advies gevraagd mbt aan te schaffen bamboe

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

advies gevraagd mbt aan te schaffen bamboe

Berichtdoor iwanito op 11 maart 2015 22:44

Ik heb al aardig wat bamboe soorten in mijn tropische tuin staan.
Maar nog bamboesoorten met de superdikke halmen zoals de Atrovaginata bijvoorbeeld.

Ik heb deze in het verleden wel eens geplant maar in een veel te kleine rhizoombegrenzer en dus al snel weer moeten verwijderen... :oops:

Nu ben ik echter van plan om mijn junglepad van zo'n 8 a 9 m2 te gaan afmaken en mijn idee is om die 9m2 te begrenzen en er dan een bamboe met dikke halmen in te laten groeien.

Nog steeds flirt ik met het idee om er een Atrovaginata in te zetten (ik vind die dikke halmen zo mooi :mrgreen: ) maar de hoogte beangstigd me een beetje. (lees verschillende hoogtes op internet variƫrend van 4 tot 6 tot wel 10 meter!)

Mijn vragen:
- zijn er alternatieve soorten die toch behoorlijk dikke halmen produceren? (ik heb al een spectabilis maar mag best wel wat dikker)
- wordt die Atrovaginata in ons klimaat echt zo hoog? (als in 10 meter)

Bij voorbaat dank!
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: advies gevraagd mbt aan te schaffen bamboe

Berichtdoor Lieven op 12 maart 2015 14:40

Beste,

neem hier " http://www.kimmei.com/publicaties.html#n05 " even een kijkje...

Mvg
Lieven
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes

Re: advies gevraagd mbt aan te schaffen bamboe

Berichtdoor iwanito op 12 maart 2015 14:56

Hoi Lieven, dat heb ik al gedaan. Inmiddels ook al gebeld met de beste man. Wil alleen graag ook nog even de mening van de kenners hier meenemen.
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: advies gevraagd mbt aan te schaffen bamboe

Berichtdoor fernman op 21 maart 2015 08:18

Phyllostachys parvifolia is een van de mooiste bamboe's met dikke halmen!
Zeker is het een van de beste: - Zeer winterhard! - tegenover andere minder uitbreidingsdrang-waait niet zo gemakkelijk om zoals dit wel het geval is bij vivax.
Te verwachte halmdikte ongeveer 10 cm.
Groeten
Mario
fernman
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 02 nov 2012 13:09
Woonplaats: Kempen-Belgie
34 bedankjes

Re: advies gevraagd mbt aan te schaffen bamboe

Berichtdoor fernman op 21 maart 2015 08:28

Nog even vermelden: neem voor een bamboe de plaats zoals de volwassen hoogte!
Zodus een bamboe met dikke halmen zal uiteindelijk 10 meter en hoger worden dus een 10 of meer vierkante meter heb je nodig.
Je kunt nadien het plantvolume vergroten door ophoging ieder jaar. Voordeel hiervan is 1: meer oppervlakte, 2: minder omwaaien ( rizomen komen altijd dieper te liggen zodat de plant stabieler word)
3: veel minder uitbreidingsgevaar ( heeft altijd nieuwe oppervlakte ) 4: oogt mooier als je bamboe links en rechts van je pad op een heuvel staat!
Groeten
Mario
fernman
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 02 nov 2012 13:09
Woonplaats: Kempen-Belgie
34 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten