dikke bamboe

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

dikke bamboe

Berichtdoor Toon op 31 okt 2008 21:14

hallo,

weet er iemand de naam van de grote dikke bamboes? ik heb het dan over de bamboes met 5 tot 10 Cm doorsnede.

groetjes
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 14 dec 2008 21:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: dikke bamboe

Berichtdoor Christophe op 02 nov 2008 01:58

Hallo Toon,

Onlangs was ik bij een palmkweker en die had zo bamboe staan, maar de juiste naam ken ik niet. De kleine bamboe is erg decoratief, en de grote bamboe is echt indrukwekkend. Ze kunnen erg hoog worden. Tot wel acht meter geloof ik.

De precieze naam ken ik dus niet, maar misschien een tip voor je:

http://www.bamboebergh.be/

Groeten,
Christophe

PS: Ik wil ook wel de juiste naam weten. ;)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: dikke bamboe

Berichtdoor paul op 02 nov 2008 10:56

Hallo,
zou het deze kunnen zijn? http://www.inbar.int/publication/txt/tr ... rictus.htm
Er zou zelfs een nog grotere Dendrocalamus-variëteit bestaan (tot 20m) maar daar heb ik de naam niet van.
Groeten,
Paul
ps gevonden: Dendrocalamus giganteus: Als je zo een exemplaar hebt, wil ik wel enkele stengels!
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: dikke bamboe

Berichtdoor paul op 02 nov 2008 11:25

Hallo,
misschien is het in ons klimaat beter om hier een keuze uit te maken: http://www.kimmei.com/pu/pu05.htm
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: dikke bamboe

Berichtdoor Toon op 02 nov 2008 21:14

hallo,

die laatste vind ik wel zeer mooi. maar woekeren deze bamboesoorten niet? en wat kan je gebruiken om het woekeren tegen te gaan?

groetjes
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 14 dec 2008 21:37, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: dikke bamboe

Berichtdoor paul op 03 nov 2008 11:51

Hallo Toon,
ik heb geen enkele ervaring met bamboe, alleen al omdat ik schrik heb van dat woekeren. Mijn tuin is te klein om dat risico te lopen! Ik wil ook geen ruzie met de buren, dus geen bamboe, alhoewel we dat heel mooi vinden.
Deze soort is inderdaad woekerend, daarom is een goede wortelbegrenzer zeker aan te raden. Een echte garantie blijkt dat trouwens niet te zijn, want soms kruipen de wortels over de wortelbegrenzer verder. Mijn schoonbroer heeft dat meegemaakt; uiteindelijk toch alles laten verwijderen (geen sinecure) en achteraf ook de tuin van de buren moeten laten ontruimen! Ik weet wel niet over welke soort het ging. Een verwittigd man is er dus méér dan twee waard!
Veel succes
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: dikke bamboe

Berichtdoor Christophe op 03 nov 2008 15:05

Hallo Paul,

Een goede rizoombegrenzer is inderdaad een echte must! Het is ook erg duur. Onlangs heb ik geinformeerd naar de prijs en dit bleek 4,5€ / meter te zijn. Deze is wel heel kwalitatief en wel 65 centimeter hoog.

Ik ken ook mensen die hun woekerende bamboe hebben verwijderd. Ze hebben hiervoor een kraan moeten laten komen :) Ze hebben daar waar de put lag, dan maar een vijver aangelegd :D

Het is echt niet makkelijk om bamboe te verwijderen. Ik heb twee weken geleden een kleine bamboe geplant (niet woekerend) in de tuin. Deze kwam uit potten, maar om ze sneller te laten verspreiden heb ik ze in stukken gekapt met mijn spade. Dit is erg moeilijk maar omdat het nog jonge bamboe was, ging het nog net. Als je zo'n volwassen woekerende bamboe moet verwijderen geraak je daar echt niet meer door met je spade. Misschien met een zaag of zo ... Ik weet niet hoe je dit het beste doet eigenlijk?

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: dikke bamboe

Berichtdoor Toon op 05 nov 2008 17:26

hallo,

mijn papa had al gedacht aan een soort van betonnen bak van 5-10 cm dik of zo dus deze vergaat ook niet na een tijdje. wat dan wel het probleem kan zijn is dat als het een zeer hete zomer is dat de planten met watergebrek gaan zitten omdat de bak helemaal dicht is en geen grondwater naar boven kan komen.

wij hebben zelf ook bamboe staan en we hebben het al geprobeerd met pure round-up (round-up zonder op te lossen in water) op enkele planten te spuiten maar die bladeren werden enkel geel en groeide zonder probleem verder. we zijn hem dan nu maar zo beetje bij beetje aan het uitdoen en de stukken die we al hadden weggehaalt is toch niet direct iets terug gekomen dus dat is al positief. bij ons staan de planten al wel in een soort bak omdat we met een verschil zitten in hoogte maar daarop wordt het toch niet makkelijker. ik ben zo'n 30 cm beginnen grond weg te halen tot zo'n 50 cm diep en ben hem zo een beetje beginnen uit te graven. ik gebruikte daarbij ook een pikhouweel (of hoe je dat ook schrijft het is wat ze zeeer vroeger in de mijnen gebruikte om vb. houtskool los te krijgen). de pikhouweel diende om de plant wat op te heffen zodat ik er beter onder kon met de schop, ook om wat te graven en ook om de plant zo'n beetje in stukken te steken want met de steekschup ging dat ook niet altijd even makkelijk. ik heb zo op 1 dag zo'n 1,5 m X 1 m wortels weg gekregen met een gewicht tussen de 30 en 50 kg. hopelijk gaat de rest van de plant veel makkelijker weg maar ik betwijfel het.

groetjes
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: dikke bamboe

Berichtdoor Jim op 30 dec 2008 00:09

Toon, die bak moet zeker aan de onderzijde open blijven. Verder lijkt het geen goed idee om die bak uit beton te maken. Een bamboe breek die met de jaren zéker open. Beste blijft de wortelbegrenzers die je oa bij bamboebergh kan aankopen. Heb er dit jaar zelf ook voor 120m geplaatst. Volgend voorjaar komt er voor ongeveer 't zelfde aantal meters bij.
Jim
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 29 dec 2008 23:49
2 bedankjes

Re: dikke bamboe

Berichtdoor Christophe op 30 dec 2008 00:41

De bak moet inderdaad aan de onderkant openblijven. Bamboe's drinken vrij veel, en ze zullen zeer snel droog komen te staan, zeker in de zomer. Of bamboe de bak echt openbreekt weet ik niet, maar het zou me niet verwonderen. Ik heb al een aantal sterke verhalen gehoord over de prachtige maar woekerende bamboe.

Een wortelbegrenzer zoals eerder vermeld is de beste oplossing zo lijkt het mij. Ik ken mensen die erg veel bamboe in de tuin hebben (ook enkele prachtige soorten, met glanzende groene bamboe) en ze gebruiken overal een rizoombegrenzer. Ze hebben zelfs een haag van bamboe in de tuin. Geen 120 meter, maar toch een dertigtal meter schat ik, volledig omheind met de rizoombegrenzer. Dure aangelegendheid als je 4,5€/meter betaald :D

@Jim: Welkom op het forum! ;)

@Toon: Hoe is het met het verwijderen van de bamboe in de tuin? Sta je al een beetje verder?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten