Traliestinkzwam

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Traliestinkzwam

Berichtdoor draco op 31 aug 2015 00:57

Tijdens bezigheden in de tuin vandaag werd mijn aandacht getrokken door een aasgeur. Meestal ligt er dan ergens een dode kikker of vogel te stinken. Bij een nadere inspectie bleek de oorzaak echter een drietal knaloranje vruchtlichamen van de traliestinkzwam (Clathrus ruber) een exotische fungus die thuishoort in de subtropen, maar die in Nederland steeds vaker opduikt. Hier in de tuin groeit deze zwam op de plek waar vorig jaar Fargesia scabrida is gerooid om plaats te maken voor een Trachycarpus wagnerianus. De gesnoeide bamboehalmen zijn toen verhakseld en rondom de palm gestrooid. Van de traliestinkzwam wordt gezegd dat deze een 'liaison' heeft met 'zwarte bamboe'. Blijkbaar neemt deze ook genoegen met een andere soort.
Bijlagen
Traliestinkzwam.jpg
Traliestinkzwam.jpg (164.32 KiB) 3908 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door draco op 04 sep 2015 01:20, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Traliestinkzwam

Berichtdoor Dennis_S op 31 aug 2015 07:22

Mooie vondst!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Traliestinkzwam

Berichtdoor oosterholt op 31 aug 2015 11:48

Klopt, heb hem ook een keer gehad op de plek waar eerst een japonica stond en ik ging ook op zoek naar de bron van die lucht.
Knap dat je de naam heb gevonden, dat lukte mij toen niet.
oosterholt
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 16 nov 2011 22:34
Woonplaats: Groningen
2 bedankjes

Re: Traliestinkzwam

Berichtdoor draco op 31 aug 2015 15:19

oosterholt schreef:Klopt, heb hem ook een keer gehad op de plek waar eerst een japonica stond en ik ging ook op zoek naar de bron van die lucht.
Knap dat je de naam heb gevonden, dat lukte mij toen niet.


Deze zal toen nog minder bekend zijn geweest. Ik zocht in eerste instantie bij stinkzwammen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Traliestinkzwam

Berichtdoor Hanselman op 01 sep 2015 13:38

goedemiddag,

de laatste tijd komt de inktviszwam ( clathrus archeri, invasieve soort ) steeds vaker in Nederland voor.
Hanselman
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 07 jan 2013 23:31
Woonplaats: Heerlen
30 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten