Welke hoge niet-woekerende bamboe adviseren jullie?

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Welke hoge niet-woekerende bamboe adviseren jullie?

Berichtdoor Kaaatje op 07 okt 2018 20:49

Hoi bamboe-liefhebbers,

In mijn tuin wil ik graag 2 soorten niet-woekerende bamboe plaatsen, de eerste is de robusta campbell.
Die vind ik gewoon mooi, en schijnt gemakkelijk te zijn.
De 2e is lastiger, want daarmee wil ik graag twee ramen die 6 m hoog zit camoufleren.

Ik dacht als eerste aan de Angustissima, deze zou de 6 m kunnen halen maar begrijp dat deze het zwaar kan krijgen id winter.
Ook de Yulongshanensis schijnt hoog te worden, maar over deze bamboe kan ik maar weinig info vinden.
Verder heb ik nog de Robusta Wolong gevonden, deze schijnt max 5 m te kunnen worden.

M’n tuin ligt in midden-Limburg, de bamboes komen tussen wat andere bomen en struiken te staan, achter mijn tuin is een weiland van waaruit het behoorlijk kan waaien. Ik kan de campbell voor de hogere (nog te kiezen) bamboe zetten, om deze wat uit de wind te houden (mocht dat nodig zijn/helpen?)
Hebben jullie tips/ideeën?
Ik hoor het graag,

Groetjes Kaaatje
Kaaatje
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 okt 2018 19:53
Woonplaats: Leudal
0 bedankjes

Re: Welke hoge niet-woekerende bamboe adviseren jullie?

Berichtdoor Rob op 07 okt 2018 23:54

Geen ervaring met de F. yulongshanensis, maar hij lijkt me niet hoog genoeg - en nogal breed uitwaaiend.
Ik vermoed dat dit geld voor alle Fargesia soorten.
Ik weet dat een pak werk is, maar waarom neem je niet de moeite om een begrenzer in te graven voor een mooie stijve Phylostachis of andere hoge bamboe?
Mooier, stijver, absoluut windbestendig en met begrenzer hoeft wandelen geen issue te zijn.

Ga anders eens bij Kimmei in Valkenswaard kijken - Jos kan je dan adviseren, en je kan eea van dichtbij bekijken :)
Ik ben recentelijk nog gezwicht voor 3 polletjes P. bisetti van 8m... :oops:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Welke hoge niet-woekerende bamboe adviseren jullie?

Berichtdoor Kaaatje op 08 okt 2018 07:36

Rob schreef:Geen ervaring met de F. yulongshanensis, maar hij lijkt me niet hoog genoeg - en nogal breed uitwaaiend.
Ik vermoed dat dit geld voor alle Fargesia soorten.
Ik weet dat een pak werk is, maar waarom neem je niet de moeite om een begrenzer in te graven voor een mooie stijve Phylostachis of andere hoge bamboe?
Mooier, stijver, absoluut windbestendig en met begrenzer hoeft wandelen geen issue te zijn.

Ga anders eens bij Kimmei in Valkenswaard kijken - Jos kan je dan adviseren, en je kan eea van dichtbij bekijken :)
Ik ben recentelijk nog gezwicht voor 3 polletjes P. bisetti van 8m... :oops:


Het is eigenlijk door de horror-verhalen over woekerende bamboe dat ik daar niet voor durf(de) te gaan. Voor het graafwerk ben ik niet zo bang, al zit er een grote rode beuk in de buurt, waarvan de wortels het me misschien nog moeilijk gaan maken. (Duwen die de begrenzer niet “uit fatsoen” als ze verder groeien?)
Ik zie dat er meerdere hoogtes begrenzer te verkrijgen zijn, wil dat zeggen dat er meer- en minder- woekerende bamboes zijn dan, of niet? Moet ik nog zeggen dat ik leek ben op dit gebied? :roll:
8 meter lijkt me iig een mooie hoogte.
Kaaatje
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 okt 2018 19:53
Woonplaats: Leudal
0 bedankjes

Re: Welke hoge niet-woekerende bamboe adviseren jullie?

Berichtdoor lapalmeraie op 08 okt 2018 09:40

Hallo

Misschien heb je hier wat aan?

Woekerende en niet-woekerende bamboe: alle info op een rij!

Kort gezegd zal een Fargesia die hoogte van 6M niet halen.
Ik heb hier een behoorlijk Wolong in de tuin staan en die worden inderdaad wel imposant maar niet per se in de hoogte. Eerder in algemeen volume.

Het plaatsen van een begrenzer met daarin een mooie Phyllostachys lijkt me een betere optie.
De hoogte vd begrenzer is wat soortafhankelijk inderdaad omdat niet alle soorten even diep wortelen.

Qua wortels van die Beuk zal het wel loslopen, ik denk dat vocht een groter probleem wordt. Hier althans zijn plekken rond andere grote bomen in de tuin behoorlijk droog doordat de boomwortels alles onttrekt. Ook omdat de grond binnen de begrenzer nu eenmaal sneller opdroogt.

Binnen de Phyllostachys soorten is er overigens veel keuze. Je kunt gaan voor dikke massieve halmen met een vivax of een parvifolia bv. zodat het onderste deel wat luchtig blijft ogen. Ofwel soorten die een wat geslotener indruk wekken zoals een aureosulcata bv.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Welke hoge niet-woekerende bamboe adviseren jullie?

Berichtdoor draco op 08 okt 2018 16:21

Semiarundinaria fastuosa komt wat mijn ervaring betreft ook in aanmerking. Deze bamboe haalt met gemak 6 m en groeit zeer compact ook wat vertakkingen betreft, met slechts incidentele neiging tot een korte wandeling van het rhizoom. Bepaalde polvormende Fargesia nemen op termijn meer ruimte in beslag
Bijlagen
DSCN2489.jpg
DSCN2489.jpg (223.5 KiB) 8201 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Welke hoge niet-woekerende bamboe adviseren jullie?

Berichtdoor Kaaatje op 08 okt 2018 21:27

Dat klinkt niet verkeerd: woekert wel, maar bescheiden dus.
Heb de Semiarundinaria fastuosa gegoogled, ziet er mooi uit.
Welke soorten woekeren bescheiden, en welke heel agressief?
Ga ik in die groep zoeken op 6-8 meter bamboes :lol: .
Ga zeker binnenkort naar Valkenswaard toe, maar wil me dan zelf wel een beetje ingelezen (en gekeken ;) ) hebben.
Gr. Kaaatje
Kaaatje
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 okt 2018 19:53
Woonplaats: Leudal
0 bedankjes

Re: Welke hoge niet-woekerende bamboe adviseren jullie?

Berichtdoor prutser 2 op 08 okt 2018 23:24

hallo, hier een ph atrovaginata bezitter, hier bij mij staat het al meer dan 10 jaar op de zelfde plek, het is wel een woekerende bamboe, maar staat zoals gezecht meer dan 10 jaar op een plek in de bekende rizoom begrenzer, wel een van 80 cm breed, heeft halmen van ruim 5 cm dik en ongeveer 10 meter hoog, en kaars recht omhoog, dus geen hangende bamboe, is nog niet uitgebroken ,maar let wel op de rizomen die over de begrenzer kunnen komen ,maar dat zie je meteen en breek ik dan weg,dus hier geen horror verhaal, zo kan je keuze groter worden wand er zijn heel veel soorten mooie in toom te houden bamboe`s en ze groeien ook nog eens heerlijk snel, M.V.G paul :thumb_up:
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: Welke hoge niet-woekerende bamboe adviseren jullie?

Berichtdoor Kaaatje op 09 okt 2018 00:52

prutser 2 schreef:hallo, hier een ph atrovaginata bezitter, hier bij mij staat het al meer dan 10 jaar op de zelfde plek, het is wel een woekerende bamboe, maar staat zoals gezecht meer dan 10 jaar op een plek in de bekende rizoom begrenzer, wel een van 80 cm breed, heeft halmen van ruim 5 cm dik en ongeveer 10 meter hoog, en kaars recht omhoog, dus geen hangende bamboe, is nog niet uitgebroken ,maar let wel op de rizomen die over de begrenzer kunnen komen ,maar dat zie je meteen en breek ik dan weg,dus hier geen horror verhaal, zo kan je keuze groter worden wand er zijn heel veel soorten mooie in toom te houden bamboe`s en ze groeien ook nog eens heerlijk snel, M.V.G paul :thumb_up:

Nu word ik wel heel nieuwsgierig.. foto(‘s)? :thai:
Kaaatje
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 okt 2018 19:53
Woonplaats: Leudal
0 bedankjes

Re: Welke hoge niet-woekerende bamboe adviseren jullie?

Berichtdoor prutser 2 op 09 okt 2018 12:44

oke even snel een foto gemaakt, de bamboe lijkt te staan in beton tegels, maar aan de binnenkant zit wel degelijk de rizoom begrenzer, lekker dikke halmen, helaas moest ik de foto`s verkleinen anders konden ze er niet op :lol:
Bijlagen
2.JPG
mooie dikke halmen
2.JPG (226.12 KiB) 8168 keer bekeken
1.JPG
hier het bosje atrovaginata
1.JPG (192.87 KiB) 8168 keer bekeken
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: Welke hoge niet-woekerende bamboe adviseren jullie?

Berichtdoor Kaaatje op 09 okt 2018 19:16

prutser 2 schreef:oke even snel een foto gemaakt, de bamboe lijkt te staan in beton tegels, maar aan de binnenkant zit wel degelijk de rizoom begrenzer, lekker dikke halmen, helaas moest ik de foto`s verkleinen anders konden ze er niet op :lol:


Mooi hoor!
Bedankt vd foto’s. :D
Kaaatje
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 okt 2018 19:53
Woonplaats: Leudal
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten