Thaise Bamboe.

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Thaise Bamboe.

Berichtdoor Inazuma op 01 maart 2011 13:02

Inazuma schreef: Afbeelding

En Videomaster een levensvatbaar scheutje van deze staat heel hoog op mijn verlanglijstje. Maar ik ben me ervan bewust dat dat in de praktijk hoogst waarschijnlijk onhaalbaar gaat zijn. [/color]


Dit staat er in mijn wensen lijstje. Nu ben ik gisteren thuis gekomen uit Thailand, en ik heb mee gebracht.....

Juist zaad van naar ik hoop dezelfde bamboe als ik deze foto hier boven al was de plant waar ik hem af haalde nog heel wat kleiner.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Echter hoe nu het beste resultaat te halen met het zaaien hiervan?
Ik ben niet in het bezit van een propengator of kas of iets dergelijks dus het is wat behelpen wat dat betreft. Wie helpt me op weg?
Inazuma
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 08 maart 2010 20:30
Woonplaats: Helmond
24 bedankjes

Re: Thaise Bamboe.

Berichtdoor cwvicky op 21 apr 2015 08:20

Laatst bijgewerkt door cwvicky op 15 jun 2023 13:22, in totaal 2 keer bewerkt.
cwvicky
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 21 apr 2015 08:07
0 bedankjes

Re: Thaise Bamboe.

Berichtdoor draco op 21 apr 2015 10:55

De geelbonte tropische bamboe op de laatste afbeeldingen is waarschijnlijk een Bambusa sp. (vulgaris ?) variëgata. Deze werden hier een tijdlang als kamerbamboe aangeboden en nu nog wel sporadisch. Het verschil met de polypodale Phyllostachys vivax 'Aureocaulis' (eerste foto ?) is dat bij Bambusa de vertakkingen 'multitufted' zijn in plaats van de tweedelige vertakking bij het genus Phyllostachys. De tropische monopodale Bambusa heeft de plezierige eigenschap dat deze kunnen worden gestekt van een halmsegment. Zet je een segment met de knoop in potgrond in een vochtig warme omgeving dan kan deze aanwortelen en nieuw schot vormen.
Na verloop van tijd groeien uit het ontwikkelde rhizoom nieuwe halmen, die zonodig kunnen worden ingekort. Met het zaaien van bamboe heb ik geen ervaring, behalve het grut dat spontaan opkwam in de tuin na de bloei van Fargesia murilae.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Thaise Bamboe.

Berichtdoor Pieter73 op 22 apr 2015 00:32

De correcte naam is Bambusa vulgaris "vittata"
Het is de meest gekweekte sierbamboe in de wereld. Wordt best groot maar de houtkwaliteit is niet zo goed als andere soorten. Zoals al gemeld wordt hij als kamerplant aangeboden (als 1 afgezaagde dikke stam met wat zijtakjes). Van wat ik zo even snel op internet zie voor belachelijk veel geld.
Ook in kassen in dierentuin of Hortus wordt hij regelmatig gekweekt. Ik weet in ieder geval dat hij in Burgers Bush staat. Hij is inderdaad te stekken dus misschien kan je ergens een takje vragen mocht het zaaien niet lukken.
Maar eigenlijk begrijp ik niet helemaal waarom je zo graag deze soort wilt terwijl we een prachtig winterhard alternatief hebben in de vorm van Phyllostachys vivax "aureocaulis". Die kan in Nederland buiten tot 15 meter hoog worden met dikke stammen. De Bambusa vulgaris vittata zal hier nooit zo groot kunnen worden zonder super hoge kas tegen hoge stookkosten.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Thaise Bamboe.

Berichtdoor Klaas-Jan op 22 apr 2015 01:15

cwvicky schreef:sorry voor de late reactie maar als ik goed voor heb is het de phyllostachys vivax ???


Late reactie? We reageren hier op een bericht uit maart 2011!

De eerste foto is ook dezelfde bamboe en dus geen Phyllostachys Vivax aan het grote en typische blad te zien.
Avatar gebruiker
Klaas-Jan
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 16 maart 2011 21:33
Woonplaats: Nieuw-Weerdinge (Drenthe)
34 bedankjes

Re: Thaise Bamboe.

Berichtdoor Pieter73 op 22 apr 2015 11:56

Ah, inderdaad. Hoogste tijd voor een update dus Inazuma. Is het nog wat geworden met dat zaaien?
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Thaise Bamboe.

Berichtdoor lapalmeraie op 22 apr 2015 13:04

Het is de meest gekweekte sierbamboe in de wereld. Wordt best groot maar de houtkwaliteit is niet zo goed als andere soorten. Zoals al gemeld wordt hij als kamerplant aangeboden (als 1 afgezaagde dikke stam met wat zijtakjes).


Bedoel je de zogenaamde Lucky Bamboo's Pieter? Want dat is volgens mij zelfs geen bamboe maar de Dracaena sanderiana. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Thaise Bamboe.

Berichtdoor Pieter73 op 22 apr 2015 16:08

Nee Niek, zoals je kunt lezen in het regeltje direct boven de regels die je citeert bedoel ik Bambusa vulgaris vittata. En met de wereld bedoel ik vooral de tropische gebieden waar deze bamboe in tuinen en parken kan groeien. Maar ook in kassen van hortussen en dierentuinen in niet-tropische gebieden is dit de meest gekweekte bamboe. (En voor je over Moso begint, ik heb expres SIERbamboe geschreven).
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Thaise Bamboe.

Berichtdoor lapalmeraie op 23 apr 2015 10:37

:thumb_up:
Vond het al vreemd dat uitgerekend jij dat niet zo weten :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Thaise Bamboe.

Berichtdoor Pieter73 op 24 apr 2015 00:53

Ik zag dat Paul (Prutser2) hem ook heeft staan in Suriname.
Onderste bericht op deze pagina:
viewtopic.php?f=10&t=7964&start=150
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten