Bamboe in de bloei??

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Bamboe in de bloei??

Berichtdoor Toppalm op 24 aug 2016 18:58

Hallo allemaal,

Ik lief gisteren achterin de tuin langs mijn zwarte bamboe en daar zag ik iets wat voor mij leek op bloeiende bamboe.
Is dit ook zo of is dit iets anders?.
Zie bijgevoegde foto's.
Graag jullie mening, alvast bedankt.
Bamboe (Small).jpg
Bamboe (Small).jpg (156.81 KiB) 4725 keer bekeken

Bamboe1 (Small).jpg
Bamboe1 (Small).jpg (94.12 KiB) 4725 keer bekeken
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 02 jan 2015 22:56
Woonplaats: Enschede
22 bedankjes

Re: Bamboe in de bloei??

Berichtdoor draco op 25 aug 2016 01:13

Dit is onmiskenbaar een bloeiende bamboe. Weet je ook welke soort het is ? Er zijn een aantal meldingen van bloei bij de zwarte bamboe Phyllostachys nigra in de periode 2008-2013.
Het lijken mij vooralsnog incidentele gevallen. Jouw exemplaar staat zo te zien in een kuip. Bamboe heeft een grote behoefte aan voedingsstoffen. Mogelijk dat een tekort hieraan de bamboe tot bloei heeft aangezet. Ik zal mijn nigra eens inspecteren. Bloei betekent overigens niet altijd dat de bamboe daarna afsterft. Bij polvormende soorten zoals Fargesia is dat vaak zo, maar bij een gezonde Phyllostachys is dit niet per se het geval.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Bamboe in de bloei??

Berichtdoor Toppalm op 25 aug 2016 21:49

Hi Draco bedankt voor je reactie.
Ja zou wel Phyllostachys nigra moeten zijn volgens de toenmalige verkoper.
Bamboe was op sterven na dood, na aardig wat mest en veel water begon deze goed te groeien.
Ik las inderdaad dat deze bamboe vaak afsterft na de bloei :( .
Hoop het niet heb de bamboe aardig wat aandacht gegeven om deze in leven te houden.
Kan ik het zaad dan ook zaaien, of is deze bamboe niet 2-slachtig?
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 02 jan 2015 22:56
Woonplaats: Enschede
22 bedankjes

Re: Bamboe in de bloei??

Berichtdoor draco op 25 aug 2016 22:44

Voor zover ik weet is bamboe tweeslachtig. Kruisbestuiving levert wellicht een betere kwaliteit nakomelingen op. De kwaliteit van de zaailingen is nogal variabel. Tenminste dat is de ervaring met de Fargesia's murielae en nitida na de bloei. Deze polvormende soorten stierven inderdaad massaal af na de bloeiperiode die zich over enkele jaren uitstrekte. De bloei was daarbij op het hoogtepunt erg massaal. Kruisbestuiving levert wellicht een betere kwaliteit nakomelingen op. Anderzijds heeft Pseudosasa japonica (Bambusa metake) de bloei in veel gevallen overleefd. Beperkte bloei treedt nu en dan op bij een aantal Phyllostachys soorten zonder dat dit leidt tot afsterving van de plant. Een goede verzorging met een geregelde (organische + Mg) bemesting (DCM) zou de overlevingskans kunnen verhogen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Bamboe in de bloei??

Berichtdoor Toppalm op 25 aug 2016 23:40

Interessant, ik ga me eens verdiepen in het kweken van bamboe :)
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 02 jan 2015 22:56
Woonplaats: Enschede
22 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten