Wanneer Vivax snoeien

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Wanneer Vivax snoeien

Berichtdoor YinYang op 10 okt 2015 11:29

Wanneer kan ik het beste snoeien? Kan ik nu al het beste de kleine/dunne scheve halmen wegsnoeien of beter pas in Maart? Als ik namelijk Google lees ik dat er in de herfst/winter gesnoeid kan worden, maar lees ook weer dat mensen in Maart snoeien om de groei van de overige halmen te stimuleren..
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: Wanneer Vivax snoeien

Berichtdoor prutser 2 op 10 okt 2015 16:23

hallo yinYang, ik heb ze al gesnoeid, en de dunne halmen verwijderd , je kan het nu nog zeker doen om de groei te stimuleren, ik zou het niet in de vroege lente doen daar de voedingsstoffen in de halmen zitten , ik snoei de halmen als de nieuwe halmen al bladeren hebben gekregen , dus in de zomer ,en ja dus ook nu, en snoeien doet groeien, nu snoeien en in de lente groeien, je mag dan weer dikkere halmen verwachten, en hoger,ik zelf liep wat achter met de jaarlijkse snoei, en het begon werkelijk een mooi bos te vormen, na eenmaal de zaag erin gezet te hebben , zijn er 25 halmen vertrokken , die gaan weer dienst doen om de bonen erin te laten klimmen, het is nu een mooi hoog statig bamboe geworden ,met alleen de dikke halmen erin, er is ongeveer 1 derde gesnoeid, wand je moet ook weer niet te veel weg halen natuurlijk, met vriendelijke groet paul,
Laatst bijgewerkt door prutser 2 op 10 okt 2015 23:31, in totaal 1 keer bewerkt.
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: Wanneer Vivax snoeien

Berichtdoor YinYang op 10 okt 2015 19:52

Dankje Paul! Ik heb in de zomer ook al een paar hele dunne halmen weggehaald. Morgen ga ik dan maar de rest van de kleine/dunne/scheve/hangende halmen tot aan de grond aan afknippen! :)
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: Wanneer Vivax snoeien

Berichtdoor Pieter73 op 18 okt 2015 14:34

Ik vind de late zomer of begin herfst ook de beste periode om te snoeien. Zodra de nieuwe halmen blad hebben nemen ze de fotosynthese over van de kleine oude halmen. Alles wat klein, dun, scheef of dood is haal ik weg. Ik haal ook ongeveer 1/3 van het totaal aantal halmen weg. Dat vind ik trouwens ook de mooiste verhouding voor het opsnoeien van de halmen: Het onderste 1/4 tot 1/3 deel van de halmen kaal snoeien. Meer zijtakken weghalen geeft een onnatuurlijk uiterlijk, bij minder zie je de stammen niet goed.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Wanneer Vivax snoeien

Berichtdoor Pieter73 op 18 okt 2015 14:37

Bovendien worden in aug/sept de nieuwe rhizomen gemaakt. De aanmaak van nieuwe scheuten wordt dus optimaal gestimuleerd als de bamboe voor/tijdens die perriode gesnoeid wordt.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Wanneer Vivax snoeien

Berichtdoor prutser 2 op 18 okt 2015 22:54

tja, en dan is het weer even wachten op het vuurwerk in de lente als de nieuwe halmen de grond uit schieten :thumb_up: het was dit jaar een zeer goed jaar geweest, mooie dikke halmen erbij, prachtig, kan er niet genoeg van krijgen, vanuit de huis kamer zie ik ze al staan in de tuin, en geniet er van , ;) heb ze dit jaar meer ruimte gegeven, en ja hoor , de rizomen hebben het nieuwe stuk ook al in beslag genomen, zou er bloem bollen in planten, maar zal een ander plaatsje zoeken voor ze , ik verwen de bamboe wel , en geef ook wel de asla van de hout kachel soms erbij, daar zit ook weer voedings-stoffen in, en ook het af gevallen blad gaat er bij, en het zaagsel van hout gaat er bij, de bodem zit vol leven, dus die diertjes leveren ook weer hun bij dragen, oja pieter73, het weg snoeien doet ook meer licht brengen en als het regent valt er ook meer water op de kluit, wand voor de snoei beurt was het net een paraplu en viel het meeste water naast me begrenzer, zodat ik ook tijdens regen de boel moest begieten ,wat soms rare gezichten op leverden, maar als ik ze het lieten zien ,moesten ze wel erkennen dat ondanks de regen het gort droog was onder de bamboe, dus ook weer een plus punt van snoeien,,dus dat :thumb_up:
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: Wanneer Vivax snoeien

Berichtdoor Pieter73 op 21 okt 2015 21:59

Hier is het ondanks snoeien toch behoorlijk snel droog onder de bamboe. Waarschijnlijk omdat ze heel dicht tegen het huis staan. En aangezien de meeste regen tijdens westenwind valt wordt er veel tegen gehouden.
Ik heb anemonen en Colocasia Pink China onder de bamboe gezet. Experimentje. Eens kijken of ze genoeg licht en water krijgen. Misschien ook gelijk een goede aanwijzing of ik water moet gaan geven: Pink China blaadjes slap ---> bamboe heeft meer water nodig.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Wanneer Vivax snoeien

Berichtdoor lapalmeraie op 23 okt 2015 09:26

Hier heb ik dat ook zo met mijn vivax ;)
Net even vlug een foto van gemaakt door het keukenraam.

Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten