Periode aanplanten ph. Vivax en Shanghai 3

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Periode aanplanten ph. Vivax en Shanghai 3

Berichtdoor Mathias D. op 09 okt 2016 18:56

Ik heb een ph. Vivax aureocaulis en Shanghai 3 in pot staan die ik zou willen uitplanten.

De planten staan reeds een maand of 4 in pot sinds ze uitgegraven zijn.
Het zijn beide planten met 1 scheut van 3 cm diameter en ongeveer 3 meter hoog.

In die periode nog geen nieuwe scheuten gezien. Enkel bij de vivax enkele beginnende scheuten die snel terug afgestorven zijn.

Is het nog raadzaam om deze nu nog uit te planten?
De plaats waar ze moeten komen is totaal niet beschut, de ilex blue prince haag moet daarvoor nog wat groeien.

Bedankt voor de reacties!
Mathias D.
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 04 sep 2013 13:01
Woonplaats: Ledegem (West-Vlaanderen)
1 bedankjes

Re: Periode aanplanten ph. Vivax en Shanghai 3

Berichtdoor draco op 09 okt 2016 19:05

In kuip is de bamboe kwetsbaarder dan in de grond tenzij je ze de potten vorstvrij kunt zetten.
Is dat het geval dan beter wachten met uitplanten tot maart. Let in beide gevallen op dat de planten niet uitdrogen tijdens vorst. De luchtvochtigheid kan dan sterk dalen terwijl de verdamping doorgaat.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Periode aanplanten ph. Vivax en Shanghai 3

Berichtdoor Mathias D. op 09 okt 2016 20:16

Vorstvrij kan ik ze niet zetten, tenzij ik de stam halveer.

Uitplanten en de vochtigheid in de gaten houden, eventueel met een laag compost erop zou moeten lukken dan?
Mathias D.
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 04 sep 2013 13:01
Woonplaats: Ledegem (West-Vlaanderen)
1 bedankjes

Re: Periode aanplanten ph. Vivax en Shanghai 3

Berichtdoor p e t e r op 10 okt 2016 13:04

Mathias D. schreef:Uitplanten en de vochtigheid in de gaten houden, eventueel met een laag compost erop zou moeten lukken dan?


Dat is de beste optie. Dit zijn goed winterharde soorten. Ze zullen eerder uitdrogen van water tekort na het uitplanten dan te bevriezen.

Gebruik wel een begrenzer bij deze soorten hé.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Periode aanplanten ph. Vivax en Shanghai 3

Berichtdoor draco op 10 okt 2016 13:42

Mathias D. schreef:Vorstvrij kan ik ze niet zetten, tenzij ik de stam halveer.

Uitplanten en de vochtigheid in de gaten houden, eventueel met een laag compost erop zou moeten lukken dan?

Als alleen de hoogte een probleem vormt.., de bamboe mag ook plat liggen gedurende een periode met vorst, i.e vorstdagen vanaf matige vorst ( -5°C). Dat duurt immers zelden langer dan een week.
Laatst bijgewerkt door draco op 14 okt 2016 09:31, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Periode aanplanten ph. Vivax en Shanghai 3

Berichtdoor Alexander op 14 okt 2016 05:43

Ik zou ze gewoon uitplanten. eventueel wat dieper en wat mulch mocht het echt koud worden. En met planten goed water geven. En de kluit moet vochtig zijn.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Periode aanplanten ph. Vivax en Shanghai 3

Berichtdoor Pieter73 op 16 okt 2016 15:48

Vorst is niet het probleem. Uitdroging is het grootste gevaar. Vorst kan wel zorgen voor extra uitdroging omdat ijs niet opneembaar is. Meer water geven is meestal geen oplossing omdat gebrek aan worteloppervlak het probleem is (afsteken en beschadigen van wortels bij verplanten. Gelukkig staan ze al een tijd in pot en hebben ze al wat kunnen herstellen). Bij uitdrogingsverschijnselen (krullend blad) flink snoeien om het verdampingsoppervlak te beperken.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Periode aanplanten ph. Vivax en Shanghai 3

Berichtdoor Pieter73 op 16 okt 2016 15:52

Ik zou ze z.s.m. in volle grond zetten en wat snoeien. En komende maanden goed opletten of het blad niet te veel gaat krullen. En indien nodig dan nog extra snoeien.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten