Vraag mooie haag van bamboe

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Vraag mooie haag van bamboe

Berichtdoor anouk op 19 jul 2015 22:35

Ik heb op het moment een aantal Pseudosasa Japonica planten in een plantenbak tegen de schutting met als doel dat het een mooie haag wordt, maar het wil niet echt dichtgroeien. Hiernaast vind ik het ook te weinig omhoog groeien. Ik heb nu het idee om de Japonica te vervangen voor Fargesia Robusta te planten voor een mooie haag met als doel een omhoog groeiende haag en minder vallende takken. Hiernaast vind ik Fargesia Jiuzhaigou ook erg mooi. Heeft iemand ervaring met deze soorten als haag en kan deze soort worden gecombineerd met elkaar? En iemand een tip waar je mooie planten kan kopen?
anouk
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 26 dec 2012 14:59
0 bedankjes

Re: Vraag mooie haag van bamboe

Berichtdoor Jane op 19 jul 2015 23:13

Robusta is zeker goed voor een haag, vooral de Campbell.
Zelf heb ik als haag De F. m. Superjumbo en ondanks de fantasienaam en toch wel negatieve beoordelingen doet deze het als beginnende haag bij mij verrassend goed.
De Fargesia Jiuzhaigou heb ik als solitair, maar kan ook als haag. Echter hangen ze bij regen of sneeuw allemaal lichtelijk door en veren daarna weer een beetje op. Zelf vind ik dat geen probleem en wel mooi staan.
Combineren kan, maar ik vind dat voor de uniformiteit van een haag niet mooi. Nu bestaan er wel zogenaamde "Zeeuwse hagen" waarbij plantensoorten om en om worden afgewisseld, maar dat zijn wel contrasterende planten. Een kwestie van smaak, maar het kan dus wel.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: Vraag mooie haag van bamboe

Berichtdoor draco op 20 jul 2015 01:11

Is de plantenbak aan de onderzijde open of gesloten en wat zijn de afmetingen (inhoud)? Bamboe heeft veel water en voeding nodig. In een gesloten systeem moet zeker flink worden bijgemest een en ander afhankelijk van de samenstelling van de aanwezige teeltaarde.
Fargesia jiuzhaigou vormt hier in de volle grond zeer dichte pollen met hoogte van zo 'n 3 m.
Dat komt ook door de vruchtbare kleigrond. Voor het bijmesten is bijvoorbeeld een traagwerkende organische meststof geschikt, zoals een DCM granulaat voor gazonbemesting.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Vraag mooie haag van bamboe

Berichtdoor Rob op 20 jul 2015 22:58

Anouk,
Ik zou sowieso voor een Fargesia gaan - de pseudo sas kan heel woest woekeren. Een haag kan overigens echt wel met Pseudosasa; in Bokrijk staat er voorbeeld van.
Langzaam is Pseudosasa overigens niet echt als ie maar genoeg water krijgt. Ik heb hier een grote pol in een bak staan (1m3) die tot nu toe nauwelijks voorgang boekte - vanwege de koude en/of water dacht ik....totdat ik er de slang eens een keer 10 minuten heb ingehangen. Nu gooit ie er 1 cm dikke halmen uit met 30-50 cm per week!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Vraag mooie haag van bamboe

Berichtdoor Toppalm op 25 jul 2015 20:54

Ik heb zelf Fargesia Rufa geplant in 3 steigerhouten bakken.
Doel was om de vuilnisbakken uit het zicht te halen.
Er werd mij verteld dat het wel een jaar of 2 kon duren voordat e.e.a. dicht gegroeid zou zijn.
Nu een half jaar later zie ik geen vuilnisbak meer en moet ik geregeld taken bij elkaar binden omdat het anders alle kanten op groeit.
Ik bemest er niets aan maar krijgt wel veel water en daarvoor beloond bij mij met zeer veel uitlopers :mrgreen:

Ik vind de rufa ondanks de zeer snelle groei toch niet echt geschikt omdat de takken vrij snel doorhangen tenzij je inbindt.
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 02 jan 2015 22:56
Woonplaats: Enschede
22 bedankjes

Re: Vraag mooie haag van bamboe

Berichtdoor anouk op 25 jul 2015 21:31

Allen hartstikke bedankt voor jullie bevindingen. Vandaag voor 4 meter fargesia robusta campbell planten gekocht. Morgen aan de slag om ze te planten. Ik hoop dat ze bij mij ook goed en met tempo groeien, zodat de schuttingdelen uit zicht zijn en er weer een tropisch haagje ontstaat!
anouk
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 26 dec 2012 14:59
0 bedankjes

Re: Vraag mooie haag van bamboe

Berichtdoor Jozef op 26 jul 2015 08:54

Goede keuze. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron