Kun je een fargesia tot de grond terugsnoeien?

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Kun je een fargesia tot de grond terugsnoeien?

Berichtdoor rice op 15 feb 2015 17:16

Vraagje..

Ik heb een mooie Fargesia Robusta Campbell staan tegen mijn gevel. Exemplaar staat er een jaar of 4 en hij begint lekker vol en flink te worden.
Helaas woon ik in een huurhuis en zal er komend jaar (waarschijnlijk in de nazomer/herfst) renovatie gepleegd worden aan het pand. Dit betekent een aantal weken stijgers tegen de gevel. Ik weet bijna zeker dat de bamboe weg zal moeten om plaats te maken voor de stijgers. Maar ik vroeg me af wat de mogelijkheden zijn. Overleeft de plant het als ik volledig terugsnoei? Zeg tot max 30cm. Of is ie kansloos? Alternatief is transplantatie maar dat zal niet mee gaan vallen vrees ik, is al flink exemplaar dus zal goed geworteld zijn lijkt me.

tips, iemand?

dank alvast,

grt

Teun
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Kun je een fargesia tot de grond terugsnoeien?

Berichtdoor rice op 15 feb 2015 17:23

hier een plaatje van afgelopen zomer voorzover dat helpt.. Bamboe staat in de hoek van de gevel tegen de blauwe muur.

Afbeelding

Afbeelding
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Kun je een fargesia tot de grond terugsnoeien?

Berichtdoor plantinjetuin op 15 feb 2015 17:38

zou het niet voldoende zijn om hem strak op te binden?
dan kun je hem desnoods ook nog bij de gevel vandaan buigen.
plantinjetuin
 
Berichten: 230
Geregistreerd: 04 jul 2010 22:41
Woonplaats: luttelgeest
12 bedankjes

Re: Kun je een fargesia tot de grond terugsnoeien?

Berichtdoor rice op 15 feb 2015 18:38

plantinjetuin schreef:zou het niet voldoende zijn om hem strak op te binden?
dan kun je hem desnoods ook nog bij de gevel vandaan buigen.


dat was mijn eerste gedachte maar weet niet of het haalbaar is, die stijgers zijn waarschijnlijk flink aangezien de hele straat aangepakt gaat worden.

enig idee of je de plant kunt terugsnoeien? zo ja, wat is de beste tijd vh jaar?
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Kun je een fargesia tot de grond terugsnoeien?

Berichtdoor draco op 15 feb 2015 19:47

De Fargesia zal het waarschijnlijk wel overleven, reken op een herstelperiode van enkele jaren. De nieuwe halmen die volgend jaar uitlopen zullen bescheiden zijn omdat de plant dan nog weinig of geen bladgroen heeft. Ik zou ook voor de zekerheid komend voorjaar van de buitenzijde stekken uitsteken en deze in kuipen zetten. Als je de bamboe dit voorjaar al kortwiekt op 30 cm of zoveel hoger als mogelijk, zal aan het restant waarschijnlijk nieuw blad komen. Dat zorgt voor een gunstiger start volgend jaar. De nieuwe halmen van deze zomer kort je dan in het najaar in.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Kun je een fargesia tot de grond terugsnoeien?

Berichtdoor rice op 15 feb 2015 19:52

draco schreef:De Fargesia zal het waarschijnlijk wel overleven, reken op een herstelperiode van enkele jaren. De nieuwe halmen die volgend jaar uitlopen zullen bescheiden zijn omdat de plant dan nog weinig of geen bladgroen heeft. Ik zou ook voor de zekerheid komend voorjaar van de buitenzijde stekken uitsteken en deze in kuipen zetten. Als je de bamboe dit voorjaar al kortwiekt op 30 cm of zoveel hoger als mogelijk, zal aan het restant waarschijnlijk nieuw blad komen. Dat zorgt voor een gunstiger start volgend jaar. De nieuwe halmen van deze zomer kort je dan in het najaar in.


bedankt voor je hulp draco!

ff voor de duidelijkheid: maakt het wbt overlevingskans nog uit wanneer ik terugsnoei? Voor de nieuwe uitlopers medio april/mei of wachten tot einde zomer/najaar wanneer de plant echt weg moet?

grt

Teun
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Kun je een fargesia tot de grond terugsnoeien?

Berichtdoor oosterholt op 15 feb 2015 20:31

Ik zou niet kiezen voor snoeien, maar de plant toch, in delen, eruit halen en oppotten. Als je het nu niet doet voor de steigers komen, dan zit je er over een paar jaar toch met het probleem dat de bamboe eigenlijk meer ruimte nodig heeft dan je hem nu geeft. Hij staat nu al tegen de bestrating aan te drukken.
oosterholt
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 16 nov 2011 22:34
Woonplaats: Groningen
2 bedankjes

Re: Kun je een fargesia tot de grond terugsnoeien?

Berichtdoor draco op 15 feb 2015 21:43

oosterholt schreef:Ik zou niet kiezen voor snoeien, maar de plant toch, in delen, eruit halen en oppotten. Als je het nu niet doet voor de steigers komen, dan zit je er over een paar jaar toch met het probleem dat de bamboe eigenlijk meer ruimte nodig heeft dan je hem nu geeft. Hij staat nu al tegen de bestrating aan te drukken.


In het voorjaar pollen uitsteken en oppotten en na de werkzaamheden opnieuw aanplanten lijkt mij de beste aanpak. Voorzien van verse aarde zal dit een mooier resultaat opleveren. De bamboe's die hier in 2012 zware vorstschade opliepen, waren eind vorig jaar (3 seizoenen) nog steeds niet op het oorspronkelijke peil.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Kun je een fargesia tot de grond terugsnoeien?

Berichtdoor rice op 15 feb 2015 21:57

draco schreef:
oosterholt schreef:Ik zou niet kiezen voor snoeien, maar de plant toch, in delen, eruit halen en oppotten. Als je het nu niet doet voor de steigers komen, dan zit je er over een paar jaar toch met het probleem dat de bamboe eigenlijk meer ruimte nodig heeft dan je hem nu geeft. Hij staat nu al tegen de bestrating aan te drukken.


In het voorjaar pollen uitsteken en oppotten en na de werkzaamheden opnieuw aanplanten lijkt mij de beste aanpak. Voorzien van verse aarde zal dit een mooier resultaat opleveren. De bamboe's die hier in 2012 zware vorstschade opliepen, waren eind vorig jaar (3 seizoenen) nog steeds niet op het oorspronkelijke peil.


Bedankt voor jullie hulp.

Dan denk ik dat ik idd voor de nieuwe uitloop wat pollen ga afsteken en oppot.
Tot welke hoogte kan ik deze stekken inkorten denken jullie? Een meter of 2? Korter?

vr grt

T
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Kun je een fargesia tot de grond terugsnoeien?

Berichtdoor s.janssen op 15 feb 2015 23:24

Hier in de buurt (straat verderop) stonden er ook enkele maanden steigers en bij enkele zelf met een boom er tussen. Zo groot is de plant ook weer niet, kan je geen contact opnemen met de woningbouw wat wel en niet mag?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron