Welk bamboe zaad hebben we?

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Welk bamboe zaad hebben we?

Berichtdoor sterredag op 21 aug 2017 22:18

Ja een lastige vraag, want je ziet de plant niet.

Nu was ik wat aan het inlezen....

Kijk we waren naar de dierentuin en in het mooie Azië groeide bamboe, nu heeft mijn vriend van 1 zo'n plant zaadjes weten te halen. Maar welk zaad is het nu??

Nu vermoed ik dat de dierentuin in ieder geval winterharde bamboe heeft. Verder waren het geen dikke stammen en lijkt de plant in ieder geval op het plaatje van de Fargesia die ik vond op google.

Hoe groot is de kans dat we nu een niet woekerende versie hebben? Of kunnen we er finaal naast zitten. Is het aan de zaadjes te herkennen misschien?
sterredag
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 21 aug 2017 22:14
0 bedankjes

Re: Welk bamboe zaad hebben we?

Berichtdoor bamboemat op 23 aug 2017 19:10

Hoi sterredag,

Is dit een fantasieverhaal of wil je een serieuze reactie, graag je reactie, dan wil ik of anderen die er meer verstand van hebben je als het mogelijk is misschien helpen.

Mat
bamboemat
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 19 jul 2015 20:30
Woonplaats: reuver
4 bedankjes

Re: Welk bamboe zaad hebben we?

Berichtdoor sterredag op 23 aug 2017 19:20

Dit is een serieus verhaal. En totaal geen kennis van dit zaad ben ik gaan googelen over hoe te planten en toen kwam ik zoveel informatie tegen.
Dus vergeef me als dit heel raar overkomt misschien. Ik leer graag!
sterredag
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 21 aug 2017 22:14
0 bedankjes

Re: Welk bamboe zaad hebben we?

Berichtdoor bamboemat op 23 aug 2017 22:28

Hoi Sterrredag,
In China heb je ook gebieden waar niet winterharde bamboe groeit, ik denk dat je aan het zaad niet kunt zien welke bamboesoort het is, in Nederland hebben de laatste tientallen jaren verschillende Fargesia soorten gebloeid deze zijn goed te vermeerderen uit zaad, het zaad dient dan rijp te zijn en niet te oud, duiken de vogels massaal op de bloeiende plant, dan is het zaad rijp. Er zijn ook verschillende woekerende soorten die de laatste jaren gebloeid hebben, sommige Pleioblustus soorten blijven bloeien.
Je zult het zaad in een bakje met zaai en stekgrond op een warme plek moeten zetten, glasplaat of plastic erop, goed vochtig houden en dan doet de natuur de rest. Als ze zaailingen ouder zijn kun je pas zie welke familie je hebt, aan de hand van het aantal
zijtakken en de wortelhals voor de nieuwe halmen.

Groeten Mat
bamboemat
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 19 jul 2015 20:30
Woonplaats: reuver
4 bedankjes

Re: Welk bamboe zaad hebben we?

Berichtdoor Rob op 16 sep 2017 18:31

Zonder fototje is het bijna niet te doen Sterredag... een foto van de moederplant zou al een pak schelen al blijft het bij Bamboe een erg lastig verhaal met honderden, misschien wel duizenden soorten.
De meer precise locatie kan ook helpen overigens. Waar in Azie was je?
Ervanuit gaande dat die bamboe er het hele jaar rond staat, dan geeft dat alweer klimaat info.

Zaaien en wachten is de langzaamste optie, maar wel zo leuk. Als ie eenmaal blad begint te geven dan word het interessanter.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Welk bamboe zaad hebben we?

Berichtdoor plantinjetuin op 19 sep 2017 08:20

ik gok dat ze in de Azië hoek van de dierentuin is geweest, en niet een dierentuin in Azië, dat maakt de gok al beter te richten.
welke dierentuin ben je geweest? dan weet iemand van hier vast welke bamboe het geweest kan zijn
plantinjetuin
 
Berichten: 230
Geregistreerd: 04 jul 2010 22:41
Woonplaats: luttelgeest
12 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten