Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor Pieterbos op 03 mei 2017 15:15

Hallo,

Ik wil graag binnenkort een Phyllostachys atrovaginata aanplanten in de tuin.
Het stuk tuin dat ik kan voorzien zal ongeveer 4.5- 5m² zijn.
Ik weet dat er een rhizoombegrenzer rond moet maar verder zie ik door de bamboe het bos niet meer.

-Kan iemand me zeggen wat en hoeveel er precies door de grond moet gemengd worden om ervoor te zorgen dat de nieuwe plant voldoende voedsel heeft?
-Kan ik na de aanplant het hele stuk bedekken met bvb schors van de gamma?
-Wanneer moet ik mesten en waarmee?
-Andere bijzonderheden?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Pieterbos
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 mei 2017 15:10
1 bedankjes

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor draco op 03 mei 2017 16:50

Of het nodig is om de grond vooraf te bemesten, hangt af van de bodemgesteldheid. Bij schrale grond (zand, veen) kun je een organische mest of compost doormengen. Kijk voor een specifiek bemestingsadvies op www.degroeneprins.nl Boomschors is geldverspilling tenzij je het mooi vindt. Afgevallen blad van bamboe verteert erg traag en zal de bodem bedekken. Je kunt de bamboe ook combineren met groenblijvende varens bijvoorbeeld Dryopteris en Polystichum.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor lapalmeraie op 03 mei 2017 17:04

Dag Pieter

Welkom bij Palmvrienden! :thumb_up:
Het plaatsen van de begrenzer dient ook volgens de regels van de kunst te gebeuren. Om je op weg te helpen kun je dit eens doornemen;

http://palmvrienden.net/lapalmeraie/201 ... -plaatsen/

Persoonlijk heb ik wel Cocover (een soort schors) gebruikt. Enerzijds omdat de bodem nog niet zo snel bedekt zal zijn in de eerste jaren wanneer de bamboe slechts enkele halmen telt en op die manier blijft de grond toch mooie vochtig en onkruidvrij.

Qua bemesting is mest in het voorjaar zeer goed. Ik gebruik koemest en paardenmest door elkaar maar wel gewoon de kant en klare zakken van DCM. Gewoon flink strooien. Binnenkort ga ik ook nog eens door de tuin met speciale bamboe meststof waarvan ik ook overal een handje aan de voet van elke bamboe strooi.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor Pieterbos op 04 mei 2017 09:46

Beste draco en lapalmeraie,

Bedankt voor de verhelderende uitleg :)

Zal de plaats groot genoeg zijn voor de atrovaginata (4 - 5 m²) ?
Ik zou graag deze planten vanwege de dikke stengels en de rechtopgaande groei maar als dit te weinig is hoor ik graag van jullie wat een alternatief kan zijn.

Bedankt om jullie kennis te delen =)
Pieterbos
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 mei 2017 15:10
1 bedankjes

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor draco op 04 mei 2017 10:45

Woekerende bamboesoorten gaan steeds met hun sterke rhizomen op zoek naar verse grond. Om zo'n reus binnen de perken enigszins tevreden te houden moet er jaarlijks flink worden bijgemest anders worden de halmen steeds zwakker en dunner. Ik laat mijn bamboes de vrije loop. Dat heeft tot gevolg dat de hoofdmacht met de dikste halmen zich geleidelijk verplaatst en de bamboe op de oorspronkelijke plek in groeikracht afneemt. Een goede begrenzing is wel aan te raden als je problemen wilt voorkomen.
Laatst bijgewerkt door draco op 06 jun 2017 00:56, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor Pieterbos op 05 jun 2017 17:10

Hallo,

Ik ben dan toch maar voor de Ph. Shangai 3 gegaan. De kweker had er een heel bos van naast zijn huis staan en ik was meteen onder de indruk!
Hij liet wel verstaan dat een wortelbegrenzer van 65 cm riskant is dus heb ik er maar eentje van 1m meegenomen. Dat brengt op zich wel een heel pak extra werk met zich mee, maar goed.

Uiteindelijk ben ik er maar in geslaagd om 80 - 85 cm in te graven, dieper was echt niet te doen.
Nu steekt de wortelbegrenzer toch 20 cm boven de grond uit en moet de grond binnenin nog opgevuld worden maar daar heb ik er toch genoeg van. Is het goed dat ik deze opvul met grond en compost tot ongeveer 10 cm onder de rand? Voor de rand zou ik dan een bodembedekker zetten...

Afbeelding
Pieterbos
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 mei 2017 15:10
1 bedankjes

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor p e t e r op 06 jun 2017 15:56

80 - 85 cm is meer dan voldoende hoor. Het opvullen kan je ook geleidelijk met compost doen.
Afboorden kan inderdaad met een bodembedekker of met treinbilzen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor Pieterbos op 06 jun 2017 21:47

Dag Peter,

Bedankt voor de tips! Die treinbilzen zijn inderdaad een goed idee, waarschijnlijk zal ik dat gebruiken.
Intussen heb ik er 400 liter compost en 4 kruiwagens grond bij gedaan. Morgen haal ik nog eens 400 liter compost en dan spit ik alles nog eens om. Dan kan de shangai er eindelijk in! :)

Wat gebruik ik best als bodembedekker gezien ik in de toekomst nog compost zal moeten opvoeren? Ik heb ook geen zin om de hele tijd onkruid te moeten trekken... alle tips zijn welkom!

Afbeelding
Pieterbos
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 mei 2017 15:10
1 bedankjes

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jun 2017 08:02

Ik heb destijds Cocover gebruikt en ben daar erg tevreden over!

Afbeelding

Hier op de achtergrond... vind zo snel geen betere foto...
Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Aanplanting Phyllostachys atrovaginata

Berichtdoor Pieterbos op 07 jun 2017 08:08

Hallo Lapalmeraie,

Geef jij dan enkel nog koemest en paardenmest in korrelvorm? De brave man bij wie ik het gekocht heb zei dat ik elk jaar een laag compost op de grond moest gooien maar als er bodembedekker ligt lijkt me dat niet echt interessant?

Alvast bedankt!!
Pieterbos
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 mei 2017 15:10
1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron