Nieuwe aanwist(jes)

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Nieuwe aanwist(jes)

Berichtdoor Rik.85 op 25 maart 2015 19:54

Hi hallo Mede liefhebbers van mooie planten.

Voor mij is het seizoen al vroeg begonnen en ben volop bezig met mijn collectie uit te breiden.

Hieronder mijn net aangeschafte Bamboe Fargesia jiuzhaigou 1 (rechts) en (links)
Phyllostachys aureosulcata
Afbeelding

Ik heb totaal geen idee hoe snel dit groeit. Voor de Phyllostachys had ik een versterkte bloembak bedacht van 1,80 meter breed bij 60x60.

Hoe snel groeit dit plantje nou ongeveer.. Hoeveel jaren kost het voordat deze plantenbak gevuld is?

Groet
Rik.85
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 16 mei 2013 10:51
0 bedankjes

Re: Nieuwe aanwist(jes)

Berichtdoor Sub T op 26 maart 2015 00:31

Slechts 1 vierkante meter is wel heel erg weinig voor een Phyllostachys, de plant zal zich hierin niet tot zijn volle glorie kunnen ontwikkelen. Eens de bak volstaat zal de groei al vlug gaan stagneren en de plant weer dunnere halmen gaan aanmaken.
Zo'n bamboe heeft eigenlijk minimaal 5m² nodig.
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Nieuwe aanwist(jes)

Berichtdoor fernman op 26 maart 2015 09:00

Om een bamboe tot zijn recht te laten komen heb je de volwassen hoogte in vierkante meter nodig als minimum. Dus 7m hoog is ook 7 vierkante meter. Hier kan natuurlijk een beetje van afgeweken worden maar als je vb dikke halmen wil zul je hier toch rekening mee moeten houden.
Sorry maar in die bak ??? Zelfs voor een fargesia is dit maar voor enkele jaren.
Groeten
Mario
fernman
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 02 nov 2012 13:09
Woonplaats: Kempen-Belgie
34 bedankjes

Re: Nieuwe aanwist(jes)

Berichtdoor Rik.85 op 26 maart 2015 09:02

Dank voor de tip!

Dan zijn er 2 opties over.

De bak groter maken: heb nog niets gemaakt dus dat maakt het makkelijker.

Afmeting word dan 400x 125x 60 ongeveer.

Wanneer zal deze bak volzitten onder ideale Nederlandse omstandigheden?

Of toch de fargesia in de bak en de ander in de tuin.
Rik.85
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 16 mei 2013 10:51
0 bedankjes

Re: Nieuwe aanwist(jes)

Berichtdoor draco op 26 maart 2015 13:21

Bij toepassing van Fargesia zul je over 4 m een viertal pollen verdeeld moeten inplanten. Wat Phyllostachys betreft sluit ik me aan bij Sub T en fernman. Ik heb bij mijn werkgever eens een project begeleid, met Phyllostachys sp. in grote containers met een inhoud van ongeveer 8 m3. Dat ging enkele jaren goed totdat de groei stagneerde en de bestaande halmen door veroudering aftakelden. Bij toeval was er ook een rhizoom van Semiarundinatia fastuosa in verzeild geraakt, die het verrassenderwijs veel beter deed dan de Phyllostachys. Bamboe in containers zal regelmatig bemest moeten worden, waarbij naast NPK en sporenelementen, Magnesium en Silicium belangrijk zijn. Hiertoe kun je royaal basalt of lavameel bijmengen. Bemesten in het voorjaar met de nadruk op N en in het najaar op K.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Nieuwe aanwist(jes)

Berichtdoor prutser 2 op 13 apr 2015 17:18

hallo fernman,ik lees u berichtjes over de bamboe, dat je de hoogte van de bamboe ook in ruimte moet aanhouden, wel , ik heb hier een atrovaginata staan op 3 vierkante meter, dus zou hij volgens u dus maar 3 a 4 meter hoog worden , nou, hij staat er al wat jaartjes in, en is nu al de 7 meter gepasseerd, met ruim 5 cm dikte, ieder jaar worden de nieuwe halmen dikker en hoger, ik denk dat het meer met goede snoei en zeker nog belangrijker de voeding ermee te maken heeft, kijk ook maar eens naar de bamboe planten in veel te kleine potten , maar toch al ruim 2 a 3 meter hoog zijn, zo heb ik ze zien staan bij ranzijn, die bamboe krijgen wel zeer goede voeding, anders zou dat ook niet kunnen, maar het is natuurlijk wel zo, hoe meer ruimte het krijgt, hoe beter,
Bijlagen
A.JPG
hier zie je de atrovaginata ( 2014 ) de 7 meter passeren
A.JPG (272.98 KiB) 5198 keer bekeken
3.JPG
hier was het aan het schieten ( 2014 )
3.JPG (239.16 KiB) 5198 keer bekeken
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: Nieuwe aanwist(jes)

Berichtdoor Pieter73 op 14 apr 2015 00:03

Ik heb mijn Ph. aureosulcata nog niet zo lang maar kan je wel alvast vertellen dat de rhizoomgroei heel snel gaat. Het eerste jaar zat hij al tegen de rhizoombegrenzer aan. Ik had hem wel een kleine ruimte gegeven (1,20x1,20m.) en de rhizomen draaiden al rondjes in de pot, dus die had ik wat uit gespreid bij aanplant. Maar toch, volgens mij gaat de rhizoomgroei snel in verhouding met andere bamboes. Scheutenproductie vanuit die nieuwe rhizomen is nog niet erg groot. Ik ben benieuwd wat hij komende weken gaat doen. Je kunt de ontwikkeling van de plant zien in onderstaande topic:

viewtopic.php?f=10&t=16008
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Nieuwe aanwist(jes)

Berichtdoor Pieter73 op 14 apr 2015 00:06

Eigenlijk is mijn 120x120cm. natuurlijk ook veeeel te klein voor de aureosulcata. Maar ja, soms is er niet meer ruimte. Dan wordt het veel snoeien en veel bemesten. en goed de randen in de gaten houden.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten