Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jun 2017 08:31

Dat lijkt me ook niet nee.
Ik heb vroeg in het voorjaar een hele zak paarden-koeienmest en nog een halve zak koeienmest in korrelvorm uitgestrooid inderdaad. Enkele weken terug nog aangevuld met meststof voor bamboe (lijken net fijne aren).
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor p e t e r op 07 jun 2017 09:37

Ik heb de grond bij aanplanting goed verrijkt, sindsdien enkel wat mest van bij de kippen erbij gedaan. Ondertussen zit ik toch reeds aan de 7cm dikte.
Na enkele jaren heb je een natuurlijke bodembedekking door de schutbladeren van de bamboe.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jun 2017 10:19

Goed dat je het aanhaalt Peter. Bij mij is de bovenlaag ook enkel Vivimus.
Die Cocover heb ik vooral neergezet tegen onkruid de eerste jaren en uitdroging. Voorlopig is deze nog zeer goed zichtbaar en is de bedekking door schutbladeren nog minimaal. Het zal nog wel wat jaren duren voordat de 6m² vol genoeg staat om zelf de bodem te bedekken denk ik.

Wel zag ik dit weekend weer de eerste scheuten opkomen, opnieuw weer ietsje dikker dan vorig jaar. Qua bodem zal het wel goed zitten denk ik :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor Pieterbos op 07 jun 2017 11:45

bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik er inderdaad eerst een laag compost nog bovenop doe en daarna cocover of iets dergelijks. In de action hebben ze momenteel geperste cocos brikken, ik ga me daarvan maar eens een doos halen dan.
Vanavond gaat de bamboe er eindelijk in :)
Pieterbos
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 mei 2017 15:10
1 bedankjes

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor Pieterbos op 08 jun 2017 08:16

Zo, hij staat er eindelijk in :) nu ga ik nog een borderke voorzien (ze hadden van die rollekes hardhout in de gamma) en cocos pellen als bodembedekker.

DSC_0037.JPG
DSC_0037.JPG (246.46 KiB) 6157 keer bekeken


DSC_0038.JPG
DSC_0038.JPG (261.13 KiB) 6157 keer bekeken


Hij staat niet scheef, het was gewoon aan het waaien gisteren :)
Pieterbos
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 mei 2017 15:10
1 bedankjes

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor Pieterbos op 23 jul 2017 21:52

Intussen is de standplaats wat opgefrist

Afbeelding

En de eerste scheut komt ook al piepen :)

Afbeelding
Pieterbos
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 mei 2017 15:10
1 bedankjes

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor prutser 2 op 23 jul 2017 23:27

heel mooi die bamboe aanplant, hier heb ik zelf wel die ph-atrovaginata staan, de plaats heeft niet de beste afmetingen, maar het blijkt wel dat je ook op kleine ruimte een reus kan planten, het is inderdaad een kwestie van goed voeden, en veel water,en ja na een aantal jaren valt er zo veel blad af ,dan vormt er een mooi afdekking die het vocht vast kan houden en onkruid tegen gaat, als ik de bamboe plaats zo kan zien ,is het zelf groter als de plek waar die van mij in staat, en toch rond de 10 meter hoog en ruim 5 cm dik, staat wel beschut, dat wel,en ja kaars recht om hoog, en buigt niet door, ( dik wandig )dus ja, goed voeden die hap en veel water en hopla, en het mooie is dat als het lekker de hoogte in gaat,hoef je van onder ook niet meer hoeft te snoeien voor die mooie halmen, die blijven dan ruim 2 en meer kaal, en komen die mooie halmen echt tot zijn recht, m,v,g, paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor draco op 24 jul 2017 00:48

Over bladrui bij bamboe gesproken. Dat is nu weer volop gaande en is wat mij betreft een van nadelige kanten. Ik moet ze elke dag uit de vijver vissen en van de onderbegroeiing plukken. Bamboeblad verteert langzaam en vertoont daarmee overeenkomst met het blad van Eucalyptus dat onlangs een belangrijke factor vormde bij de bosbranden in Portugal. Daarover maak ik me geen zorgen met deze natte bladerprut die overal aan blijft plakken. :evil: :lol:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor ManuelV op 24 jul 2017 12:09

Ik heb deze ook 3 weken geleden aangeplant. Op een oppervlak va, ongeveer 9 - 10m².
planting atrov 1.jpg
Eerst uitgraven
planting atrov 1.jpg (236.67 KiB) 6069 keer bekeken

planting atrov 3.jpg
planting atrov 3.jpg (277.99 KiB) 6069 keer bekeken
ManuelV
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 15 apr 2017 19:17
1 bedankjes

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor Pieterbos op 24 jul 2017 14:30

Dat zal ook een mooi bosje worden! :) Ik heb wel de Shangai 3 geplant in plaats van de atrovaginata. Bij de kweker was ik meteen verkocht, hij had een heel mooi bos naast zijn huis staan :

Afbeelding
Pieterbos
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 mei 2017 15:10
1 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten