Grond weg na uitgraven bamboe?

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Grond weg na uitgraven bamboe?

Berichtdoor Joyce op 04 apr 2016 09:00

Hoi,
Van het weekend heb ik mijn woekerende dwergbamboe uitgegraven. Hij was niet begrensd, ik dacht vroeger dat alleen de grote bamboes konden woekeren :roll:
Ondertussen heb ik wel gemerkt dat dit een duidelijk woekerend soort was maar ik zag het als een mooie bodembedekker en mijn hele tuin heeft verder klinkers dus ik zag er geen kwaad in. Gelukkig stond hij hier nog niet zo lang vroeger had ik ze in een kuip. Omdat ik mijn tuin wil veranderen ben ik de border aan het uitgraven geweest en dus ook de bamboe. Dit had ik een beetje onderschat van die kleine 'schattige' bamboe. Ik heb nog 2 rijen klinkers weg gehaald omdat ook daar de wortels terecht waren gekomen.

Lang verhaal, mijn vraag is nu of ik al het oude grond moet weggooien? Er ligt nu een grote berg in mijn tuin en een behoorlijk gat.
Ik hoor het graag, alvast heel erg bedankt!
Joyce
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 maart 2016 19:47
4 bedankjes

Re: Grond weg na uitgraven bamboe?

Berichtdoor draco op 04 apr 2016 13:30

Als je de rhizomen hebt verwijderd kan de grond worden hergebruikt. Mocht je daar iets anders in willen planten, meng er dan compost doorheen want de bamboe zal de grond hebben uitgemergeld.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Grond weg na uitgraven bamboe?

Berichtdoor Joyce op 04 apr 2016 22:06

Dank je Draco! Dat scheelt weer anders had ik heel veel zakken ophoogzand moeten kopen. Ik ga proberen de klinkers er weer netjes in te krijgen. Er komen dus geen andere planten meer in.

Maar voor nu veel werk nog om al die grond goed te controleren, was hand voor hand aan het uitpluizen :?

Maar komt goed :)
Joyce
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 maart 2016 19:47
4 bedankjes

Re: Grond weg na uitgraven bamboe?

Berichtdoor Joyce op 05 apr 2016 19:33

Heeft iemand misschien nog tips hoe ik de grond makkelijk kan zeven? Dit lijkt een 10 jaren plan te worden namelijk. :?

Ik las ergens met klein vierkant gaas?

Alvast bedankt!
Joyce
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 maart 2016 19:47
4 bedankjes

Re: Grond weg na uitgraven bamboe?

Berichtdoor draco op 06 apr 2016 01:27

Als er stukjes van het rhizoom (wortelstok van de bamboe) achterblijven en eventueel nog uitlopen, kun je ze daardoor traceren en uittrekken. Ik zou er verder niet teveel werk van maken, hooguit er een hark doorheen halen om zoveel mogelijk rhizomen te verwijderen. Als de bamboe wordt verhinderd om nieuwe halmen en blad te vormen, zal deze door gebrek aan suikers (energiebron) uitgeput raken en tenslotte afsterven.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Grond weg na uitgraven bamboe?

Berichtdoor Joyce op 06 apr 2016 07:24

Oh gelukkig! Ik ben blij om dat te horen Draco! Dankjewel maar weer :thumb_up:
Gelukkig ben ik op woensdag altijd vrij dus als mijn meissie zo naar school is hard aan het werk ;)
Joyce
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 maart 2016 19:47
4 bedankjes

Re: Grond weg na uitgraven bamboe?

Berichtdoor Joyce op 21 apr 2016 15:04

Hehe klaar, de klinkers liggen er sinds gisteren weer in. Wat een werk maar misschien heb ik het mezelf toch iets moeilijker gemaakt dan nodig was ;)
Joyce
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 maart 2016 19:47
4 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten