Bamboe met dikke halmen: welke kiezen?

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: Bamboe met dikke halmen: welke kiezen?

Berichtdoor draco op 05 mei 2020 15:28

Ik vermoed dat Rob zich vergist en over een andere soort spreekt? Phyllostachys bisettii staat niet bekend om dikke halmen. Hier hebben de dikste een doorsnede van 3 cm en groeit deze bamboe onbegrensd in mineraalrijke zeeklei. De hoogte van 8 m kan wel kloppen. De dikste halmen hier hebben vivax Aureocaulis met 5,5 cm en aureosulcata met 4 cm. De bamboe's zijn in 2007 geplant.
@ John Probeer het eens met een stikstofrijke bemesting. Bamboes putten de aanwezige voedingsstoffen/mineralen snel uit. De nieuwe halmen worden in het najaar aangelegd. Verwijder bovendien in het vroege voorjaar oudere en dunne halmen en geef tijdens de groei rijkelijk water. Na een jaar of 4 à 5 zijn de halmen wel over hun hoogtepunt en kunnen dan beter worden verwijderd. De bamboes worden hier dikker en hoger naarmate ze zich verder verwijderen van de oorspronkelijk aanplant op zoek met de rhizomen naar voedingsgrijke maagdelijke grond.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Bamboe met dikke halmen: welke kiezen?

Berichtdoor johnbeton op 06 mei 2020 11:50

Heb je een suggestie voor stikstofrijke meststof?

Ik gebruik in het voorjaar/zomer Ecostyle Gazon AZ en in het najaar DCM Gazonmeststof najaar, voornamelijk omdat ik deze ook inzet voor mijn gras (en ik geen zin heb om 37 verschillende meststoffen te stockeren).
johnbeton
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 05 mei 2020 10:47
0 bedankjes

Re: Bamboe met dikke halmen: welke kiezen?

Berichtdoor draco op 06 mei 2020 17:08

Vergelijking van de samenstelling valt in het voordeel van DCM gazonmest met een hoger N/K gehalte plus Mg. Welke qua prijs gunstiger uitpakt, weet ik niet. Ik gebruik ook een beperkt aantal meststoffen voor mijn kuipplanten DCM mix 5 en GP oplosbare palmenmest. De bamboes krijgen geen mest, de voormalige zeebodem is zeer rijk aan voedingsstoffen. Bomen groeien hier 3 x zo snel als op armere gronden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Bamboe met dikke halmen: welke kiezen?

Berichtdoor Rob op 06 mei 2020 23:53

Han, John

Ik heb lokaal dikke pollen gehaald enkele jaren terug in 70L. ze waren toen al 8m.
Halm dikte zou ik moeten checken maar 3-4 nu is ie zeker denk ik.
Kijk zaterdag ff. wat mij betreft is het absoluut Ph. bissetti. Bij mijn aanschaf destijds heb ik ook Ph. nuda gezien - kan zijn dat 1 van mijn 3 pollen een Ph nuda blijkt te zijn - eea blijft lastigvoor een leek, maar ik had de indruk, dat de uitlopers niet helemaal hetzelfde zijn.

Palmaverde geeft 5-8 m en 3-5 cm.
Kimmei meld: Height 6-7 m, zonder halm dikte, maar vermeld verder ook:
-bissetii ‘Dwarf’ Smaller, form from the USA. Height 3-4 m.+
-circumpilis? Looks like Ph. nuda but is smaller and has broader leaves.
Height 1-2 m.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Bamboe met dikke halmen: welke kiezen?

Berichtdoor Pieter73 op 20 mei 2020 20:08

Dit is volgens mij een Dendrocalamus. Niet in ons klimaat te kweken.

Eduard schreef:Je hebt het over dikke halmen, moest ik gelijk aan deze denken! Weet alleen de soortnaam niet, deze staat in Costa Rica ;) misschien dat er experts zijn die het wel weten?
Afbeelding
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Bamboe met dikke halmen: welke kiezen?

Berichtdoor Pieter73 op 20 mei 2020 20:14

En bandus.nl natuurlijk.

draco schreef:Je kunt in ieder geval alvast je licht opsteken bij De Groene Prins of Kimmei, beide kwekers voeren zeer informatieve websites. De tropische bamboe op de afbeelding van Eduard behoort vermoedelijk tot het geslacht Bambusa.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Bamboe met dikke halmen: welke kiezen?

Berichtdoor Pieter73 op 20 mei 2020 20:31

Ik heb Ph. vivax McClure en vivax aureocaulis. De Ph. vivax McClure wordt bij mij ruim 8 meter bij maximaal 6 cm. dikte. Dat is op een oppervlakte van zo'n 2 x 3 meter. Er wordt nooit gesproeid (geen waterleiding daar, hooguit heel af en toe een emmertje water). Ook bemesten doe ik bijna nooit. De grond is na al die jaren verterend bamboeblad wel heel humusrijk geworden. Het eerste jaar lagen de stengels haast plat op de grond. De jaren daarna gingen ze steeds rechter groeien en nu groeien ze best fier rechtop, al groeien ze nog steeds naar één kant. Ik ben er niet zeker van of ze naar het licht groeien (naar het zuiden) of dat ze gewoon maar naar één kant kunnen overhellen omdat aan de andere kant de muur van een gebouw staat.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Bamboe met dikke halmen: welke kiezen?

Berichtdoor Pieter73 op 20 mei 2020 20:44

Phyllostachys edulis bokrijk is ook nog een optie. Maar die vraagt andere groeiomstandigheden dan de andere soorten (droger). Robbert van Til van Bandus kan je daar alles over vertellen. Die heeft zich daar aardig in verdiept en heeft er ervaring mee. Het duurt bij deze soort wel lang voordat hij groot is maar dan heb je ook wat.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten