Slakkenbarriere

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Slakkenbarriere

Berichtdoor draco op 12 jun 2016 00:55

Nu de bamboescheuten de grond uitschieten, komt ook een naakte horde invertebraten in actie. Een nieuwe aanpak beoogt deze gladjakkers te weerhouden van vreterij aan de jonge bamboehalmen. Of het experiment gaat werken is afwachten. Wanneer een bamboescheut uitgroeit, wordt het zachte jonge weefsel aanvankelijk door een schutblad beschermd. Omdat dit niet meegroeit komt de halm tenslotte tevoorschijn en valt het schutblad eraf. Het duurt enige tijd voordat de schacht is uitgehard door de afzetting van silicaten en daar profiteren de ruggemergloze knagers van. Met hun scherpe radula of rasptong schrapen ze gaten in de bamboe. Vorige jaar bestreed ik de slakken met gif maar ze kropen zelfs nog over de lijken heen. Ik probeer nu deze geïmproviseerde bescherming met een koker van horregaas in eerste instantie bij de dikste halmen en bij de vivax 'aureocaulis' omdat deze bamboe een tamelijk dunne halmwand heeft. Naarmate de laagste halmsegmenten voldoende zijn uitgehard, kan ik de kraag zonodig omhoog opschuiven.
Bijlagen
Phyllostachys aureosulcata.jpg
Phyllostachys aureosulcata.jpg (130.17 KiB) 6621 keer bekeken
slakkenbarriere.jpg
slakkenbarriere.jpg (205.4 KiB) 6621 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Slakkenbarriere

Berichtdoor Sub T op 12 jun 2016 01:33

Een bamboe met pantykousen :D

Maar wel een goed idee :thumb_up: ik vermoed dat zo'n slak niet over het gaas zal kruipen om het hogerop te gaan zoeken, en het naar boven schuiven niet nodig zal zijn?
Bij mij is het gevaar nu wel geweken vermoed ik, de scheuten van de aureosulcata zijn nu meer dan 4m hoog en volop met de zijtakken bezig, geen slakkenvraat meer gezien toen de halmen wat hoger werden, en bij de vivax aureocaulis heb ik nog geen gladjanussen waargenomen en zijn de halmen ook al 2 tot 3m hoog.

2 weken geleden zijn ze het vliegengaas uit de schuifraam komen vervangen door petscreen (i.v.m. de poes die wist dat we de deur vlugger openmaakten als ze daarin klom), had ik dat oude gaas maar bijgehouden... :?
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Slakkenbarriere

Berichtdoor Jozef op 12 jun 2016 11:11

Creatief Han. Ik ben benieuwd.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Slakkenbarriere

Berichtdoor draco op 12 jun 2016 13:42

Sub T schreef:Een bamboe met pantykousen :D

Maar wel een goed idee :thumb_up: ik vermoed dat zo'n slak niet over het gaas zal kruipen om het hogerop te gaan zoeken, en het naar boven schuiven niet nodig zal zijn?
Bij mij is het gevaar nu wel geweken vermoed ik, de scheuten van de aureosulcata zijn nu meer dan 4m hoog en volop met de zijtakken bezig, geen slakkenvraat meer gezien toen de halmen wat hoger werden, en bij de vivax aureocaulis heb ik nog geen gladjanussen waargenomen en zijn de halmen ook al 2 tot 3m hoog.

2 weken geleden zijn ze het vliegengaas uit de schuifraam komen vervangen door petscreen (i.v.m. de poes die wist dat we de deur vlugger openmaakten als ze daarin klom), had ik dat oude gaas maar bijgehouden... :?


Horgaas is in verschillende breedtes bij de bouwmakt te koop. De naaktslakken komen hier vrij hoog met name als het heeft geregend. Ze kropen in de Sophora japonica pendula via de stam omhoog en langs de dalende takken omlaag naar de jonge loten. Voor een snellere aftocht in de ochtend lieten ze zich aan slijmdraden omlaagzakken. :o Door de opkomende zon droogden de slijmdraden en bleven ze halverwege bungelen. :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Slakkenbarriere

Berichtdoor draco op 14 jun 2016 20:06

Sinds de vele neerslag van de laatste dagen zijn de naaktslakken vol in bedrijf. Het is een mooie gelegenheid om de bamboepanty uit te testen. Zonder deze barriere ziet het eruit als op afbeelding 1. De slak op afbeelding 2 heeft het nakijken. :D
Bijlagen
beverslakken.jpg
beverslakken.jpg (110.23 KiB) 6527 keer bekeken
slakken barriere.jpg
slakken barriere.jpg (104.7 KiB) 6527 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Slakkenbarriere

Berichtdoor Sub T op 14 jun 2016 20:52

Een bende hooligans zijn het! Die ene op het gaas is wel een doorbijter zeg!
Misschien ipv vliegengaas schuurgaas gebruiken :evil: wel nogal prijzig misschien...
http://www.feramotools.nl/contents/nl/d185_schuurgaas.html
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Slakkenbarriere

Berichtdoor draco op 15 jun 2016 00:50

Als dat helpt te voorkomen dat ze omhoog kruipen, dan is het idee wellicht goed te gebruiken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Slakkenbarriere

Berichtdoor draco op 21 jun 2016 21:19

Er wordt hier ondertussen flink aan de poten van ons bamboebos geknaagd. Als je niets doet krijg je onderstaand resultaat. De barriere van horgaas (20 x 40 cm) lijkt effectief bescherming te bieden. :happy_thai: Indien nodig kan het omhoog worden geschoven wanneer de onderste halmsegmenten genoeg zijn uitgehard om weerstand te bieden aan de vreterij. Nota bene, ik heb dit fenomeen, in de ruim 30 jaar dat ik deze bamboes heb, nimmer meegemaakt tot voor een enkele jaren. Door de tuin stelselmatig te ontdoen van gewassen waar deze sluipers verzot op zijn, heeft honger vermoedelijk geleidt tot aanpassing aan dit bamboe menu.
Ik ben me er overigens wel van bewust dat een 'natuurtuin' als deze met veel schuilplaatsen de omvang van de slakkenpopulatie ernstig bevorderd.
Bijlagen
'slakoffer'.jpg
'slakoffer'.jpg (155.2 KiB) 6405 keer bekeken
slakken barriere.jpg
slakken barriere.jpg (213.36 KiB) 6405 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Slakkenbarriere

Berichtdoor Ivan op 21 jun 2016 22:56

je zal maar een hele bamboe verzameling hebben ;)
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Slakkenbarriere

Berichtdoor marco1969 op 22 jun 2016 13:04

Hallo Draco,
Ik heb hier sinds een jaar of drie ook last van, scheuten van 6/7 cm doorsnee zijn geen probleem voor die beesten, voor je het weet zitten de gaten er in waar je bij staat :-( Wat zou het toch kunnen wezen dat dit de laatste jaren bij meerdere mensen een plaag is?
Gr,
Marco.
marco1969
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 06 nov 2011 21:27
0 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten