Vragen mbt HDPE / Vivax Huanwenzhu / Shanghai 4

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: Vragen mbt HDPE / Vivax Huanwenzhu / Shanghai 4

Berichtdoor Subwoofer op 21 apr 2019 01:56

:thumb_up:
Subwoofer
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 23 apr 2014 17:06
Woonplaats: W-vlaanderen
21 bedankjes

Re: Vragen mbt HDPE / Vivax Huanwenzhu / Shanghai 4

Berichtdoor BartB op 21 apr 2019 09:38

Rob schreef:Staan zowel binnen als buiten de circel, om die vorm gelijk dubbel te camoufleren.


Hoe controleer je dan of er geen rhizomen ontsnappen? Moet toegeven dat dit er erg mooi uitziet maar het risico dat je niet ziet dat iets over de rand kruipt is wel erg groot.
BartB
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 09 maart 2019 10:46
3 bedankjes

Re: Vragen mbt HDPE / Vivax Huanwenzhu / Shanghai 4

Berichtdoor YinYang op 17 mei 2019 06:46

Hoi allemaal, ik ga de bamboe dit weekend planten en heb daar nog 1 vraagje over.

Bij ons in de nieuwbouwwijk ligt veel klei, wat ik al deels weg heb laten halen (zo'n 40cm). Maar nu moet de rhizoombegrenzer 70cm in de grond, dus heb dan nog 30cm klei op die onderste 70cm, maakt dat wat uit? Is overigens wel klei gemengd met zand.

Daar bovenop doe ik dan zwarte grond met compost etc, dus een laag van ongeveer 30cm, omdat ik nog 10cm over wil houden voor het mulch. Is dat voldoende?



BartB schreef:Als je slim bent hou je de buitenzijde gelijk en de binnenzijde 10cm. lager. Zo heb je aan de buitenkant geen rand die je moet "verstoppen". Enkel de rand in de bak kan je zien en deze kan je heel makkelijk "verstoppen" door er wat afgevallen bladeren tegen te leggen of door gebruik te maken van een onderbegroeiing. Als je de bak aan de buitenzijde laat uitsteken dan zal de plant na enkele jaren, de folie zonder weerstand naar buiten gaan duwen. Hierdoor kan hij eenvoudiger ontsnappen... en dat wil je kosten wat kost voorkomen.


Mijn tuin loopt wat schuin af (openbare weg naast onze tuin ligt ook stuk lager) en nu kan ik het zo maken dat aan de binnenkant van de tuin de rhizoombegrenzer gelijk ligt met de grond aan de buitenkant van de begrenzer. Maar aan de straat-/hek kant steekt de rhizoombegrenzer dan wel nog 10cm uit boven het grondoppervlak wat buiten de begrenzer ligt aan de straatkant. Daarbuiten zit nog wel een strook van 20cm breed waar klimop groeit tegen het hek aan en dan krijg je het straatwerk van de stoep.

Omdat ik aan de binnenkant van het folie de grond 10 cm lager laat komen ivm mulch, komt de bovenkant van de grond dus eigenlijk op dezelfde hoogte als buiten de begrenzer. Maar na een aantal jaren zal door het mulchen het niveau binnen de begrenzer misschien wel tot de rand komen en dus 10cm hoger liggen dan buiten de begrenzer (straatkant). Maakt dat wat uit? Krijg je dan niet een hele erge hoge druk op het folie waardoor het kan gaan scheuren? Het betreft ongeveer een lengte van 10 meter aan de straatkant.
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten