Vraag groei Fargesia Murieliae (Super) Jumbo

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Vraag groei Fargesia Murieliae (Super) Jumbo

Berichtdoor MathijsD op 15 dec 2015 19:15

Beste,

Wij hebben vorige lente een haag geplant van Fargesia Murieliae Super Jumbo. Ondanks de zeer droge lente zijn er heel wat scheuten te zien. We hebben er 3 per lopende meter geplant. Nu vroegen wij ons af hoe het komt dat de hoogte van de moederplant nog niet gewijzigd is sinds het planten ervan. Sommige scheuten zijn even hoog gegroeid als de moederplant, andere uiteraard (nog?) niet. Maar de moederplant zelf is nu al een half jaar even hoog (laag). Natuurlijk zal hij nu niet meer groeien door het seizoen, maar mag ik met een gerust hart gaan slapen dat de lente veel groei brengt?

Bedankt voor de info!
MathijsD
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 15 dec 2015 19:10
0 bedankjes

Re: Vraag groei Fargesia Murieliae (Super) Jumbo

Berichtdoor draco op 16 dec 2015 02:16

Bamboe en dus ook deze Fargesia maakt eenmaal per jaar nieuwe halmen. Deze groeien in hetzelfde seizoen uit tot een bepaalde hoogte. Naarmate de plant ouder is en naar de gelang de omstandigheden komt de maximale hoogte voor de desbetreffende soort geleidelijk in zicht. In het volgende jaar ontwikkelen de jaarlingen vertakkingen en is er nauwelijks nog lengtegroei. In het najaar wordt het oudste blad afgeworpen en in het voorjaar door nieuw blad opgevolgd. De aanvankelijke stekplant wordt geleidelijk door opeenvolgende jaargangen van halmen overgroeit. Uiteindelijk zal een redelijk gelijkmatige hoogte worden bereikt. Dit is te versnellen door jaarlijks de hoogst uitschietende halmen in het voorjaar af te toppen. De stekken hebben tijd nodig om aan te slaan. Er is dus geen reden tot zorg.
Laatst bijgewerkt door draco op 16 dec 2015 18:40, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Vraag groei Fargesia Murieliae (Super) Jumbo

Berichtdoor MathijsD op 16 dec 2015 07:28

Bedankt voor uw antwoord. Echter snap ik niet volledig waarom er nu reden tot zorg is? Ik heb meer algemene info gelezen maar zie het verband niet onmiddellijk met mijn bamboehaag. Ik zit voor alle duidelijkheid nog maar in de fase waar het eerste groeiseizoen erop zit (met een slechte lente).. Bedankt voor de verduidelijking!
MathijsD
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 15 dec 2015 19:10
0 bedankjes

Re: Vraag groei Fargesia Murieliae (Super) Jumbo

Berichtdoor Hitch op 16 dec 2015 10:40

Hij bedoelde dat er geen reden tot zorg is hoor. Ik heb dit door de jaren heen ook mooi kunnen opvolgen met mijn Fargesia soorten. De ieder jaar gevormde nieuwe scheuten worden jaar na jaar wat hoger dan die van het jaar ervoor tot de maximumhoogte voor je plant bereikt is.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Vraag groei Fargesia Murieliae (Super) Jumbo

Berichtdoor MathijsD op 16 dec 2015 10:42

Oef, ok :-)
En de maximumhoogte zal toch 2-3 meter bedragen, klopt dat?
MathijsD
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 15 dec 2015 19:10
0 bedankjes

Re: Vraag groei Fargesia Murieliae (Super) Jumbo

Berichtdoor MathijsD op 16 dec 2015 10:51

Ik had op een aantal plaatsen gelezen dat de Fargesia Super Jumbo soms teleurstellend is qua groei en dat enkele kwekerijen deze niet meer aanbieden wegens teleurstellende resultaten, maar ik weet niet in hoeverre dit klopt... Daarom dat ik me wat zorgen maak..
MathijsD
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 15 dec 2015 19:10
0 bedankjes

Re: Vraag groei Fargesia Murieliae (Super) Jumbo

Berichtdoor Hitch op 16 dec 2015 11:20

Beetje raar dat je ondanks dat je dit wist toch voor deze soort hebt gekozen. :?:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Vraag groei Fargesia Murieliae (Super) Jumbo

Berichtdoor MathijsD op 16 dec 2015 11:26

Heb ik pas achteraf gelezen.. Je vindt er wel bitter weinig over. Niemand die hier meer over weet?
MathijsD
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 15 dec 2015 19:10
0 bedankjes

Re: Vraag groei Fargesia Murieliae (Super) Jumbo

Berichtdoor draco op 16 dec 2015 18:39

MathijsD schreef:Bedankt voor uw antwoord. Echter snap ik niet volledig waarom er nu reden tot zorg is? Ik heb meer algemene info gelezen maar zie het verband niet onmiddellijk met mijn bamboehaag. Ik zit voor alle duidelijkheid nog maar in de fase waar het eerste groeiseizoen erop zit (met een slechte lente).. Bedankt voor de verduidelijking!


Inderdaad 'geen' wordt hier node gemist :thumb_up:

Mijn favoriete Fargesia is de juizhaigou 1. Uitgaande van een stek is deze in 8 jaar uitgegroeid tot een zeer dichte pol van 1,30 m doorsnede met een hoogte van ruim 2,5 m. De winterhardheid van deze soort is fenomenaal. Gaf geen krimp tijdens de harde Noordoosten wind in 2012 bij -20°C. Het was een van de weinige bamboes in de tuin die geen vorstschade hadden opgelopen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Vraag groei Fargesia Murieliae (Super) Jumbo

Berichtdoor Hitch op 16 dec 2015 21:03

Ja deze mooie soort heb ik ook staan maar ik denk dat die van mij een beetje te veel in de schaduw staat want de mooie halmverkleuring valt toch een beetje tegen. Opvallend aan deze bamboe vind ik dat deze zo kaarsrecht groeit en blijft staan. Mijn Fargesia murieliae die ernaast staat hangt aan de buitenkanten neerwaarts wat natuurlijk ook een heel mooi zicht geeft. Zelfde voor mijn Fargesia Rufa, die hangen ook over aan de buitenzijden. Maar goed, we wijken af van het onderwerp van de topic starter.

Ik denk echt niet dat je je ongerust hoeft te maken over de groei van je bamboe. Geef volgend voorjaar eens gazonmest. Daar reageren ze erg sterk op in weelderige snelle groei.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten