Bamboe stekken?

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Bamboe stekken?

Berichtdoor zaagmans op 02 aug 2009 18:16

Ik liep vorige week langs een tuin van iemand en daar stonden bossen met bamboe. Er groeide ook bamboe buiten de tuin. Ik dacht, ik trek wat stengels uit de grond, maar dat viel tegen zeg :lol: Ik kreeg geen enkele bamboestengel met wortel en al uit de grond. Hij brak iedere keer onderaan af.

Kan ik hem gewoon in een lege fles met water zetten of kan ik hem gewoon weer in de grond planten. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
zaagmans
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 25 jul 2009 12:20
1 bedankjes

Re: Bamboe stekken?

Berichtdoor Christophe op 02 aug 2009 21:06

Je leest vaak dat stekken van bamboe onmogelijk is. Ook een buurman heeft het geprobeerd met zijn plant, maar ... niks. Toch schijnt het bij sommige planten wel te lukken. Ik denk dus dat het van plant tot plant zal afhangen.

Maar waarom steek je niet meteen een stuk met wortel en al uit. Even verwittigen: Dat valt ook tegen hoor :lol: maar het zal je je geduld niet op de proef stellen. Bij mij begon de plant vrijwel meteen met het aanmaken van nieuwe stekken ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Bamboe stekken?

Berichtdoor zaagmans op 03 aug 2009 08:09

Hee Cristophe, zie je het al voor je dat ik alle bamboe uit de tuin van die vent sta te scheppen :lol:

Ik zit trouwens wel ernstig te twijfelen of ik de bamboe wel ga planten. Ik heb een gigantisch veld aan de andere kant van mijn huis, afgescheiden door een schutting.

Als ik de bamboeplant, hoe snel zal het dan vermeerderen? Ik wil liever niet dat de bamboe binnen no time mijn tuin overwoekert, maar dat veld (waar niks op staat, behalve brandnetels en gras) mag wat mij betreft helemaal volkomen met bamboe.

Ik wil best af en toe wat bamboe verwijderen, maar als ik al zag hoe moeilijk het ging om een stengel uit de grond te trekken, dan hou ik mijn hart vast.
zaagmans
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 25 jul 2009 12:20
1 bedankjes

Re: Bamboe stekken?

Berichtdoor amourath op 03 aug 2009 09:18

zaagmans schreef:Hee Cristophe, zie je het al voor je dat ik alle bamboe uit de tuin van die vent sta te scheppen :lol:

Gewoon even vragen aan die mensen? Als hij toch al buiten de tuin groeit, kan ik me niet inbeelden dat ze kwaad gaan zijn als jij voorstelt om even te helpen 'opruimen' :)

zaagmans schreef:Als ik de bamboeplant, hoe snel zal het dan vermeerderen? Ik wil liever niet dat de bamboe binnen no time mijn tuin overwoekert, maar dat veld (waar niks op staat, behalve brandnetels en gras) mag wat mij betreft helemaal volkomen met bamboe.

Daar zou ik toch eens goed over nadenken :) Als de dag er komt dat je daar iets anders wil, mag je een week verlof nemen om die bamboe daar weg te krijgen. Snoeien is echt geen optie, je moet echt in de grond gaan graven en alle wortelstokken moeten er uit.

Ik heb een laagstammige bamboe (meer siergrasgras eigenlijk) en die is op een half jaar tijd van een plantje met diameter 15cm uitgegroeid tot een serieuze plant van een meter diameter. Op een half jaar eh!! Ik heb hem een maand geleden uitgegraven en in een pot gezet, en er piepen al overal scheuten omhoog waar hij stond... dus ik mag opnieuw gaan graven. Denk er dus goed over na :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Bamboe stekken?

Berichtdoor lapalmeraie op 03 aug 2009 11:35

Het is niet voor niets dat je op zoekertjessites (zoals bv. marktplaats.nl, whattodo.be,..) zoveel zoekertjes vindt met gratis bamboe. Voorwaarde is wel steeds: "...zelf een schep meenemen en komen uitgraven" :shock:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Bamboe stekken?

Berichtdoor Christophe op 03 aug 2009 12:01

Als ik de bamboeplant, hoe snel zal het dan vermeerderen? Ik wil liever niet dat de bamboe binnen no time mijn tuin overwoekert, maar dat veld (waar niks op staat, behalve brandnetels en gras) mag wat mij betreft helemaal volkomen met bamboe.

Er bestaan prima middelen om bamboe in te perken hoor. Dan kan je zelf perfect bepalen hoever deze bamboe mag groeien. Er is bijvoorbeeld een rizoombegrenzer en dit schijnt te werken (weet niet bij alle soorten) en dan kan je grote betonplaten steken. Beetje meer werk, maar heel doeltreffend ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Bamboe stekken?

Berichtdoor amourath op 03 aug 2009 13:05

Christophe schreef: en dan kan je grote betonplaten steken. Beetje meer werk, maar heel doeltreffend ;)



...en toch, niet altijd! Een collega van me had zijn bamboe in een rechtopstaande rioolbuis geplant - je weet wel, zo'n dikke betonnen buis, da's zeker een laag van 10 cm en na een jaar of 2 kwamen er toch scheuten verder boven... en de buis bleek volledig kapotgebarsten. Indrukwekkend dat zo'n plant dat kan, maar 't zet je wel even aan het nadenken. Ze zullen wel niet allemaal zo invasief zijn, maar ik zou ze toch ver van vijvers en buren weghouden, om problemen te voorkomen.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Bamboe stekken?

Berichtdoor Christophe op 03 aug 2009 13:42

Amai! Een rioolbuis opengebarsten! Dat had ik nu niet gedacht?

Met gewapend beton werken dan maar :?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Bamboe stekken?

Berichtdoor lapalmeraie op 03 aug 2009 16:41

Zoals ik in een eerdere topic al eens had geschreven werkt het graven van geulen ook. Dat is vrij simpel, goedkoop en effectief blijkbaar. Ze moeten wel zo'n 60cm diep zijn. De wortels houden namelijk niet van licht. Bovendien zie je diegene die uitsteken en kun je ze terugsnoeien.

Deze methode wordt in eerder geval gebruikt in het 'bamboe-bos' in Zuid-Frankrijk:
http://www.bambouseraie.com/Virtual-Tour

Ben daar lang geleden eens geweest en dat was zéker de moeite. Dus als je ooit eens in de buurt bent... ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten