuld te krijgen. Anders staat deze bamboe tenslotte aan de randen te dringen. De uitbreidingsdrang van de vivax is gematigder maar ook die zal naar de randen van het vak bewegen. Een 'harde' afwerking van de opstaande kanten van de rhizoombarriere zal tenslotte het resultaat zeker ten goede komen. :thumb_up:


Oké interessant, goed dat je het zegt, dat is zeker ook een belangrijk punt om rekening mee te houden aangezien het bij mij nogal open is een vaak veel waait..

Kreeg jou vivax ondanks dat deze schade opliep wel veel direct zonlicht?

Vind het namelijk wel een hele grote plus, dat de vivax veel dikkere halmen maakt dan de aureocaulis en ook dat deze minder dicht op elkaar groeien.
En dan is het een beetje jammer dat de wintervastheid zich eigenlijk op het randje bevind..
Stel dat jou exemplaar weinig zon kreeg, zou ik zeker de vivax aanplanten.
Maar als dit niet zo is ga ik weer twijfelen... :?
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Pieter73 op 08 feb 2015 21:26

De aureosulcata is één van de meest winterharde soorten. Vivax is dan dus al snel minder winterhard. Maar om het daarmee als soort te beschouwen die maar ternauwernood de Nederlandse winters overleeft is zeker niet mijn ervaring. Ik heb zelfs nog nooit vorstschade gehad aan mijn vivax planten. Mijn Ph. nigra heeft hier eerder vorstschade (soms verdroogde bladranden) dan de vivax en vivax aureocaulis.
Bovendien was februari 2012 ook wel extreem wat weer betreft. Zelfs allerlei planten die als volledig winterhard te boek stonden hadden flinke vorstschade. Wat er bij mij zou zijn gebeurd weet ik niet: ik had al mijn bamboes in de herfst van 2011 tot de grond toe afgezaagd om de bamboemijt kwijt te raken. De nieuwe scheuten waren uiteraard mooi groen en minder hoog dan voor die tijd omdat er zoveel energie- en voedselvoorraad verloren was gegaan bij de kap.
Wat betreft de hoeveelheid zon tijdens vorst maak je denk ik een denkfoutje. Jij denkt: Hoe meer zon, hoe meer opwarming, hoe minder vorstschade. Maar de vorstschade bij bamboes is meestal vanwege uitdroging: Bamboe wortelt oppervlakkig en juist de bovenste laag grond bevriest het eerst. Uit bevroren grond kan bamboe geen water opnemen terwijl al het blad in de volle zon juist extra snel water verdampt/sublimeert. De bamboe wordt zodoende gevriesdroogd en het is logisch dat de toppen en bladeren het eerst uitgedroogd zijn en afsterven zoals bij draco. Minder zon is niet de beste oplossing omdat bamboe juist veel zon nodig heeft voor goede groei, maar beschutting tegen wind en tegen het bevriezen en uitdrogen van de wortels is wel goed. Het beste wat je kan doen is dus toch een laagje grond weg halen. Zodoende ligt de grond waar je bamboe in groeit niet al te veel hoger dan de rest van de tuin en dringt de kou niet van de zijkant naar binnen. En zoals ik zei: het blad dat tussen de folieranden blijft liggen is een prima isolatie die voorkomt dat de grond al te veel bevriest en die het vocht vast houdt.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 08 feb 2015 23:06

Pieter73 schreef:De aureosulcata is één van de meest winterharde soorten. Vivax is dan dus al snel minder winterhard. Maar om het daarmee als soort te beschouwen die maar ternauwernood de Nederlandse winters overleeft is zeker niet mijn ervaring. Ik heb zelfs nog nooit vorstschade gehad aan mijn vivax planten. Mijn Ph. nigra heeft hier eerder vorstschade (soms verdroogde bladranden) dan de vivax en vivax aureocaulis.
Bovendien was februari 2012 ook wel extreem wat weer betreft. Zelfs allerlei planten die als volledig winterhard te boek stonden hadden flinke vorstschade. Wat er bij mij zou zijn gebeurd weet ik niet: ik had al mijn bamboes in de herfst van 2011 tot de grond toe afgezaagd om de bamboemijt kwijt te raken. De nieuwe scheuten waren uiteraard mooi groen en minder hoog dan voor die tijd omdat er zoveel energie- en voedselvoorraad verloren was gegaan bij de kap.
Wat betreft de hoeveelheid zon tijdens vorst maak je denk ik een denkfoutje. Jij denkt: Hoe meer zon, hoe meer opwarming, hoe minder vorstschade. Maar de vorstschade bij bamboes is meestal vanwege uitdroging: Bamboe wortelt oppervlakkig en juist de bovenste laag grond bevriest het eerst. Uit bevroren grond kan bamboe geen water opnemen terwijl al het blad in de volle zon juist extra snel water verdampt/sublimeert. De bamboe wordt zodoende gevriesdroogd en het is logisch dat de toppen en bladeren het eerst uitgedroogd zijn en afsterven zoals bij draco. Minder zon is niet de beste oplossing omdat bamboe juist veel zon nodig heeft voor goede groei, maar beschutting tegen wind en tegen het bevriezen en uitdrogen van de wortels is wel goed. Het beste wat je kan doen is dus toch een laagje grond weg halen. Zodoende ligt de grond waar je bamboe in groeit niet al te veel hoger dan de rest van de tuin en dringt de kou niet van de zijkant naar binnen. En zoals ik zei: het blad dat tussen de folieranden blijft liggen is een prima isolatie die voorkomt dat de grond al te veel bevriest en die het vocht vast houdt.


Ja daar zit wat in inderdaad, over die wintervastheid tussen deze twee soorten.

Verder dacht ik niet: veel zon dus meer opwarming in de winter, want ik snap dat de plant samen met de wind dan eerder gaat vriesdrogen.
Maar eerder het voordeel dat de bamboe dan juist in de zomer een stuk sterker groeit en uiteindelijk wintervaster is ;)

Mischien helpt ook nog een extra isolatie laagje (vooral in het begin) van boomschors?

Beschutting tegen wind gaat niet lukken, maar als ik er stenen langs de rand (rhizoombegrenser) en een schuin oplopend laagje zand waar gras opgroeid tegenaan maak, trekt de koud mischien ook minder snel door vanaf de zijkant :)
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor fernman op 09 feb 2015 09:28

Verwijder ook geen afgevallen blad! Bamboeblad heeft een zeer hoge isolatiewaarde!
Groeten
Mario
fernman
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 02 nov 2012 13:09
Woonplaats: Kempen-Belgie
34 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten