Bamboe gezocht met mooie stammen

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Bamboe gezocht met mooie stammen

Berichtdoor svanma op 29 jul 2017 23:29

goedenavond,

ik ben bamboe aan het zoeken met de mooiste stammen. de bamboe mag niet woekeren. Het is de bedoeling om zo iets te creëren zoals als de foto

Afbeelding

dat de stammen er mooi uit komen en bovenaan dan de bladeren.

Welke soort die niet woekert zou er hiervoor gebruikt kunnen worden?

Groeten
svanma
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 29 jul 2017 23:23
0 bedankjes

Re: Bamboe gezocht met mooie stammen

Berichtdoor draco op 30 jul 2017 01:22

Voor een dergelijk effect komen voornamelijk Phyllostachys soorten in aanmerking. De neiging om te wandelen zorgt ervoor dat de halmen voldoende gespreid groeien. Bij niet-woekerende polvormende soorten staan de doorgaans dunnere halmen meestal dichter opeen. Fargesia scabrida groeit redelijk open en heeft als aantrekkelijk kenmerk de roestbruine schutbladen.
Op de website van de Groene Prins staat een goed overzicht van soorten met beschrijving.
Voor woekerende soorten wordt een rhizoombarriere aangeraden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Bamboe gezocht met mooie stammen

Berichtdoor svanma op 30 jul 2017 09:37

bedankt voor u reactie, maar het moet sowieso een niet woekerende soort zijn. dit mag toch toe groeien (stammen dicht bij elkaar) deze kunnen dan wel zo geknipt worden om dit effect te verkrijgen toch?

draco schreef:Voor een dergelijk effect komen voornamelijk Phyllostachys soorten in aanmerking. De neiging om te wandelen zorgt ervoor dat de halmen voldoende gespreid groeien. Bij niet-woekerende polvormende soorten staan de doorgaans dunnere halmen meestal dichter opeen. Fargesia scabrida groeit redelijk open en heeft als aantrekkelijk kenmerk de roestbruine schutbladen.
Op de website van de Groene Prins staat een goed overzicht van soorten met beschrijving.
Voor woekerende soorten wordt een rhizoombarriere aangeraden.
svanma
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 29 jul 2017 23:23
0 bedankjes

Re: Bamboe gezocht met mooie stammen

Berichtdoor draco op 30 jul 2017 13:16

Fargesia demissa "Gerry" heeft een opener groeiwijze met mooie zwarte halmen en frisgroen fijn blad. Je kunt polvormende bamboe uitdunnen door oudere en dunne halmen te snoeien. Ik doe dit met Fargesia 's jiuzhaigou en scabrida. F. robusta 'Campbell' lijkt me ook wel geschikt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Bamboe gezocht met mooie stammen

Berichtdoor p e t e r op 31 jul 2017 15:47

De meeste Phyllostachys soorten woekeren helaas. Deze kan je wel gebruiken met een rizoombegrenzer.
De Fargesia's zijn meer polvormig maar hierbij heb je bovenstaande effect minder.

Ik zou kiezen voor een chusquea.
Kijk ook eens op onderstaande link:
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Bamboe gezocht met mooie stammen

Berichtdoor kwekerijvooruitgang op 07 aug 2017 13:13

Een van de mooiste stengels onder de niet woekerende bamboesoorten vind ik de Fargesia Robusta Campbell met zijn witte schutbladeren. De normale bladeren krijgen in de winter een mooie lichtblauwe waas. Aanrader! - > https://kwekerijvooruitgang.nl/niet-woe ... -campbell/
kwekerijvooruitgang
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 07 aug 2017 13:01
0 bedankjes

Re: Bamboe gezocht met mooie stammen

Berichtdoor Rob op 14 sep 2017 00:23

Het effect op de foto is vnl. te danken aan de felgele stengels. Dit effect is eigenlijk nauwelijks of niet te bereiken met Fargesia, die anders oogt. Er zijn erg mooie soorten Fargesia maar het effect is totaal anders!

Als dat gele en hoge nu juist het beoogde effect is, dan zou ik overwegen toch te gaan voor Phylostachys en me te verdiepen in hoe die woekering te voorkomen en/of binnen de perken te houden middels folie zoals al aangehaald.
Het is goed te doen, de kost is vrij gering (iets van 4 Euro per strekkende meter folie 70 cm diep).
Een groot bijkomend voordeel van Phylostachys is dat ze werkelijk keihard en eigenlijk vrijwel failproof zijn.

Succes!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten