phyllostachys vivax aureocaulis

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor luc buyse op 17 jan 2015 16:58

ik heb reeds meer dan 13 jaar een vivax staan , deze zou nu al halmen van 10cm of meer moeten hebben. de mijne maakt nauwelijks 3cm dikke halmen aan en is zeker niet meer dan 3 meter hoog. vorige zomer heb ik de grond tot op 1 meter diepte uitgegraven en gemengd met potgrond en koemestkorrels. Kan iemand mij zeggen wat ik nog meer moet doen om deze plant de echt dikke halmen te laten aanmaken. dank mvg luc
luc buyse
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 12 mei 2013 16:27
Woonplaats: wevelgem west vlaanderen
0 bedankjes

Re: phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor fernman op 17 jan 2015 19:10

veel water geven in het groeiseizoen !
Organische afval ertussen gooien, bemesten met 15 - 15 - 15
Groeten
Mario
fernman
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 02 nov 2012 13:09
Woonplaats: Kempen-Belgie
34 bedankjes

Re: phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor draco op 17 jan 2015 19:39

Deze bamboe verlangt zeker een rijke bemesting, koemest levert in dat opzicht te weinig. De grondsoort speelt ook mee, zand en veen zijn arm aan voedingstoffen, (zee)klei is rijker.
Vergeet niet Magnesium als bemestingscomponent (kieseriet of bitterzout). Je kunt verder lavameel bijmengen voor de overige mineralen o.a. Silicium en sporenelementen. Lavameel is traagwerkend omdat de oxides eerst moeten 'verweren' onder invloed van organische zuren. De bamboe jaarlijks uitdunnen, verwijderen van oude, zwakke en dunne halmen, bevordert de ontwikkeling van dikkere halmen. Doe deze selectie al wanneer ze tevoorschijn komen en breek de dunste scheuten af.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Pieter73 op 17 jan 2015 21:34

Om te weten wat je moet aanpassen zullen we eerst moeten weten wat de omstandigheden nu zijn. Als een vivax na 13 jaar!!! amper drie meter is dan is er iets goed mis. Hier haalt de aureocaulis de drie meter al in het tweede a derde jaar na aanplant. In mijn oude tuin had ik geen waterleiding en moest ik een eind lopen met een gieter. Water geven deed ik dus zo minimaal mogelijk. Bemesting kregen ze daar ook niet. Kijk maar op mijn fotopagina welke afmetingen ze kregen: viewtopic.php?f=49&t=10006
Vivax (groen) 8 meter bij 6 cm diameter. Aureocaulis heeft nog niet de kans gekregen om goed te groeien maar is zeker al hoger dan die van jou. Het is wel goede zwarte leemachtige grond met veel licht maar toch beschut. Maar de grootste aureocaulis van Nederland is zover ik weet een exemplaar van 15 meter en staat op zandgrond. Dus het zal toch niet alleen aan de grond liggen lijkt me. Krijgt ie wel genoeg licht? Heb je wel goed uitgangsmateriaal gehad? Theoretisch moet er weinig variatie zitten binnen hetzelfde ras, maar misschien een weefselkweekplant?
Waar woon je? Als je eens wilt kijken bij mijn bamboes en hun omstandigheden dan kom je maar eens langs hoor. Ik heb ook nog een bigbag vol prima Zoetermeerse grond over waar ik van af wil ;)
Heb je ook een foto van je aureocaulis zodat we de omstandigheden kunnen zien?
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor luc buyse op 19 jan 2015 19:13

alvast bedankt aan iedereen die reageerde nu weet ik wat te doen, mvg luc
luc buyse
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 12 mei 2013 16:27
Woonplaats: wevelgem west vlaanderen
0 bedankjes

Re: phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor wsnbm op 03 feb 2015 15:16

Mij is geleerd (hier op het forum) dat bamboe een grassoort is, dus ik geef grasbemesting in de zomer en heel veel water, zoveel water dat ik het in de pot omhoog zie komen
(het water).

2e jaar kwamen de halmen al richting slaapkamer zo hoog :shock:

Ben benieuwd naar de nieuwe scheuten.

Ben van plan om grotere bakken aan te schaffen van een meter bij 1.5 meter of zoiets.
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten