Bladrollers

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Bladrollers

Berichtdoor lapalmeraie op 18 maart 2016 10:12

Ik ben eens benieuwd hoe jullie Fargesia's er momenteel bijstaan.
Ondanks de vele regen van de laatste tijd en de drijfnatte grond hier (klei) staan de gekende bladrollers er hier maar weer zielig bij; uiteraard voor de Fargesia jiuzhaigou's. De F. robusta 'Pingwu' heeft vooral bruine punten. De overige soorten doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Bladrollers

Berichtdoor draco op 18 maart 2016 11:05

Bij het uitdrogende weertype van de afgelopen week is het blad van Fargesia juizhaigou nr.1 sterk opgerold. Dat heeft kennelijk niets te maken met het vochtgehalte van de grond. Nadat ik er 's avonds 5 emmers water bij had gekiept, was het blad de volgende dag weer opgerold. Vannacht heeft het hier een beetje gedruppeld en het blad oogt nu picobello. Het oprollen is een fysiologische reactie van deze bamboe om 't blad tegen overmatige verdamping te beschermen. De andere aanwezige soorten Fargesia scabrida, F yulongshanensis en F. demissa 'Gerry' missen deze vorm van aanpassing.
De Fargesia juizhaigou is spijkerhard zoals is gebleken tijdens de horror winter van 2012. Het was hier een van de weinige bamboes zonder blad- en halmschade ondanks dat de dichte pol bij -20°C de volle laag kreeg van de schrale Noordooster.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Bladrollers

Berichtdoor lapalmeraie op 18 maart 2016 13:44

Goed om te horen dat jij hetzelfde vast stelt Han.
De natte grond mag inderdaad niet baten en dat het afgelopen week met het zonnetje uitdrogend weer was lijkt me duidelijk.
Ik kan niet anders concluderen dan dat hij bij deze lagere temperaturen blijkbaar het vocht niet tot aan de blaadjes krijgt.

Zoals gezegd zie ik het enkel bij mijn Jiuzhaigou's zowel sp 1 als sp 4.
En een beetje bij gewone nitida.

demissa, denunata, robusta variëteiten, rufa en murieliae x nitida staan er perfect bij. :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Bladrollers

Berichtdoor draco op 18 maart 2016 15:30

De hypothese dat het oprollende blad deze bamboe beschermd tegen fatale uitdroging wordt ondersteund door de waarneming dat soorten die deze aanpassing ontberen wel aanzienlijke bladschade hadden na voornoemde vorstperiode. Daarentegen bleef het blad van Phyllostachys aureosulcata volledig intact ondanks het ontbreken van deze adaptatie. Maar deze soort geldt niet voor niets als een van de meest winterharde. Interessant is ook dat Fargesia sp. vooral in het najaar bladrui ondergaat terwijl dit bij Phyllostachys sp. doorgaans in het voorjaar plaatsheeft voorafgaande aan de nieuwgroei.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Bladrollers

Berichtdoor Kajsa12 op 18 maart 2016 21:13

Hier ook opgerolde blaadjes bij Fargesia jiuzhaigou sp. 1
Zoals verwacht bij de ene die het meeste zon krijgt de meeste opgerolde blaadjes.
De andere twee staan in halfschaduw en hebben er iets minder "last" van.
Groeten Henri
Kajsa12
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 23 nov 2012 00:37
Woonplaats: Helmond, ZO-Brabant, NL
13 bedankjes

Re: Bladrollers

Berichtdoor Lieven op 21 maart 2016 21:51

Fargesia's deze tijd van't jaar :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg
Lieven
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes

Re: Bladrollers

Berichtdoor lapalmeraie op 22 maart 2016 13:23

Mooie bijdrage ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten