Bamboe op erfafscheiding

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Bamboe op erfafscheiding

Berichtdoor roellus op 20 sep 2016 15:52

Ik heb een aantal jaar gelden een vivax op scheiding gezet met het perceel van de achter buurman. ( hij had toen der tijd mondeling goedkeuring gegeven) om de vivax staat een rizoom begrenzer nu Is deze man overleden en beginnen zijn erfgenamen moeilijk te doen over deze bamboe en ook nog over een leiboom.

Ze willen dat ik deze 2 meter op mijn eigen grond zet.
Op het perceel van hun staat alleen maar een schuur zonder woonbestemming.
De schuur staat een goede meter uit de erfafscheiding, dat stukje grond heb ik niet in gebruik alleen zorg ik er voor dat het netjes blijf. ( onkruid vrij)

Iemand hier ervaring mee hoe ik dit moet oplossen

Gr, Roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
Avatar gebruiker
roellus
 
Berichten: 375
Geregistreerd: 13 feb 2012 18:39
Woonplaats: Elshout
15 bedankjes

Re: Bamboe op erfafscheiding

Berichtdoor p e t e r op 21 sep 2016 11:19

Bamboe behoort tot de grasachtigen en kan dus tot op de scheiding geplaatst worden volgens mij.
Zolang er geen uitlopers zijn naar hun toe kunnen ze volgens mij enkel klagen over de blaadjes die afvallen.

Al is een goede verstandhouding met de buren natuurlijk ook belangrijk.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Bamboe op erfafscheiding

Berichtdoor Bermuda op 21 sep 2016 22:29

Kijk even op de site van jullie betreffende gemeente, dergelijke regeltjes willen nog wel eens verschillen per gemeente.
Ik heb onlangs nog voor Utrecht opgezocht (heb zelf Fargesia tegen de schutting staan, nu nog in potten). Hier geldt dat het 50 cm van de erfafscheiding af moet staan, tenzij het mandelig is. Een boom mag ik dan ook niet binnen die 50 cm neerzetten. Hoe ziet de erfafscheiding eruit? Is dat de bamboe?
Bermuda
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 26 jul 2014 22:33
Woonplaats: Utrecht
25 bedankjes

Re: Bamboe op erfafscheiding

Berichtdoor Bermuda op 21 sep 2016 22:32

Aanvulling: Kijk hier maar even:
https://www.juridischloket.nl/wonen/buren/boom-erfgrens

Een oplossing zou zijn om de vivax te snoeien tot op de hoogte die een schutting mag hebben (meestal 1.8 of 2 meter hoog).
Bermuda
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 26 jul 2014 22:33
Woonplaats: Utrecht
25 bedankjes

Re: Bamboe op erfafscheiding

Berichtdoor roellus op 22 sep 2016 12:16

Op dit moment is er geen erfafscheiding. Bij mij achter staat alleen een schuur zonder woning.
Aan mijn kant van de schuur ligt ongeveer nog een meter grond die bij hun perceel hoort.
Ik kijk dus vanaf mijn tuin tegen die meter grond aan en de muur van de schuur.
Ik heb op de scheiding mijn vivax staan die nu ongeveer 6 meter hoog is en iets verder op staat een leiboom op mijn grond.
Dus mijn scheiding met de achter buren is inderdaad die bamboe en een leiboom.
Hun willen hier nu een schutting plaatsen.

Gr, roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
Avatar gebruiker
roellus
 
Berichten: 375
Geregistreerd: 13 feb 2012 18:39
Woonplaats: Elshout
15 bedankjes

Re: Bamboe op erfafscheiding

Berichtdoor draco op 22 sep 2016 18:36

Wanneer de begrenzer van de bamboe op eigen erf is aangebracht, kan de buurman desgewenst een schutting plaatsen eveneens op eigen grond. Ik kan me voorstellen dat de ruimte tussen de bamboe en de schuur minder toegankelijk is vanwege overhangende halmen. Over de hoogte zou ik me niet te druk maken. Ik zie vaak genoeg coniferenhagen die deze hoogte benaderen. Bamboe is bovendien een grasachtige en geen boom ;) Het schijnt overigens dat je hoogtegroei bij bamboe kunt beperken door tijdens de uitgroei bij de nieuwe halmen de schutbladen voortijdig van de knopen te verwijderen.
Wij hebben een gemetselde muur als erfscheiding waartegen de bamboe is aangeplant. De buren vinden dat prima zolang de halmen niet tegen de overstekende dakrand zwiepen. Ik houd de halmen bijeengebonden met onopvallend zwart nylondraad*. Dat gaat het best wanneer de bamboe regelmatig wordt uitgedund, i.e oude (> 5jaar) en te dunne halmen verwijderen.

*) Paraloc PP koord Ø 2,5 mm van Mamutec (bouwmarkt Hornbach) met een treksterkte van 100 daN.
Bijlagen
Paraloc koord.jpg
Paraloc koord.jpg (144.44 KiB) 8168 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door draco op 22 sep 2016 21:29, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Bamboe op erfafscheiding

Berichtdoor aralia op 22 sep 2016 20:24

Leuke tip van de nylondraad!
Dat van het groei beperken door schutbladen afbreken klopt, heb ik zelf al gedaan.
aralia
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 10 apr 2014 17:26
Woonplaats: West-Vlaanderen
36 bedankjes

Re: Bamboe op erfafscheiding

Berichtdoor roellus op 23 sep 2016 12:09

Bedankt voor de goede info. Nu kan ik goed voorbereid in overleg met de achterburen.
Als ze tenminste willen praten.

Gr, Roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
Avatar gebruiker
roellus
 
Berichten: 375
Geregistreerd: 13 feb 2012 18:39
Woonplaats: Elshout
15 bedankjes

Re: Bamboe op erfafscheiding

Berichtdoor Bermuda op 25 sep 2016 21:15

draco schreef:Wanneer de begrenzer van de bamboe op eigen erf is aangebracht, kan de buurman desgewenst een schutting plaatsen eveneens op eigen grond. Ik kan me voorstellen dat de ruimte tussen de bamboe en de schuur minder toegankelijk is vanwege overhangende halmen. Over de hoogte zou ik me niet te druk maken. Ik zie vaak genoeg coniferenhagen die deze hoogte benaderen. Bamboe is bovendien een grasachtige en geen boom ;) Het schijnt overigens dat je hoogtegroei bij bamboe kunt beperken door tijdens de uitgroei bij de nieuwe halmen de schutbladen voortijdig van de knopen te verwijderen.
Wij hebben een gemetselde muur als erfscheiding waartegen de bamboe is aangeplant. De buren vinden dat prima zolang de halmen niet tegen de overstekende dakrand zwiepen. Ik houd de halmen bijeengebonden met onopvallend zwart nylondraad*. Dat gaat het best wanneer de bamboe regelmatig wordt uitgedund, i.e oude (> 5jaar) en te dunne halmen verwijderen.

*) Paraloc PP koord Ø 2,5 mm van Mamutec (bouwmarkt Hornbach) met een treksterkte van 100 daN.


Als je mijn link had geopend had je gelezen dat dit ook geldt voor heesters en hagen ;)
Anyway, ik dacht ik geef de info maar want eigenlijk staan de buren van Roel in hun recht. Dus als ze echt moeilijk willen doen kan dat vrij gemakkelijk. Het gesprek aan gaan en eventueel een compromis sluiten is de beste oplossing m.i.
Bermuda
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 26 jul 2014 22:33
Woonplaats: Utrecht
25 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten