Bamboe als blikvanger en kleine afscheiding op 2,5m2

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Bamboe als blikvanger en kleine afscheiding op 2,5m2

Berichtdoor GeL op 13 maart 2017 22:45

Ik zou graag aan ons nieuw prieel een bamboe plaatsen in een border van ongeveer 2,5m2, niet erg veel dus en de bamboe moet strak zijn, lees rechtopgaand. Wordt de achtergrond van een Washingtonia robusta, dus een plant met een veeleer frisgroen blad! Ik had het liefst een Phyllostachys maar uiteraard geen P. vivax of zo. Vroeger stond er een Fargesia murieliae "Jumbo" maar die vond ik wat aan de saaie kant en werd dus verwijderd. Ik heb de volgende bamboes nog in pot staan:
- Fargesia robusta "Campbell" - dit was mijn initiele keuze en is zeer mooi, heb ik ergens anders ook al staan. De F. robusta "Wolong" trouwens ook.
- Fargesia sp. "Rufa" - ook een mooie maar hangt wat over
- Fargesia sp. 'Jiuzhaigou' 1 - de F. sp. "Genf" staat ook al ergens anders in een border
- Borinda yunnanensis (= Fargesia yunnanensis), aantal jaren geleden zelf gezaaid en redelijk zeldzaam, deze is mijn 2de keuze want ook een hele mooie!

Van de woekerende soorten (de ene wat meer dan de andere) heb ik de volgende:

- Chusquea culeou - hangt ook serieus over (niet echt een serieuze woekeraar, eerder polvormend)
- Phyllostachys nigra - mijn eerste keuze bij de woekerende soorten
- Phyllostachys aureosulcata 'Aureocaulis' - misschien wat moeilijk in toom te houden? Maar zeer mooi.
- Phyllostachys aurea - tweede keuze bij de woekerende soorten
- Phyllostachys aureosulcata 'Spectabilis' - super mooi, staat hier ook prachtig als solitair in een pot, misschien ook niet gemakkelijk in toom te houden in zo'n kleine bordeR?
- Phyllostachys bissetii, ook mooi, maar op zo' n oppervlakte?
- Phyllostachys atrovaginata, prachtig maar een ietse pietsie aan de agressieve kant op die oppervlakte en komt daar waarschijnlijk nooit to zijn recht.
- Phyllostachys edulis 'Jaquith' (Moso), zelf gezaaid, maar op die plaats forget it :roll:
- Phyllostachys vivax 'Aureocaulis', super mooi maar zie atrovaginata
- Phyllostachys parvifolia, zie atrovaginata en vivax
- Phyllostachys propinqua, zie hierboven

Ik vergeet er waarschijnlijk een paar maar wilde toch eens een paar stemmen uit het forum horen.
Wat is mogelijk op die 2,5m2 de Fargesias even buiten beschouwing gelaten :roll:

PS, uiteraard is een HDPE wortelbegrenzer eventueel voorzien voor de woekerende soorten.

Zo iemand enig briljant idee? :?

Bedankt bij voorbaat,
Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Bamboe als blikvanger en kleine afscheiding op 2,5m2

Berichtdoor Pieter73 op 14 maart 2017 01:19

Hoe hoog mag de bamboe worden?
Ik denk dat de Fargesia robusta Campbell een goede keus is. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar hij schijnt goed rechtop te gaan en een goede haag bamboe te zijn. Wordt max iets van 4 meter dacht ik.
Ph. nigra heb ik ervaring mee. Mooie bamboe maar hangt toch best behoorlijk veel over. Werd 5 meter bij mij.
Ph. aureosulcata aureocaulis heb ik sinds een paar jaar staan. Woekert stevig!! Daar ben ik toch wel wat van geschrokken. Is nog niet volwassen bij mij maar schijnt 5-7 meter te worden. Mooi donkergroen blad dat mooi met de gele stelen contrasteert en heel goed wintergroen. Gaat recht omhoog maar hangt bij regen/ sneeuw/ wind helemaal plat. Dat zou later minder moeten worden maar het lijkt me dat die flexibiliteit een probleem zal blijven. Ik heb er nu een touwtje omheen wat goed werkt.
Ph. aureosulcata spectabilis: heeft alleen een extra streepje groen op de steel
Ph.aurea: Matig winterhard. Er zijn betere opties
Ph. bissetii: geen ervaring mee. Wel een vrij goede optie lijkt me.
Ph. atrovaginata: Geen ervaring mee maar ik lees dat hij perfect rechtop staat en ook blijft staan bij neerslag en wind. Wordt hoog en dik.
Ph. edulis: matig winterhard. Er zijn betere opties
Ph. vivax en Ph. vivax aureocaulis. Prachtige bamboe. Maar hangt de eerste jaren wel sterk door. Vanaf een meter of 4 hoogte blijft hij goed overeind. Mijn vivax van 8 meter met 6 cm. diameter stam staat recht omhoog. Groeit luchtig en uitbreidingsdrang valt me heel erg mee. Als je folie gebruikt en het bij houdt met snoeien is het prima te doen.
Ph. parvifolia: vergelijkbaar met atrovaginata. Wordt hoog en dik. Schijnt erg hard hout en wortelstokken te hebben.
Ph. propinqua: geen ervaring mee.

Kijk zeker even op deze link:
http://www.kimmei.com/bamboehagen.html
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Bamboe als blikvanger en kleine afscheiding op 2,5m2

Berichtdoor draco op 14 maart 2017 02:20

De Fargesia soorten waar ik ervaring mee heb gaan allemaal uithangen, tenzij ze worden aangebonden. Een soort die ik in deze opsomming mis, is Semiarundinaria fastuosa. In mijn beleving is dit een van de meest rechtopgaande bamboesoorten. De halmen die een hoogte van 6 m kunnen bereiken, vertakken in het tweede jaar en verkleuren in de zon naar purper.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Bamboe als blikvanger en kleine afscheiding op 2,5m2

Berichtdoor Pieter73 op 14 maart 2017 08:32

Dat is inderdaad een hele goede. Wel extra hoge rhizoombarrierre gebruiken want ik heb gelezen dat de rhizomen erg diep kunnen gaan.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Bamboe als blikvanger en kleine afscheiding op 2,5m2

Berichtdoor GeL op 14 maart 2017 08:33

Hi Pieter en Han,

Bedankt voor jullie antwoorden! Belangrijk punt is uiteraard dat de bamboe op 2,5m² moet staan, de afmetingen van de border zijn ongev. 2,10 op 1,20 m.

@Pieter, op Kimmei heb ik mij ook al suf gezocht, de bamboe's die ik opsomde heb ik reeds enkele jaren en die komen van bij Kimmei :D
Ik had trouwens ook de Phyllostachys vivax Huanwenzhu inversa van bij hen maar die heb ik zelf naar de vaantjes laten gaan door te lang in een pot te laten staan met weinig doorlatende grond, lees verzopen :(
Hoogte is niet zozeer van belang, maar 10m zullen de buren misschien niet zo leuk vinden, een meter of 6 en eventueel iets hoger is geen probleem. Alhoewel een bamboe bovenaan toch wel mooi gefilterd licht doorgeeft. Moet de Ph. bissetti nog even in overweging nemen. De Ph. bissetti staat graag in pot (dus ook klein) en het blad heeft die mooie fris groen kleur die ook de Ph. nigra zo kenmerkt. Staat hier al enkele jaren in pot in de tuin. Temperatuur is hier geen issue, -10/-12°C gedurende één nacht is hier in de afgelopen 20jaar zowat het historische dieptepunt gebleken :D

@Han, Semiarundinaria viridis (vroeger Semiarundinaria fastuosa 'Viridis') gouden tip! Die soort zag ik ooit wel zitten, qua kleur ook. Nu lees ik dat die op een redelijk klein oppervlak in toom te houden is. Had ook nog even de Indocalamus tessellatus en de Sasa palmata “Nebulosa” in gedachten vanwege het mooie grote blad maar de eerste hangt ook wat over. Ik zet die wel nog eens maar ergens anders.

Groetjes en bedankt nog!
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Bamboe als blikvanger en kleine afscheiding op 2,5m2

Berichtdoor draco op 14 maart 2017 13:16

Ik doelde op Semiarundinatia fastuosa, Michel. Bamboekwekers leveren wellicht nog uitsluitend de variant c.q. soort viridis die volgens degroeneprins dunnere groene halmen maakt die nog een paar meter hoger kunnen worden (8 m). Ik heb Semiarundinaria fastuosa als stek afkomstig uit de hortus VU. In 2012 liep deze flinke vorstschade op. Een fraaie zeer winterharde groenblijvende bamboe is de laagblijvende bontbladige Sasaella glabra 'Albostriata' (max 2 m hoog volgens Hans Prins, hier in de schaduw ± 1m).

http://www.degroeneprins.nl/assortiment/

groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Bamboe als blikvanger en kleine afscheiding op 2,5m2

Berichtdoor GeL op 14 maart 2017 19:49

Hi Han,

Sorry :oops: was even te snel, ik had ooit mijn oog op de Semiarundinaria viridis laten vallen vandaar mijn lapsus. Beide zijn heel mooi en dacht dat het blad bij de ene een witte onderkant had en bij de andere niet. Kan mij nu niet echt herinneren welke van de twee dat was.
Goede tip ook m.b.t. die Sasaella glabra 'Albostriata' (=Sasa masamuneana Albostriata ?), heb ik even opgezocht, mooi :thumb_up:
Is tevens een matige woekeraar wat prima is.

Nu kwam ik daarnet tot de conclusie dat er net in de border waar eventueel een begrenzer moet worden ingegraven weeral een half huis aan stenen in de bodem zit. Wordt dus een onmogelijke klus om daar een wortelbegrenzer diep genoeg in te graven.
Ik vrees (alhoewel...) dat het de Fargesia robusta 'Campbell' zal worden.

Die andere bamboes, ook jouw tips, krijgen zeker een plaats in de tuin.

Bedankt nog!

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Bamboe als blikvanger en kleine afscheiding op 2,5m2

Berichtdoor draco op 15 maart 2017 02:18

Sasaella glabra (syn. masamuneana) behoeft geen diepe begrenzing omdat de rhizomen dicht onder het oppervlak blijven. Deze bamboe wordt hier ingeperkt door bestrating met waaltjes. De bamboe is aangeplant als ondergroei bij Trachycarpus fortunei. Bij de vorige woning had ik een boomperk ermee opgevuld.
Pleioblastus viridistriatus 'Chrysophyllus" is een andere laagblijvende bamboe. Dit is mijn persoonlijke favoriet. Minder winterhard als de Sasaella en daarom wordt deze in het voorjaar bovengronds gekortwiekt. http://www.bambus-lexikon.de/viridistri ... sword_list[]=Pleioblastus
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Bamboe als blikvanger en kleine afscheiding op 2,5m2

Berichtdoor Jozef op 15 maart 2017 06:46

De Campbell heb ik hier staan, groeit redelijk rechtop en hangt her en der een klein beetje door.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Bamboe als blikvanger en kleine afscheiding op 2,5m2

Berichtdoor GeL op 15 maart 2017 07:55

Bedankt Han, prachtig! Als onderbegroeing voor een Trachy vind ik een goed idee. Eens kijken waar ik die op de kop kan tikken.

@Jozef, de Robustas die ik hier al in volle grond heb hangen ook lichtjes door maar dat is dan ook pas op een zekere hoogte, geen probleem dus. :thumb_up:
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten