Fargesia snoei

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Fargesia snoei

Berichtdoor Joey1973 op 13 sep 2018 11:59

Ik heb een tuin vol met diverse Fargesia soorten.
Nu groeit de rufa bij mij uitzonderlijk hard, met als gevolg dat er aan de buitenkant veel lange halmen komen die erg gebogen naar buiten staan. Ik heb de oude dunnere halmen weggesnoeid waardoor er een "kale" plek binnen in de pollen overblijft.
Nu is mijn vraag of het mogelijk is om de oude pol rondom af te steken? Zodat de buitenste lange halmen blijven staan
Ik ben namelijk bang dat als ik de buitenkant afsteek er weer voornamelijk korte halmen groeien vanuit de oude pol.
Joey1973
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 sep 2018 11:52
0 bedankjes

Re: Fargesia snoei

Berichtdoor draco op 13 sep 2018 20:41

Mij dunkt wanneer je het gat opvult met verse grond, er vanuit de periferie nieuwe halmen uitgroeien. Ik dun Fargesia ook af en toe rigoureus uit door zwakke en oudere halmen te verwijderen. De ruimte die daardoor ontstaat is binnen enkele seizoenen weer opgevuld.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Fargesia snoei

Berichtdoor Joey1973 op 14 sep 2018 11:41

Dank voor je reactie. Dus de ruimte binnen in de pol wordt ook gevuld? Ik dacht dat Fargesia alleen naar buiten uitbreid.
Dus als jij oude en zwakke halmen vanuit het midden verwijderd, groeien daar ook weer nieuwe halmen?
Ik heb de rufa echt enorm moeten uitdunnen, ik denk dat er afgelopen zomer per pol wel 100 halmen bij zijn gekomen. De andere Fargesia's zijn wat bescheidener in groei; minder halmen, wel langere halmen.
Joey1973
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 sep 2018 11:52
0 bedankjes

Re: Fargesia snoei

Berichtdoor draco op 14 sep 2018 13:26

Om de hergroei in de kern van de pol te stimuleren kun je daar gericht bemesten met compost bijvoorbeeld. Bamboe groeit in principe in alle richtingen maar aan de periferie zijn de condities voor uitbreiding meestal gunstiger.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Fargesia snoei

Berichtdoor Joey1973 op 15 sep 2018 10:24

Dank je wel!
Joey1973
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 sep 2018 11:52
0 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten