Chusquea gigantica in bloei !

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Chusquea gigantica in bloei !

Berichtdoor stevens op 12 mei 2018 08:50

Goeiedag,ik vroeg mij af er nog mensen weet hebben van bloei bij chusquea ,heb er 4 verschillende waarvan 2 in bloei ,de bloei is wel op de oudere halmen ,zal deze volledig afsterven ?
Deze heeft dit groeiseizoen nochtans zeer grote halmen geproduceerd en nog steeds bezig met verse halmen
stevens
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 03 nov 2013 08:57
1 bedankjes

Re: Chusquea gigantica in bloei !

Berichtdoor draco op 12 mei 2018 11:32

Het is misschien gunstig om tijdens de bloei bamboe stikstofrijke mest te geven bijvoorbeeld een gazonmest met toegevoegd magnesium (o.a. van DCM).

Het volgende is een citaat overgenomen van de website van http://www.degroeneprins.nl

Bamboe bloei
Een wijdverbreid misverstand is dat bamboe zich massaal dood bloeit, waardoor hele bossen kunnen afsterven. Dit idee is ontstaan door de dramatische sterfte onder pandaberen tijdens het overvloedig bloeien van wilde bamboebossen. Hierdoor viel hun voedselbron plaatselijk weg. De oorzaak van deze ramp is echter hoofdzakelijk de enorme versnippering van het leefgebied wegens ontginningen door de mens.
Gelijktijdig en overvloedig bloeien is in West Europa waargenomen bij Pseudosasa. Alle planten hebben zich echter al weer in hun oude glorie hersteld. Omdat al deze bamboeplanten oorspronkelijk van één moederplant afkomstig waren, bloeiden ze allemaal uit deze z.g. kloon gelijktijdig. Hun erfelijke eigenschappen waren namelijk identiek.

Fargesia murieliae is op zeer grote schaal vermeerderd, vermoedelijk van slechts één moederplant. Alle nakomelingen zijn ten slotte massaal gaan bloeien, hetgeen bij deze soort het einde betekent. Uit zaad is een nieuwe generatie bamboe opgekweekt, die vermoedelijk weer een eeuw mee zal gaan, maar …de zaailingen zijn door zelfbestuiving helaas minder gezond dan de moederplant. Er is inmiddels veel gezonder plantgoed uit China beschikbaar. Inmiddels heeft Fargesia nitida ook overal gebloeid. Kruisingen met de nog bloeiende oorspronkelijke Fargesia murieliae geven uitzonderlijk vitale planten, die inmiddels in de verkoop zijn. Door hun snelle groei zijn deze vooral geschikt voor wat grotere tuinen.
Dankzij import van gezonde Fargesia’s uit het wild (door natuurlijke kruisbestuiving) komen meer en meer gezonde Fargesia’s in omloop en zullen de inteeltplanten hopelijk gaan verdwijnen uit de handel.
Ongewoon is bloeien niet. Op de kwekerij zijn altijd wel enige bloeiende bamboes te vinden, Meestal herstellen de planten er wel weer van. Incidentele bloei (b.v. aan één zijtak in een grote bos) komt soms voor en is onschadelijk voor de plant. Over de biologische klok, die een bloeicyclus schijnt te regelen, is in feite niets bekend. Je kunt rustig stellen dat het fenomeen bloei bij bamboe nog onbegrepen is. “Bloeiveilig” zijn de volgende Fargesia’s: Fargesia sp. ‘Jiuzhaigou‘, Fargesia denudata, weefselkweekvrije Fargesia murieliae, Fargesia nitida, en Fargesia dracocephala (einde citaat).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Chusquea gigantica in bloei !

Berichtdoor Subwoofer op 12 mei 2018 20:32

Ik heb deze begin het jaar aangeplant en hij viel bijzonder snel dood, of dit nu met die bloei te maken had...
Subwoofer
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 23 apr 2014 17:06
Woonplaats: W-vlaanderen
21 bedankjes

Re: Chusquea gigantica in bloei !

Berichtdoor stevens op 15 mei 2018 21:08

Is idd ,niet zo een gemakkelijke om aan te planten als deze niet is doorworteld in pot en als je hem ergens zelf uitsteekt moet je redelijk diep gaan heb ik de indruk,ben deze maandag bij kimmei en bamboogiant geweest en deze hadden er ook enkele staan in bloei ,er is mij verteld dat ze niet perse verloren gaan ,maar dat is koffiedik kijken op deze moment,hopelijk komen ze er door ,want het blijft een zeer mooie en aparte soort
stevens
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 03 nov 2013 08:57
1 bedankjes

Re: Chusquea gigantica in bloei !

Berichtdoor Subwoofer op 16 jun 2018 21:51

Ik heb inmiddels 2 kleine scheutjes die uit de grond zijn gekomen bij de dode aangeplante stelen. Maar op 3-4cm hoogte staan ze nu stil?
Subwoofer
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 23 apr 2014 17:06
Woonplaats: W-vlaanderen
21 bedankjes

Re: Chusquea gigantica in bloei !

Berichtdoor stevens op 29 mei 2019 22:19

wat Foto’s van de kleine pol gigantea chusquea in bloei ,grote pol ga ik nog even laten staan
https://ibb.co/b1sGMxf
https://ibb.co/BNbWspG
https://ibb.co/8B7V5CH
stevens
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 03 nov 2013 08:57
1 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten