Hoi weten jullie welke bamboes dit zijn?

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Hoi weten jullie welke bamboes dit zijn?

Berichtdoor Joyce op 27 maart 2016 10:08

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Weten jullie welke bamboes dit zijn? Ik heb ze jaren geleden gekocht maar ik heb eigenlijk geen idee

Deze vind ik prachtig en doet het erg goed, ik dacht dat er maar 1 'zwarte' bamboe was, de Phyllostachys Nigra, maar nu zag ik net ook op een site de Fargesia nitida black pearl?
Afbeelding

Afbeelding

Ik denk/hoop dat dit sowieso een Fargesia soort is?
Afbeelding

En wat voor dwerg is dit? Wel een woekerend soort weet ik Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, zou er heel blij mee zijn, alvast bedankt!! :P
Joyce
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 maart 2016 19:47
4 bedankjes

Re: Hoi weten jullie welke bamboes dit zijn?

Berichtdoor draco op 27 maart 2016 12:48

Phyllostachys en Fargesia zijn te onderscheiden op basis van de vertakking op de knopen. Bij Phyllostachys zijn dit karakteristiek twee primaire vertakkingen die vaak ongelijk van grootte zijn. Bij Fargesia zijn het er meerdere per knoop. De zwarte bamboe doet mij eerder aan een Ph. nigra denken die vanwege de krappe behuizing klein is gebleven. Wordt vermoedelijk ook in de hoogte gesnoeid? Nummer 2 is zeer waarschijnlijk een Fargesia sp.en bij nummer 3 vermoed ik een Pleioblastus sp. zoals opgemerkt een notoire woekeraar.
:welkom:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Hoi weten jullie welke bamboes dit zijn?

Berichtdoor Joyce op 27 maart 2016 14:54

Dank je Draco! :)

Ik zal ze nog eens goed bestuderen wat die vertakkingen betreft. Die zwarte heb ik nog nooit gesnoeid.

Ik vroeg me af, wat betekent die sp.?
En weet je zeker dat nr 2 sowieso een fargesia is? Zo ja dan zet ik hem misschien in de grond. Ik zal nog een duidelijkere foto proberen te maken.

Bedankt in ieder geval!
Joyce
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 maart 2016 19:47
4 bedankjes

Re: Hoi weten jullie welke bamboes dit zijn?

Berichtdoor Joyce op 27 maart 2016 15:06

Nog een paar foto's van de waarschijnlijk Fargesia

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En die van de waarschijnlijk Ph. nigra
Afbeelding

De kleur klopt niet helemaal, de foto's zijn behoorlijk licht
Joyce
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 maart 2016 19:47
4 bedankjes

Re: Hoi weten jullie welke bamboes dit zijn?

Berichtdoor draco op 27 maart 2016 16:07

Fargesia sp. (species = soort) welke weet ik niet, misschien is het nitida of jiuzhaigou?
De zwarte is tamelijk zeker Phyllostachys nigra die vanwege ruimtegebrek klein is gebleven. Ik zal een foto plaatsen van de dichotome primaire vertakking die bij deze bamboe hoort.
De zwarte kleur van de halmen ontwikkelt zich typisch voor Phyllostachys nigra pas in het tweede jaar.
Bijlagen
Phyllostachys nigra.jpg
Phyllostachys nigra.jpg (193.15 KiB) 4438 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door draco op 27 maart 2016 21:02, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Hoi weten jullie welke bamboes dit zijn?

Berichtdoor Joyce op 27 maart 2016 20:34

Update: hehe, nu snap ik het ook echt, ik kwam er niet helemaal uit met die vertakkingen, net heb ik nog bij verschillende bamboes gekeken en nu zie ik het eindelijk :)
---
Top Draco, dank je nogmaals voor je uitleg :D
Joyce
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 maart 2016 19:47
4 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten