Bamboe een beetje in bloei (nu met foto's)

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Bamboe een beetje in bloei (nu met foto's)

Berichtdoor Rhodgher op 02 jun 2018 23:50

Een maand of 2 geleden kon ik bij iemand een polvormende bamboe uit de grond halen. Hij wist niet welk soort het was. Ik neem zelf aan dat het om een Fargesia soort gaat. De hoogte is ongeveer 4 meter.
DSC00653-verkleind.jpg
DSC00653-verkleind.jpg (264.85 KiB) 2758 keer bekeken

Door droge perioden kreeg de bamboe een stevig klap, ondanks iedere dag besproeien, en verloor veel bladeren. Een week of 2 geleden zag ik dat nieuwe takjes begonnen te ontstaan. Nog geen week geleden ontdekte ik ook een stuk of 15 nieuwe scheuten.

Vanmiddag echter aan 1 takje een paar bloemen. Na wat zoeken op het internet heb ik wel geleerd dat dit niet noodzakelijkerwijs betekent dat de bamboe sterft.


Ik heb 2 vragen: Welke soort bamboe is dit? Wat kunnen de gevolgen zijn van de bloei?
Bijlagen
DSC00654-verkleind.jpg
Flink gegroeide scheuten
DSC00654-verkleind.jpg (264.54 KiB) 2758 keer bekeken
DSC00655-verkleind.jpg
De onopvallende bloemetjes
DSC00655-verkleind.jpg (241.57 KiB) 2758 keer bekeken
Rhodgher
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 jun 2017 21:38
1 bedankjes

Re: Bamboe een beetje in bloei (nu met foto's)

Berichtdoor alex1994 op 08 jun 2018 21:27

Ik vind hem toch wel erg veel op de phyllostachys aureosulcata lijken!
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Bamboe een beetje in bloei (nu met foto's)

Berichtdoor Rhodgher op 09 jun 2018 11:35

Bedankt voor je reactie.
Ik heb dat ondertussen ook van anderen gehoord. En ik denk dat het inderdaad P. aureosulcata is. Hij is dichotoom en de zigzag halmen zijn ook een aardige weggever. (Bij mijn 2e bos heeft de helft van de halmen deze zigzag.) De persoon van wie ik deze bamboe kreeg had 5 bossen in zijn tuin staan en zei echter dat ze niet woekerend waren. (En ik heb daar ook geen sporen van gezien.)

Een van de 2 bossen die ik heb heeft 21 nieuwe scheuten gevormd en die staan allemaal in of tegen de 'pol' aan. (Een deel van deze scheuten is nu rond de 1,7 meter.) Maar ik ga er toch maar vanuit dat het P. aureosulcata is. En dus zal ik deze maand zo'n bescherming tegen het woekeren aanbrengen.

De halm met de bloem heeft nu in totaal 3 groepen bloemen. Het kan toeval zijn, maar deze halm is duidelijk donkerder, op sommige zijtakken zelfs bijna zwart, dan de ander halmen.
Rhodgher
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 jun 2017 21:38
1 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten