welke bamboe?

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

welke bamboe?

Berichtdoor yme op 15 jul 2017 17:34

Zonet voor het eerst naar de lokale kinderboerderij geweest met de Baby (je moet wat)

Daar stond m.i. een mooie bamboe: meer dan duim dikke halmen en brede bladeren. Maar wat is dit? (vast een phyllostachys...)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar eigenlijk gaat het me daar niet helemaal om. De halmen waren op een meter of drie hoog afgesneden en daardoor kreeg je een heel aardig effect: niet al te hoog, wel een volle "kroon" en dikke gele halmen bij de grond zichtbaar.
Nu ik binnenkort een klein stadstuintje heb, zou ik een dergelijk effect willen nabootsen. Dikke, gele halmen vind ik geweldig, maar de 5-6 meter hoogte die daar bij hoort kan gewoon niet. Maar ik realiseerde me (tot nu toe) dat het toppen van de halmen wellicht ook een optie is.
Indien dit zo is, welke soorten zijn hiervoor het meest geschikt??

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: welke bamboe?

Berichtdoor draco op 16 jul 2017 01:20

De bamboe op de foto is vrij zeker Phyllostachys vivax 'Aureocaulis'. Deze aftoppen is geen goed idee. De afstand tussen de nodiën (knopen) met de dichotoom gesplitste vertakkingen wordt naar de top toe korter zodat de bamboe daar zijn bossige karakter krijgt. Op de laagste knopen komen bovendien weinig tot geen zijtakken tot ontwikkeling. Bij aftoppen voordat de halm volledig is uitgegroeid zullen met name onder de snoeiplek de vertakkingen gestimuleerd worden maar het is de vraag of dat een fraai resultaat geeft. Ik vind dat tenminste niet. In een kleine tuin zou ik een fijnbladige Fargesia planten bijvoorbeeld F. jiuzaighou die een dichte bosschage vormt of Fargesia demissa 'Gerry' met een meer transparante groeiwijze (Kimmei). http://www.bamboogarden.com/Fargesia%20 ... rry%27.htm
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: welke bamboe?

Berichtdoor yme op 16 jul 2017 10:42

dank!
Zoals het eruit zag waren de halmen pas afgesneden nadat de volledige hoogte was bereikt.
Maar dan is het duidelijk dat we dit niet gaan doen :mrgreen: :mrgreen:

De "Gerry" stond inderdaad al op de shortlist :thumb_up:

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: welke bamboe?

Berichtdoor Pieter73 op 21 jul 2017 22:35

Het is toch een kwestie van smaak, van de juiste snoeitechniek toepassen, en van de juiste bamboesoort kiezen vind ik.
De Phyllostachys vivax aureocaulis die je hebt gefotografeerd kan tot wel 15 meter hoog worden. Het onderste deel is dan alleen kale stam. Met flink snoeien blijft hij wel kleiner maar zo'n reus moet je eigenlijk niet zo klein willen houden.
Phyllostachys aureosulcata aureocaulis wordt maximaal 5-7 meter. Deze bamboe heeft zijtakken tot onderin zodat je hem kaal kan snoeien tot de hoogte die je zelf wilt. De stelen zijn heel erg flexibel zodat je de takken evt. kunt buigen om de koppen er uit te snoeien maar keukentrapje is makkelijker. Als je de hoofdstam vlak boven een vertakking af knipt (zodat er geen water in de holle stengel blijft staan) en de zijtakken laat zitten, dan krijg je toch best een natuurlijk effect. Natuurlijk niet met een heggeschaar aan de gang gaan want dan ben je alle sierlijke pluimen kwijt. Er zijn toch nog wel twee nadelen aan Ph. Aureosulcata aureocaulis: normaal gaan ze recht omhoog maar door de extreem flexibele halmen buigen ze bij harde wind, regen en sneeuw met de toppen tot aan de grond. Dit is wel eenvoudig op te lossen door een touwtje rondom de pol te doen. Verder is dit een gigantische woekeraar die je heel goed moet inperken en goed in de gaten houden.
Er zijn andere bamboesoorten die beter rechtop blijven en minder woekeren maar die hebben meestal geen gele halmen. Fargesias woekeren niet of nauwelijks maar de stelen zijn vaak wat minder zichtbaar door de schutbladeren die er lang aan blijven zitten.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: welke bamboe?

Berichtdoor yme op 22 jul 2017 19:27

Interessant! en dank voor je uitgebreide antwoord!
Klinkt toch iets als wat te proberen valt. Ik vind die gele halmen met groene bladeren erboven wel een erg mooi contrast namelijk!

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: welke bamboe?

Berichtdoor draco op 22 jul 2017 21:20

Een methode om de hoogte van bamboe te beperken berust op interruptie van de strekkingsgroei van de internodiën. Door voortijdig de schutbladen te verwijderen zou de lengtegroei gestopt kunnen worden waardoor de bamboe een gedrongener vorm ontwikkelt. Ik heb het zelf niet uitgeprobeerd. In het verleden doken in de handel nu en dan gedrongen bonsaiachtige tropische bamboes op van het geslacht Bambusa. Deze hadden ofwel groene halmen met zigzag verlopende knopen danwel gele halmen met groene strepen. Als ze het naar de zin hadden groeide er een nieuwe meestal dunnere halm uit van normale bouw en lengte.
Overigens hebben deze monopodale bamboes als bijzondere eigenschap dat de halm in delen gestekt kan worden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: welke bamboe?

Berichtdoor Pieter73 op 23 jul 2017 17:19

Hier een paar foto's van mijn Phyllostachys aureosulcata aureocaulis en hoe ik bamboe snoei.
Als de scheuten nog geen blad hebben breek ik de onderste zijtakjes horizontaal weg. De zijtakjes zijn dan nog zo waterig dat dit makkelijk gaat. Naar boven of onder wegbreken breekt ofwel de takjes niet goed af of trekt een stukje hoofdstengel mee.
Als de nieuwe scheuten al verhout zijn dan snoei ik ze weg met de snoeischaar.
Ik snoei het onderste 1/4 tot 1/3 deel van de bamboe kaal, dat vind ik het natuurlijkst over komen.
De hoogte inkorten doe ik dus door de hoofdstam vlak boven de zijtakjes af te knippen. De zijtakjes worden daardoor ietsje langer (wat ook weer op dezelfde manier is in te korten zou je dat willen).
Bijlagen
Ph aureosulcata aureocaulis overzicht.jpg
Ph aureosulcata aureocaulis overzicht.jpg (285.11 KiB) 6455 keer bekeken
aureosulcata onder gesnoeid.jpg
aureosulcata onder gesnoeid.jpg (256.98 KiB) 6455 keer bekeken
zijwaarts wegbreken jonge zijtakjes.jpg
zijwaarts wegbreken jonge zijtakjes.jpg (223.37 KiB) 6455 keer bekeken
Zijtakjes wegknippen.jpg
Zijtakjes wegknippen.jpg (200.58 KiB) 6455 keer bekeken
Toppen van bamboe verwijderen.jpg
Toppen van bamboe verwijderen.jpg (232.47 KiB) 6455 keer bekeken
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: welke bamboe?

Berichtdoor draco op 23 jul 2017 18:09

Door de ruimtebeperking blijven de halmen vrij dun en worden ook minder hoog.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: welke bamboe?

Berichtdoor yme op 28 jul 2017 16:52

super bedankt voor de plaatjes en verdere uitleg!!!! :thai:
hier kan ik zeker wat mee!!!!

reden voor deze verlate reactie is dat ik in de tussentijd mijn appartement verkocht heb. Het was eventjes druk!

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten