Hergroei Arundo donax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Hergroei Arundo donax

Berichtdoor Hitch op 18 apr 2015 10:46

Door omstandigheden had ik mijn Spaans riet nog niet afgedaan. Gisteren wilde ik er aan beginnen toen ik merkte dat er reeds nieuwe scheuten aan het opkomen waren uit de bodem maar wat me het meest verbaasde was dat op de nog niet afgedane stengels nieuwe blaadjes aan het komen zijn???
Nu weet ik wel dat dit bij Canna-banana ook gebeurt maar daar staan ze dan ook in de serre maar ik wist niet dat deze planten dit ook buiten konden presteren. Vorig jaar was een bomjaar voor de Arundo donax die nooit eerder zo groot was geweest in mijn tuin dus ik vraag mij nu af als die terug verder groeit vanaf de hoogte dat die gestopt was voor de winter wat dat dit jaar gaat geven.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Hergroei Arundo donax

Berichtdoor zuiderwijk op 18 apr 2015 16:45

Hallo Hitch
Bij mij zijn de stengels ook nog goed.ik heb de bonte vorm.verleden jaar en ook nu weer gaat die uitlopen vanuit de bladoksels.helaas worden de stengels dan topzwaar en buigen zowat tot aan de grond.ik vrees dat ik dit jaar ook die stengels weg zal moeten halen :(

Groetjes raymond
zuiderwijk
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 09 jan 2011 12:20
4 bedankjes

Re: Hergroei Arundo donax

Berichtdoor Carlo op 18 apr 2015 19:45

Klopt helemaal. Je krijgt meerdere stengels op één stam en dat wordt te zwaar en te wind gevoelig. Ik heb ze ook pas deze week afgesneden en ook bij mij waren ze al weer aan de groei. Nieuwe stengels komen binnenkort vanzelf weer boven.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Hergroei Arundo donax

Berichtdoor p e t e r op 18 apr 2015 22:32

Vorig jaar en dit jaar zijn ze bij mij ook niet afgedaan of bevroren.
Meerdere stengels op 1 stam heb ik enkel bij diegene die schuin hangen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Hergroei Arundo donax

Berichtdoor Jim op 06 mei 2015 16:26

Hoe diep gaat de kluit van zo'n arundo donax en variegata soort ? Maken ze ook uitlopers, ala woekerende bamboes ? Heb beiden voorlopig nog in pot staan, wil ze uitplanten, maar wil vooraf weten waar 'k aan toe ben (al dan niet wortelbegrenzers).

Wat betreft die uitlopers op oudere stengels. Is in de wilde natuur vermoedelijk de bedoeling. Stengels gaan plat liggen en van daaruit groeien nieuwe stengels omhoog. Weet dat bvb olifanten dol zijn op riet. Als die met een kudde komen grazen maken ze'r een ravage van. Die platte stengels zorgen dan voor een snellere heraangroei van het riet.
Jim
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 29 dec 2008 23:49
2 bedankjes

Re: Hergroei Arundo donax

Berichtdoor Carlo op 07 mei 2015 22:00

Onlangs mijn exemplaar van twee jaar oud opgegraven. Ik vond het erg meevallen wat ik te zien kreeg. Leek een beetje op cannaknollen waarbij je de nieuwe scheuten al klaar zag zitten. Verder geen lange uitlopers en van woekeren was geen sprake in dit stadium, misschien later wel. Totale kluit was nog niet meer dan 20cm diep. Reden van uitsteken was dat ik hem in een ingegraven speciekuip had groeien en hem wat meer ruimte wilde geven. Was achteraf dus nog niet nodig en had nog best 1 en misschien zelfs 2 jaar in de kuip kunnen blijven. Bij gebrek aan rhizoom-begrenzer heb ik een stuk vrachtwagenzeil tot 60cm diep ingegraven ter grootte van een vierkante meter. De eerste drie scheuten zijn inmiddels al boven de grond en zie je met de dag groeien.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten